۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۰
مدیر کل حفاظت و ایمنی سازمان بنادر و دریانوردی:

امکان تولید سوخت کم سولفور در داخل مشخص نیست

امکان تولید سوخت کم سولفور در داخل مشخص نیست
مدیرکل حفاظت و ایمنی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: امیدوار هستیم با تدابیر موثر و با حداقل چالش با الزامات قانون سوخت کم سولفور منطبق شویم.
کد خبر: ۸۴۶۵۲
به گزارش خبرنگار مانا، علیرضا خجسته که در چهل و هفتمین جلسه اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی سخن می‌گفت: با بیان اینکه تنها نزدیک به ۱۳۰ روز تا اجرایی شدن قانون سوخت کم سولفور در سال ۲۰۲۰ باقی مانده است، تصریح کرد: امیدوار هستیم با تدابیر مؤثر و با حداقل چالش با الزامات قانون سوخت کم سولفور منطبق شویم.
وی با یادآوری اینکه طبق ضمیمه ششم کنوانسیون مارپول، کشتی‌ها از سال ۲۰۲۰ باید سوخت منطبق با نیم درصد گوگرد استفاده کنند، افزود: بر اساس این کنوانسیون هر کشور اقدامات لازم برای در دسترس بودن سوخت منطبق را انجام داده و به آیمو اطلاع می‌دهد، دولت صاحب بندر نیز می‌تواند برگه‌های تحویل سوخت روی کشتی را مورد بازدید قرار دهد.
مدیرکل حفاظت و ایمنی سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر این نکته که صنعت کشتیرانی در جهان سالانه ۲۰۰ میلیون تن سوخت مصرف می‌کند، مصرف سوخت ناوگان ملی کشور را دو و نیم میلیون تن در سال اعلام و خاطر نشان کرد: با این حجم از مصرف سوخت، اجرای قانون سوخت کم سولفور میزان انتشار اکسید‌های گوگرد در جو زمین را از پانزده و نیم میلون تن در سال به دو و نیم میلیون تن کاهش می‌دهد.
خجسته با اشاره به اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی در راستای تطابق با الزامات قانون ۲۰۲۰، اظهار کرد: تاکنون اقدامات زیادی در راستای تطابق با الزامات "۲۰۲۰ آیمو" در سطح ملی و بین المللی انجام شده که از آن جمله می‌توان به تلاش در جلسات آیمو جهت به تعویق انداختن زمان استفاده از سوخت کم سولفور و برگزاری جلسات مستمر با وزارت نفت و شرکت‌های تابعه و شرکت‌های کشتیرانی اشاره کرد.
به گفته این مقام مسئول علی‌رغم اقدامات صورت گرفته از سوی سازمان بنادر و دریانوردی، به علت نامشخص بودن وضعیت بازار و نیاز به بازسازی پالایشگاه ها، تاکنون امکان تولید سوخت "کم سولفور" در داخل کشور از سوی وزارت نفت اعلام نشده است.
وی در این باره افزود: در این راستا وزارت نفت آمادگی خود را برای تولید سوخت "گازوئیل سبک دریایی" طی شهریورماه سال جاری اعلام کرده است.
خجسته همچنین خبر داد که ۲۰۰ تن سوخت کم سولفور در مقیاس آزمایشگاهی نیز همچنان در انتظار اخذ مجوز برای تست است.
مدیرکل حفاظت و ایمنی سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه اظهارات خود با بیان اینکه در حال حاضر برای رسیدن به استفاده از سوخت کم سولفور سه گزینه پیش رو داریم، گفت: واردات سوخت کم سولفور منطبق با قوانین آیمو، تولید سوخت کم سولفور در داخل کشور  و نصب سیستم‌های اسکرابر بر روی کشتی‌ها گزینه‌های پیش روی صنعت کشتیرانی داخلی هستند.
خجسته خاطر نشان کرد: در صورت استفاده از سوخت کم سولفور وارداتی، هزینه‌ای معادل یک میلیارد دلار جهت تأمین و حمل سوخت مورد نیاز است.
وی تأثیر هزینه سوخت وارداتی را افزایش پنج تا ۲۰ درصدی قیمت تمام شدۀ کالا‌های وارداتی اعلام  کرد.
خجسته در پایان اظهارات خود در رابطه با نصب اسکرابر نیز تصریح کرد: نصب سیستم‌های اسکرابر به منظور تصفیه گاز‌های خروجی از موتور کشتی‌ها علاوه بر هزینۀ گزاف نصب و راه اندازی، فضای قابل توجهی از کشتی را اشغال خواهند کرد این در حالی است که عمر مفید اسکرابر‌ها ۱۰ سال بوده و امکان نصب آن‌ها بر روی کشتی‌های با عمر بیش از ۱۵ سال نیز وجود ندارد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار