۲۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۸

آماده سازی صنعت کشتیرانی برای تغییر استاندارد سوخت به مشکل خورد

حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی می تواند به آماده سازی صنعت کشتیرانی برای تغییر استاندارد سوخت این صنعت آسیب برساند.
کد خبر: ۸۴۸۰۳

آماده سازی صنعت کشتیرانی برای تغییر استاندارد سوخت به مشکل خورد

به گزارش مانا به نقل از تسنیم، رویترز نوشت: شرکت آرامکوی عربستان پس از حمله‌های روز شنبه به یک میدان نفتی بزرگ و بزرگترین تأسیسات پالایش نفت عربستان، حدود ۴۰ درصد ظرفیت پالایشگاهی خود را بسته است که یک میلیون بشکه در روز نفت را در بر می‌گیرد.
هنوز مشخص نیست تولید این پالایشگاه تا چه زمانی در همین حد محدود باقی می‌ماند. این کاهش تولید باعث فلج شدن عرضه جهانی دیزل توسط این شرکت شده است. عربستان معمولاً این محصول را در مقادیر بالا صادر می‌کرد.
کاهش عرضه دیزل و افزایش حاشیه سود پالایشگاهی آن در زمانی بسیار حساس برای تاجران و شرکت‌های کشتیرانی اتفاق افتاد. این شرکت‌ها مشغول ذخیره سازی این محصول قبل از تغییر به سمت استاندارد‌های سوخت دریایی پاک در ژانویه سال آینده هستند.
هدف قوانین جدید، کاهش آلایندگی هوای کشتی‌ها است که طبق آن کشتی‌های سراسر جهان ملزم می‌شوند از سوخت‌هایی استفاده کنند که درجه سولفور آن‌ها زیر ۰.۵ درصد است. در حال حاضر سوخت کشتی‌ها ۳.۵ درصد سولفور دارد.
رابرت کمپبل، سرپرست بخش بازار‌های جهانی تولید نفت در شرکت مشاوره انرژی اسپکتس گفت: «کاهش تولید عربستان خبر بدی برای طرح‌های سازمان بین المللی دریانوردی است».
وی گفت: «برای تهیه ذخایر دیزل حداقل به طور موقت با مشکل روبه رو می‌شویم، چون اولویت عربستان بازگرداندن صادرات نفت به حد نرمال است نه تولیدات پالایشگاهی».
«ولی سوال اینجاست که این شرایط چه قدر طول می‌کشد».
افزایش شدید قیمت دیزل از زمان حمله به تأسیسات عربستان باعث شده ذخیره این سوخت قبل از اعمال طرح سازمان بین المللی دریانوردی حساس شود و جذابیت کمتری برای تاجران داشته باشد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار