۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۷

شیوع بیماری لکه سفید در مزارع میگوی گلستان

مدیر کل اداره شیلات استان گلستان با اشاره به مشاهده بیماری لکه سفید در مجتمع میگو گمیشان، گفت: مدیریت بهداشتی مزارع پس از برداشت محصول مهمترین رویکرد شیلات استان خواهد بود.
کد خبر: ۸۴۷۳۹
شیوع بیماری لکه سفید در مزارع میگوی گلستان
سید جواد قدس علوی در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به توجه ویژه اداره کل شیلات استان گلستان به پرورش دهندگان فعال در صنعت شیلات گفت: طی سال‌های اخیر پرورش میگو بسیار مورد توجه سرمایه گذاران بخش خصوصی قرار گرفته است.

مدیر کل اداره شیلات استان گلستان افزود: با توجه به اینکه در آستانه فصل برداشت میگو هستیم امسال قوی‌تر از سال‌های پیش در کنار بهره برداران هستیم تا فصل برداشت خوبی را با وجود بیماری در مجتمع پرورش میگو گمیشان پشت سر بگذاریم.

وی بیان داشت: اینکه مجتمع پرورش میگوی گمیشان دچار بیماری شده است قابل انکار نیست، اما بدون شک شیلات و دامپزشکی در حمایت از پرورش دهندگان کنار آن‌ها هستند و تمامی سعی ما پرورش در کنار بیماری است.

وی در ادامه گفته‌های خود از برگزاری دوره آموزشی با عنوان بهداشت و بیماری‌های میگو از سوی اداره کل شیلات استان در محل جهاد سازندگی شهرستان گمیشان خبر داد و اذعان داشت: برگزاری این دوره‌های آموزشی نقش مهمی در پیشگیری از وقوع بیماری‌ها خواهد داشت.

به گفته این مقام مسئول در استان گلستان، هدف از برگزاری این دوره آموزشی برای فعالان در عرصه آبزی پروری، آشنایی با انواع روش‌های پیشگیری و درمان بیماری‌های میگو، اقدامات مراقبتی در جهت بالا بردن کیفیت آب مزرعه، نحوۀ صحیح آماده سازی مزارع و آشنایی با روش قرنطینه و رهاسازی و اصول بهداشتی در زمان قبل و بعد از صید بوده است.

قدس علوی تأکید کرد: فراگیران دورۀ آموزشی بهداشت و بیماری‌های میگو جمعی  از پرورش دهندگان و مدیران مزارع پرورش میگو گمیشان بوده‌اند که از سوی اداره بهداشت مدیریت بیماری‌های آبزیان دامپزشکی استان، مباحث علمی لازم در خصوص بیماری‌های میگو و نحوه پیشگیری از این بیماری‌ها را فرا گرفتند.

مدیر کل اداره شیلات استان گلستان در ادامه همچنین به برگزاری نشست‌های مشترک بین شیلات و محیط زیست در زمینه آبزی پروری جهت تسریع در امور مرتبط با اخذ مجوز‌ها و مسائل مرتبط با پرورش آبزیان در استان اشاره کرد.

این مقام مسئول در استان گلستان با اشاره به مشاهده بیماری لکه سفید در مجتمع میگو گمیشان، گفت: سیاست شیلات پرورش در کنار بیماری است؛ بنابراین مدیریت بهداشتی مزارع پس از برداشت محصول مهم‌ترین رویکرد شیلات استان خواهد بود.

وی خاطرنشان ساخت: همچنین با هماهنگی محیط زیست و دامپزشکی، مرکز تحقیقات زیر نظر شیلات استان مطالعات پروژه‌ی "ارزیابی ریسک پرورش ماهی قزل آلا در استخر‌های پرورش میگو" را آغاز کرده است که دفاع از این طرح به زودی با حضور کارشناسان انجام خواهد گرفت.

این مقام مسئول در استان گلستان تصریح کرد: طی نشست‌های برگزار شده، مقرر شده است تا کمیته مشترک شیلات و محیط زیست در سطح کارشناسی، جهت رونق طرح‌های توسعه‌ای شیلات با رعایت الزامات زیست محیطی تشکیل شود.

وی در ادامه گفته‌های خود به پرورش ماهی در پن در دریای گلستان اشاره کرد و گفت: پرورش ماهی دریایی در سال‌های اخیر نیز مورد توجه سرمایه گذاران بخش خصوصی قرار گرفته است که امیدواریم به زودی شاهد آماده سازی پن‌های جدید و به بهره برداری رسیدن آن‌ها باشیم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار