۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۳

منظر طبیعی ساحل بریس ثبت ملی شد

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان از ثبت ملی منظر طبیعی ساحل روستای بریس در فهرست میراث ملی کشور خبر داد و گفت: این منطقه در فاصله ۶۵ کیلومتری شرق چابهار واقع شده است.
کد خبر: ۸۴۷۲۱
منظر طبیعی ساحل بریس ثبت ملی شد
 
علیرضا جلال زایی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: در آخرین جلسه ثبت آثار فرهنگی و طبیعی کشور، سه اثر طبیعی استان پس از مطرح شدن در جلسۀ شورای ثبت ملی در بندر انزلی در فهرست آثار ملی کشور ثبت شدند.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان از ثبت ملی منظر طبیعی ساحل روستای بریس در فهرست میراث ملی کشور خبر داد و گفت: منظر طبیعی روستای بریس در ۶۵ کیلومتری شرق چابهار واقع شده است.

این مقام مسئول در استان سیستان و بلوچستان، همچنین از ثبت کوه‌های مینیاتوری چابهار و منظر طبیعی گرگان از شهرستان نیکشهر به عنوان دو اثر دیگر در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

وی همچنین به ثبت چشمۀ شورعین و گوردیم کُنارک در فهرست آثار طبیعی کشور اشاره کرد و گفت: این امر حاکی از ظرفیت‌ها و داشته‌های فراوان استان سیستان و بلوچستان است که باید در راستای حفظ این آثار با تمام توان تلاش شود.

به گفته وی، چشمه شورعین از جمله آثار طبیعی استان بوده که به لحاظ قرارگیری در محدودۀ جغرافیایی گل فشان‌ها قرار گرفته و عملکردی شبیه به گل فشان دارد با این تفاوت که گل فشان‌ها در زمان عملکرد فعال خود حباب و گاز را از داخل گل به سمت بیرون پرتاب کرده در حالی که در داخل چشمه شورعین آب است و گاز موجود در آن از داخل آب به سمت بیرون نشر پیدا می‌کند.

جلال زایی در ادامه با اشاره به اینکه تاکنون ۱۶۱۵ اثر تاریخی فرهنگی غیرمنقول از استان سیستان و بلوچستان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، گفت: تعداد آثار تاریخی فرهنگی منقول استان ۲۰۴ اثر است.

وی با اشاره به اینکه تا کنون شش اثر تاریخی طبیعی ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور در سیستان و بلوچستان وجود دارد، تاکید کرد: همچنین ۴۵ اثر ناملموس ثبت شده در استان وجود دارد و سه اثر در فهرست جهانی میراث فرهنگی نیز به ثبت رسیده است.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: پرونده ۴۶ اثر برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور در حال تکمیل است.

جلال زایی یادآور شد: به زودی پرونده ثبتی آثار دیگری همچون انجیر معابد، قبرستان تاریخی روستای گیتیگ بخش پلان، تعدادی از غذا‌های سنتی و ... تشکیل و به معاونت میراث فرهنگی کشور جهت طرح در شورای ثبت آثار ملی ارسال می‌شوند.

وی خاطرنشان ساخت: با توجه به اینکه دلیل سفر خیلی از گردشگران به هر منطقه بازدید از آثار ثبت جهانی و ملی آن منطقه است، لذا ثبت آثار طبیعی، تاریخی، غذا‌های سنتی، موسیقی سنتی و ... باعث جذب گردشگر و درآمد‌زایی بومیان می‌شوند.

به گفته مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان، ثبت آثار ملموس و ناملموس استان، معرفی ظرفیت‌های گردشگری و جذب گردشگر را به دنبال دارد که به همین منظور ثبت آثار تاریخی، طبیعی و ... در دستور کار ویژه حوزه میراث فرهنگی این اداره کل قرار دارد.

جلال زایی با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان دارای سه اثر جهانی بزرگ است که تأثیرات زیادی را در گردشگری استان گذاشته و موجب جذب گردشگر شده است، افزود: در تلاش هستیم که دو اثر دیگر استان را در فهرست میراث جهانی به ثبت برسانیم و طی یکی دو ماه اخیر و در سال آینده آسباد‌های سیستان (آسیای بادی عمود محور) در فهرست میراث جهانی ثبت خواهد شد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار