۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۴

شناسایی۲۰ یادمان جدید دفاع مقدس در خرمشهر

دبیر ستاد بزرگداشت هفته دفاع مقدس خرمشهر گفت: ۲۰ یادمان جدید که ظرفیت تبدیل شدن به گردشگری دفاع مقدس را دارند در شهر بندری خرمشهر شناسایی شده است.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۴۸۰۱
شناسایی۲۰ یادمان جدید دفاع مقدس در خرمشهر
 
به گزارش خبرنگار مانا، سرهنگ عبدالامیر عریضاوی در گفتگو با خبرنگاران افزود: مکان‌های جدید شناسایی شده در خرمشهر که به عنوان آثار بر جای مانده از هشت سال جنگ تحمیلی ارزش نگهداری دارند در کتابی با همکاری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان و مرکز فرهنگی دفاع مقدس خرمشهر معرفی می‌شوند.

وی گفت: برخی از این یادمان‌های جدید در محدودۀ املاک خصوصی و برخی نیز جزء املاک دولتی هستند که  تلاش می‌شود نسبت به تملک این یادمان‌ها برنامه ریزی شود.

دبیرستاد بزرگداشت هفته دفاع مقدس خرمشهر، افتتاح طرح تخلیه و بارگیری کالای کانتینری با سرمایه گذاری بخش خصوصی با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال در بندر خرمشهر را از برنامه‌های هفته دفاع مقدس در خرمشهر بیان کرد.

شهر بندری خرمشهر در روز‌های نخستین آبان ماه ۱۳۵۹ پس از مقاومت ۴۵ روزه مدافعان قهرمان این شهر، به اشغال نظامیان رژیم بعثی عراق درآمد.

بعثی‌های عراقی پس از اشغال این شهر همه تأسیسات بندری خرمشهر را نابود و انبار‌های گمرک را غارت کردند.

هم اکنون موزه دفاع مقدس خرمشهر، روند مقاومت، اشغال و آزادسازی این شهر که زمانی نگین شهر‌های بندری کشور بود به تصویر کشیده است.

این موزه سالانه پذیرای دست کم سه میلیون گردشگر داخلی و خارجی است.

بازسازی شهر بندری خرمشهر چند ماه پس از پایان جنگ تحمیلی و پذیرش قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت سازمان ملل متحد شروع شد.

پارسال حدود ۲.۴ میلیون تن کالا در بندر خرمشهر تخلیه و بارگیری شد در حالی که عملکرد بندری خرمشهر تا پیش از جنگ تحمیلی سالانه حدود ۴.۵ میلیون تن کالا بود.

خرمشهر هم اکنون درمحدودۀ عملیاتی سازمان منطقه آزاد تجاری  صنعتی اروند است.  
ارسال نظرات
آخرین اخبار