۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۶

برنامه سازمان بنادر برای ساخت ۶۱ شناور

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: ساخت ۶۱ فروند شناور با اعتبار اولیه ۲۰ هزار میلیارد ریال از اولویت‌های سازمان بنادر و دریانوردی است.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۴۷۰۲

برنامه سازمان بنادر برای ساخت ۶۱ شناور

به گزارش خبرنگار مانا، محمدرضا الهیار در جریان بازدید از تأسیسات بندری اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر به خبرنگاران رسانه‌های گروهی افزود: بر اساس طرح تحول صنعت دریایی کشور، ساخت ۶۱ شناور در کلاس‌های مختلف در بخش ایمنی دریانوردی و عملیات بندری با همکاری مراجع ذی‌ربط در وزارت صنعت، معدن و تجارت و دبیرخانه شورای صنایع دریایی در دستور کار قرار دارد و تلاش می‌شود این شناور‌ها با بهره‌گیری از توان سازندگان داخلی متناسب با پتانسیل آن‌ها ساخته شوند.

وی با بیان اینکه پنج فروند از این شناور‌ها متعلق به بندر و دریانوردی خرمشهر در حوزه تجسس و نجات،   آتش خوار، راهنمابر و شناور‌های ایمنی و عملیاتی است اظهار داشت: با توجه به محدودیت منابع مالی سازمان بنادر و دریانوردی بعد از اینکه مجوز ساخت این شناور‌ها صادر شد متناسب با اعتبارات داخلی و درآمد داخلی سازمان بنادر و دریانوردی بر اساس اولویت بندی فرآینده عقد قرارداد و ساخت این شناور‌ها را آغاز می‌کند.

وی با اشاره به شناور‌های مغروقه در اروندرود و خورموسی گفت: طی سال‌های گذشته سازمان بنادر و دریانوردی از محل منابع داخلی خود اقدام بسیار خوبی در حوزه خارج سازی مغروقه‌ها در اروندرود، خورموسی و سایر سواحل جنوبی کشور انجام داده و اکنون بین هشت تا ۹ فروند مغروقه باقی مانده که اکنون مراحل برگزاری مناقصه و تامین اعتبار برای خارج سازی این مغروقه‌ها انجام شده است.

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از شناور‌های مغروقه در اروند، خورموسی، کارون و سایر بخش‌ها خارج شده گفت: خارج سازی سایر شناور‌های باقی مانده با برگزاری مراحل مناقصه انجام خواهد شد.

الهیار با تشریح صنعت گردشگری دریایی گفت: امکان بهره برداری از پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر طول نوار ساحلی و چهار هزار و ۹۰۰ کیلومتر نوار ساحلی جنوب کشور بستر و پتانسیل مناسبی در زمینه صنعت گردشگری دریایی است که باید با نگاه توسعه پایدار و متوازن از این ظرفیت در این راستا بهره گرفت.

وی در ادامه گفت: سازمان بنادر و دریانوردی در راستای توسعه صنعت گردشگری دریایی نسبت به ایجاد اسکله‌های شناور مسافر دریایی اقدام کرده و در سواحل استان هرمزگان در دو سال گذشته ۱۰ نقطه شناسایی و اسکله‌های شناور نصب شده است.

وی افزود: برای استان خوزستان نیز در چهار نقطه احداث اسکله پیش بینی و جانمایی شده است و امید است فرآیند ایجاد و احداث اسکله برای استفاده مردم در سواحل رودخانه‌ای به صورت خاص کارون که پنانسیل مناسبی برای گردشگری دارد به زودی انجام شود.

الهیار عضو هیات عامل و معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی  از ظرفیت ها، زیرساخت‌ها و پروژه‌های عمرانی در دست اجرای بندر و دریانوردی خرمشهر بازدید کرد.

توسعه پایانه بندر خرمشهر و ساخت یک پایانه استاندارد در زمینی به وسعت ۳۰ هکتار در دستور کار قرار دارد.

بندر خرمشهر هم اکنون در محدوده منطقه آزاد تجاری صنعتی اروند واقع شده است.

همه تأسیسات بندری خرمشهر در جریان تجاوز رژیم بعثی عراق به کلی نابود شد، ولی بازسازی این بندر چند ماه پس از پایان جنگ تحمیلی آغاز شد.

پارسال حدود ۲.۴ میلیون تن کالا در بندرگاه خرمشهر تخلیه و بارگیری شد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار