۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۸

پیش بینی بازار فله خشک در سه ماهه پایانی سال جاری

پیش بینی بازار فله خشک در سه ماهه پایانی سال جاری
پیش بینی می‌شود نرخ کرایۀ حمل شناور‌های فله بر در سه ماهه پایانی سال جاری میلادی حرکت صعودی را به نمایش بگذارد.
کد خبر: ۸۴۷۲۸
به گزارش گروه بین الملل مانا موسسه تحقیقی Drewry نسبت به افزایش نرخ‌های کرایه حمل ناوگان فله خشک در سه ماه پایانی سال جاری میلادی خوش‌بین است، چرا‌که حدود ۳۰۰ فروند شناور فله‌بر برای مجهز شدن به اسکرابر روانه یارد‌ها می‌شوند، از این رو رشد عرضه تناژ کاهش یافته و دست مالکان برای بالا بردن نرخ کرایه حمل بازتر خواهد شد.

این گزارش ادامه داد: فله‌بر‌های کیپ‌سایز و حمل‌کننده‌های غول‌پیکر سنگ‌آهن VLOC سهم بیش از نیمی از شناور‌هایی که قرار است درسال جاری میلادی مجهز به اسکرابر شوند، را به خود اختصاص می‌دهند، اما از آن طرف تعداد کاندید‌های فله برهندی‌سایز برای مجهز شدن به اسکرابر زیاد نخواهد بود، به این دلیل که هزینه‌های بالای نصب اسکرابر برای مالکان با توجه به درآمد و بازگشت سرمایه پایین این فله‌بر، قابل توجیه نیست.

لازم به ذکراست: به دنبال بهبود تجارت سنگ آهن و کُند شدن رشد ظرفیت ناوگان، چشم‌انداز مثبتی برای فله‌بر‌های کیپ‌سایز انتظار می‌رود. درماه جولای، برزیل ۳۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تن سنگ آهن را صادر کرد، رقمی که رشد ۱۷ درصد ماه به ماه را به نمایش می‌گذارد. تقاضای بسیارخوب برای جذب فله‌بر‌های کیپ سایز در برزیل منجر به کاهش ظرفیت تناژ در آتلانتیک شده است، بنابراین نرخ‌های کرایه حمل در این منطقه جهش قابل توجهی را نشان می‌دهند.

به دنبال تصمیم اخیر دولت هند مبنی بر اجازه دادن به ۱۰۰ سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) در معادن ذغال سنگ، کارگران معادن و اتحادیه آن‌ها تهدید به برگزاری اعتصاب در ماه جاری و توقف فعالیت معدن زغال‌سنگ در این کشور کرده اند. قطعاً افت حجم تولید ذغال‌سنگ درهند، منجر به افزایش واردات این محصول می‌شود، در نتیجه تقاضا برای فله‌بر‌های پاناماکس برای حمل این محموله در پاسیفیک روند صعودی را در پیش خواهد گرفت.

در ادامه این گزارش همچنین آمده است: تقاضا برای فله‌بر‌های پاناماکس در ماه سپتامبر بالا باقی خواهد ماند، رشد تجارت سویا در مسیر برزیل- چین جهش رو به بالای نرخ‌های کرایۀ حمل پاناماکس را در منطقه آمریکای جنوبی به همراه دارد.

نکتۀ قابل توجه اینکه آمریکا همیشه صادرکننده اصلی سویا به چین بوده است، اما تشدید تنش‌های تجاری بین دو کشور سبب کاهش وابستگی تجار چینی به سویای آمریکا و درعوض کشش بیشتر به سمت سویای برزیل شده است. تغییراشتهای تجارچینی به سمت سویای برزیل، تقاضا برای جذب فله‌بر‌های سوپراماکس را در مسیر ساحل شرقی آمریکای جنوبی- چین بیشتر کرده است. با توجه به اینکه برزیل بیشترین میزان صادرات خود را درسه ماهه دوم و سوم سال انجام می‌دهد، باید انتظار کاهش صادرات در سه ماهه چهارم و در نتیجه افت تقاضا برای فله‌بر‌های سوپراماکس را درسه ماهه پایانی سال داشت.

این گزارش در پایان نوشت: ازآنجایی‌که تعداد فله‌بر‌های هندی‌سایز جدیدی که قرار است تحویل داده شوند، رقم پایینی است، بنابراین ظرفیت این ناوگان رشد ملایمی را در سه ماه پایانی سال جاری میلادی تجربه خواهد کرد. درحال حاضر دفترسفارش ساخت سهم ۴.۲ درصد از کل ناوگان را برعهده دارد. پیش‌بینی می‌شود به دنبال افزایش تجارت سنگ نیکل و سنگ معدن مس، نرخ‌های چارتری برای این فله‌بر‌ها حرکت رو به بالایی را نشان دهند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار