۲۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۶

ضرورت تشکیل اتحادیه پرورش دهندگان میگو در گلستان

مدیر کل اداره شیلات استان گلستان، تشکیل اتحادیه از سوی پرورش دهندگان میگو استان را یک ضرورت دانست و گفت: تشکیل و ثبت رسمی اتحادیه یک ضرورت برای پرورش دهندگان مجتمع میگو گمیشان است که می‌تواند نقش بسزایی را در اخذ تصمیمات فوری، جهت تعامل بهتر داشته باشد.
کد خبر: ۸۴۷۴۱

ضرورت تشکیل اتحادیه پرورش دهندگان میگو در گلستان

سید جواد قدس علوی در گفتگو با خبرنگار مانا از پیش بینی تولید چهار هزار تن میگوی پرورشی در استان گلستان و مزارع گمیشان طی سال جاری خبر داد و گفت: امسال ۸۱ مزرعه با سطح مفید بیش از هزار و ۳۰۰ هکتار زیر کشت میگو رفته است.

مدیر کل اداره شیلات استان گلستان در ادامه خاطرنشان ساخت: پیش بینی می‌شود در سال جاری ۳۲۵ میلیون قطعه بچه میگو در مزارع استان ذخیره شود که این میزان نسبت به سال گذشته حدود ۴۰ درصد رشد خواهد داشت.

وی یادآور شد: با توجه به ساخت و ساز‌های تعدادی از مزارع از سوی بخش خصوصی پیش بینی می‌شود در صورت پایان این ساخت و ساز‌ها در زمان ذخیره سازی، امسال ۸۱ مزرعه با سطح مفید بیش از هزار و ۳۰۰ هکتار زیر کشت میگو خواهد رفت.

به گفته وی، پیش بینی در افزایش تولید میگوی پرورشی استان درحالی است که سال گذشته دو هزار و ۵۹۰ تن میگو با میانیگن وزنی ۱۷ گرم، در ۵۰ مزرعه و در سطح مفید ۸۳۰ هکتار در مجتمع پرورش میگو گمیشان تولید شده بود.

وی با اشاره به اینکه سه واحد عمل آوری در استان آمادگی کامل دریافت و فرآوری میگو را دارند، خاطرنشان کرد: سه واحد عمل آوری در آمادگی کامل هستند که در کنار آن‌ها دو واحد دیگر هم با تجهیزات کامل آماده هستند که در صورت نیاز عمل آوری میگو‌های برداشت شده را انجام دهند.

این مقام مسئول در استان گلستان در ادامه گفته‌های خود با اشاره به شیوع بیماری در برخی از مزارع کشت شده گمیشان، بیان داشت: از دامپزشکی نیز تقاضا داریم نیاز‌های بهداشتی مراکز عمل‌آوری را در اختیار آن‌ها قرار دهد تا به دور از آلودگی میگو‌های برداشت شده، فرآوری و بسته بندی صورت گیرد.

مهندس قدس علوی اذعان داشت: تیم‌های فنی متشکل از کارشناسان شیلات و دامپزشکی در زمان برداشت میگو در مجتمع مستقر می‌شوند و بازدید‌هایی را در حین برداشت جهت جلوگیری از صید میگو‌های آلوده انجام می‌دهند و اوضاع را تحت کنترل دارند.

مدیر کل اداره شیلات استان گلستان، تشکیل اتحادیه از سوی پرورش دهندگان میگو استان را یک ضرورت دانست و گفت: تشکیل و ثبت رسمی اتحادیه یک ضرورت برای پرورش دهندگان مجتمع میگو گمیشان است که می‌تواند نقش بسزایی را در اخذ تصمیمات فوری، جهت تعامل بهتر داشته باشد.

وی تأکید کرد: بخش قابل توجه میگوی پرورشی تولید شده در سال جاری همچون سال‌های گذشته به کشور‌های هدف صادر خواهد شد که این امر نقش مهمی در رونق اقتصادی استان و ارزآوری برای کشور به همراه خواهد داشت.

قدس علوی با اشاره به اینکه امسال برای نخستین بار لارو میگوی مورد نیاز در داخل استان تأمین شده، گفت: نخستین مرکز تولید بچه میگو در استان گلستان با مساحت مفید چهار هزار متر مربع و با ظرفیت تولید ۱۰۰ میلیون قطعه بچه میگو در سال، در دی ماه ۹۷ با حضور رئیس جمهور افتتاح شده بود.

مدیر کل اداره شیلات استان گلستان، بیان داشت: شرکت تولید بچه میگوی محک گمیشان امسال برای نخستین بار اقدام به تولید بچه میگو در استان جهت نیاز مزارع پرورشی استان کرده است که به این ترتیب تقریباً کل نیاز مزارع پرورشی استان گلستان به بچه میگو از طریق تولیدات این شرکت برطرف خواهد شد.

وی از تولید ۵۰ میلیون قطعه بچه میگو در شرکت تولید بچه میگوی محک گمیشان در سال جاری برای نخستین بار خبر داد و گفت: بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته تولید بچه میگو در این شرکت از سال آینده به ۱۰۰ میلیون قطعه خواهد رسید.

این مقام مسئول در استان گلستان اظهار امیدواری کرد: پرورش دهندگان بتوانند با برداشت‌های به موقع و مبارزه با بیماری، تولید میگوی قابل قبولی را در سال ۹۸ رقم زنند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار