۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۴

نمای کلی از بازار حمل و نقل دریایی

نمای کلی از بازار حمل و نقل دریایی
موسسه تحقیقی Drewry به تشریح زوایای مختلف بازار حمل و نقل دریایی در ماه جاری و ماه‌های آینده پرداخت.
کد خبر: ۸۴۷۳۸
نمای کلی از بازار حمل و نقل دریایی
 
به گزارش گروه بین الملل مانا موسسه تحقیقی Drewry نوشت: درماه آگوست سال جاری میلادی ظرفیت ناوگان جهانی کانتینر به ۲۲ میلیون و ۶۰۰ هزار TEU رسید. دفترسفارش ساخت ظرفیت دو میلیون و ۳۰۰ هزار TEU را به ثبت رساند، ازسوی دیگر ۸۹ میلیون و ۶۷۹ هزار TEU ظرفیت شناور به ناوگان جهانی پیوست.

علاوه براین فعالیت بازار اوراق چشم‌گیر بود، به طوری‌که ۲۸ هزار و ۵۰۱ TEU ظرفیت روانه یارد‌های اوراق شدند. انتظار می‌رود جنبش و خروش بازار در سه ماهه پایانی سال جاری به قوت خود باقی بماند.

Drewry معتقد است: بازار نرخ‌های چارتری شناور‌های چند منظوره (MPV) درماه جاری پایدار باقی می‌ماند و داستانی مشابه ماه آگوست را روایت خواهد کرد. از دلایل این روند می‌توان به نبود افزایش تقاضا و بلاتکلیفی سیاسی اشاره کرد. برهمین اساس احتیاط در بازارسفارش ساخت کاملاً مشهود است، به طوری‌که مالکان درآسیا از سفارش ساخت شناور‌های جدید امتناع می‌ورزند.

این گزارش ادامه داد: بازار تانکرحمل نفت خام درسه ماه پایانی سال جاری میلادی بر وفق مراد مالکان خواهد بود، رشد تقاضا برای جذب تانکر‌های نفت خام، افزایش نصب اسکرابر بر روی تانکر‌ها و درنتیجه کاهش ظرفیت ناوگان همچنین بالا رفتن نرخ کرایه حمل از جمله عواملی هستند که ما را به چشم‌انداز مثبت بازار امیدوار می‌کنند. با این وجود سایه سنگین جنگ تجاری ممکن است معادلات مربوط به بهبود نرخ کرایه را برهم بزند.

لازم به ذکر است: افزایش نرخ‌های کرایه حمل ناوگان فله خشک برای سه ماه پایانی سال جاری میلادی پیش‌بینی شده است، دلیل این مسئله نزدیک شدن به زمان اجرای قانون سوخت ۲۰۲۰ آیمو بیان می‌شود، چرا‌که به دنبال فرستادن شناور‌ها برای مجهز شدن به اسکرابر، ظرفیت جهانی تناژ کاهش می‌یابد و مالکان می‌توانند بازار را تحت کنترل خود درآورند.

گفتنی است: به دنبال بهبود نرخ‌های چارتری LNG، مالکان بار دیگر به صنعت کشتیرانی LNG اعتماد کردند و سفارش ساخت چهار فروند کشتی حمل LNG در ماه آگوست به ثبت رسید، یش بینی می‌شود بازار مذکور رونق بیشتری را در ماه سپتامبر نشان دهد.

برآورد‌ها حاکی از آن است که نرخ‌های کرایه حمل کشتی‌های غول‌پیکر حمل گاز VLGC روند پایداری را درماه سپتامبر به نمایش می‌گذارد، در ابتدای ماه آگوست، نرخ‌های این شناور در مسیر خلیج فارس- ژاپن به ۶۹ هزار دلار و یک سنت برای هر تُن رسید، سپس به ۵۲ دلار و هشت سنت کاهش یافت و در پایان ماه بر روی ۵۸ دلار و شش سنت بسته شد.

افزون بر این بازار کشتی حمل LPG پس از روند نزولی در ماه آگوست، به روال عادی خود بازگشت و انتظار می‌رود نرخ‌های کرایه حمل بازار مذکور درماه سپتامبر روند پایداری را طی کند. رشد نرخ‌های کرایه حمل برای کشتیرانی حمل مایعات شیمیایی نیز محتمل است.

به دنبال رونق تجارت محصولات تصفیه شده و تقاضای مستمر بالای نفتا در آسیا، نرخ‌های کرایه حمل تانکر‌های LR در ماه‌های باقی‌مانده در سال جاری میلادی بهبود پیدا خواهد کرد. شدت گرفتن فعالیت پالایشگاه با توجه به نزدیک شدن به زمان اجرای قانون سوخت آیمو، سبب خواهد شد نرخ‌های کرایه حمل در بازار تانکر MR طی ماه سپتامبر شیب رو به بالا را در پیش گیرد.

این گزارش درپایان نوشت: رشد ناوگان بازار تانکر مشتقات نفتی طی ماه‌های باقی‌مانده سال جاری میلادی استمرار خواهد داشت.
ارسال نظرات
آخرین اخبار