به گزارش گروه بین الملل مانا، براساس جدیدترین دادههای بیمکو، در اواسط ماه آگوست سال جاری میلادی، رشد ظرفیت کل ناوگان جهانی تانکر به ۴.۳ درصد رسید. بیمکو انتظار دارد رشد کل ناوگان جهانی تانکر در سال جاری میلادی به پنج درصد برسد. همچنین پیشبینی میشود ناوگان تانکر حمل نفت خام در کل سال جاری میلادی رشد چشمگیر ۵.۳ درصدی را تجربه کند. از دلایل عمده رشد ناوگان باید به افزایش تحویل شناور و همچنین سطح اوراق پایینترازمیزان پیشبینی شده، اشاره کرد.
این گزارش ادامه داد: آنچه مسلم است اینکه بازار تانکر با ظرفیت مازاد دست به گریبان است، برهمین اساس اقدام مالکان به سفارش ساخت شناورهای جدید قطعاً شرایط بدتری را برای آینده بازار رقم خواهد زد.
شایان ذکر است: از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، تنها دو میلیون و ۱۰۰ هزار DWT ظرفیت تانکر حمل نفت خام اوراق شده اند. از این رو بیمکو برآورد خود برای اوراق کل سال جاری میلادی را از ۹ میلیون DWT به چهار میلیون DWT تقلیل داد. در نقطه مقابل بازار ناامیدکننده اوراق، بازار سفارش ساخت شیب صعودی را طی کرد، به طوریکه ۱۳ میلیون و ۱۰۰ هزار DWT ظرفیت سفارش به ثبت رسید.
علاوه براین طی هشت ماه نخست سال جاری میلادی، تنها ۰.۶ میلیون DWT ظرفیت تانکرهای حمل مشتقات نفتی اوراق شدند، از سوی دیگر شش میلیون و ۴۰۰ هزار DWT تحویل داده شده که این به معنی رشد ظرفیت ناوگان ۳.۵ درصدی خواهد بود. بیمکو برای کل سال جاری رشد ۴.۴ درصدی را برآورد میکند.
شایان ذکراست: حتی با وجود تحقق پیشبینی افزایش تقاضا برای جذب تانکرها، اما رشد بالای ظرفیت ناوگان اجازه نمیدهد که مالکان بازار نرخهای کرایۀ حمل را تحت کنترل خود بگیرند، از این رو نمیتوان به چشم انداز درآمد بازار چندان امیدوار بود.
این گزارش در پایان نوشت: روی هم رفته افزایش تنشهای ژئوپلیتیکی منجر به اخلال در صنعت کشتیرانی تانکر شده است. در صورت تشدید تنشها، بازار تانکر با عواقب شدیدی روبهرو خواهد شد.