۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۱

اختصاص ۲۴۰ میلیارد ریال برای ساخت سد سلولی بندر چوئبده

نماینده آبادان وعضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: ۲۴۰ میلیارد ریال برای ادامه ساخت سد سلولی بر روی آبراه بهمنشیر در پایین دست بندر چوئبده آبادان اختصاص یافت.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۴۷۷۷

اختصاص ۲۴۰ میلیارد ریال برای ساخت سد سلولی بندر چوئبده

به گزارش خبرنگار مانا، غلامرضا شرفی در نشست خبری با خبرنگاران رسانه های گروهی افزود: قرار بود عملیات چهار ساله احداث سد سلولی پایین‌ دست چوئبده در مدت دو سال انجام شود ولی به دلیل تأمین نشدن اعتبار لازم ناتمام ماند.

وی افزود: برای تسریع در احداث سد سلولی وزیر نیرو دستور پرداخت اعتبار ساخت این سد از صندوق توسعه ملی را صادر کرد و اکنون سازمان آب و برق خوزستان باید متعهد شود که این پروژه ملی را اجرا کند.

نمایندۀ مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی پیشرفت فیزیکی سد سلولی چوئبده را تاکنون ۳۰ درصد عنوان کرد و گفت: ساخت این سد به دلیل تأمین نشدن اعتبارات بیش از شش ماه متوقف شده بود که با تزریق ۲۴۰ میلیارد ریال اعتبار  از نیمه دوم مهرماه امسال روند ساخت این سد از سر گرفته می شود.

شرفی تصریح کرد: به سرانجام رسیدن این پروژه ذخیره آب شیرین برای شرب و کشاورزی را در پی دارد ولی متوقف شدن این پروژه ممکن است سالانه بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال خسارت به اراضی کشاورزی جنوب خوزستان وارد کند.

وی اظهار داشت: با ساخت سد سلولی چوئبده آب شرب منطقه جنوب غرب استان خوزستان نیز در درازمدت تأمین می شود و از پیشروی آب شور دریا (خلیج فارس)جلوگیری خواهد شد.

سد سلولی چوئبده با ۲۰۰ متر طول و ۲۳ متر ارتفاع از نوع سد انحرافی (بتنی سلولی) است که در بر روی رودخانه بهمنشیر ساخته خواهد شد.

بهمنشیر که شاخه ای از کارون است پس از عبور از شرق آبادان راهی خلیج فارس می‌شود.

بندر چوئبده در بخش انتهایی آبراه بهمنشیر واقع شده است.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار