۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۲

ضرورت شتاب بخشی به لایروبی کارون / لایروبی هر متر مکعب ۶ دلار

فرماندار اهواز از سازمان آب و برق خواست عملیات لایروبی کارون را که به تازگی شروع کرده با سرعت و کیفیت بهتری ادامه دهد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۴۷۲۷

ضرورت شتاب بخشی به لایروبی کارون / لایروبی هر متر مکعب ۶ دلار

جمال عالمی نیسی در گفتگو با خبرنگار مانا افزود: کارشناسان سازمان آب و برق معتقد هستند که لایروبی رودخانۀ کارون تأثیری در مقابله با سیل احتمالی ندارد، اما ما برای لایروبی این رودخانه اصرار داریم.

وی بیان کرد: وجود جزیره‌های ایجاد شده در رودخانۀ کارون منظر بدی است ضمن اینکه اگر جزیره‌های ایجاد شده لایروبی نشوند در صورت بروز سیل احتمالی آینده امکان تشکیل جزیره‌های بیشتر وجود دارد.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان پیش از این گفته بود: ۴۸۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته برای ساماندهی رودخانه‌های استان از جمله کارون ناکافی است. با این اعتبار نباید انتظار لایروبی و بازسازی سیل بند در همه جای خوزستان را داشته باشیم.

فرماندار اهواز هدف از لایروبی کارون را بهبود منظر و چهرۀ کارون در اهوازعنوان کرد.

عالمی نیسی تاکید کرد: لایروبی کارون با ۶۰ میلیارد ریال اعتبار از محل منابع داخلی این سازمان اعتبار اندکی به شمار می‌آید و برای اجرای این طرح به هیچ وجه کافی نیست.

وی حجم رسوب گذاری کارون در مقطع اهواز را  حدود ۱۴ میلیون مترمکعب عنوان کرد و افزود: برداشتن هر مترمکعب رسوب، شش دلار هزینه دارد.

عالمی نیسی لایروبی کارون را با اعتبار موجود در بهترین حالت، حدود چهار تا پنج سال عنوان کرد و افزود: در صورت تزریق اعتبار کافی می‌توان با به کارگیری پیمانکاران و فعال کردن چند جبهۀ کاری، در مدت بسیار کمتری لایروبی را انجام داد.

در پی سیلابی شدن رودخانۀ کارون در بهار امسال، جریان این رودخانه در اهواز به بیش از سه هزار مترمکعب در ثانیه رسید که در بیش از یک دهه گذشته بی سابقه بوده این در حالی است که متوسط دبی این رودخانه در اهواز در حدود ۲۰۰ مترمکعب در ثانیه است.

یکی از مطالبات شهروندان اهوازی در سال‌های اخیر که رسوب و جزایر متعدد رودخانه کارون را فراگرفته، لایروبی این رودخانه بوده است.

رودخانه کارون با ۹۵۰ کیلومتر طول، روزگاری پرآب‌ترین و تنها رودخانه قابل کشتیرانی کشور بود.

رودخانه کارون پس از اینکه از مناطق مرکزی خوزستان می‌گذرد آب بیش از ۲.۵ میلیون خوزستانی را تآمین و اراضی کشاورزی زیادی را مشروب می‌کند و در خرمشهر به اروندرود ملحق وسپس راهی خلیج فارس می‌شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار