۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۵

ابزار‌های دیجیتال برای بهینه سازی عملکرد کشتیرانی لازم هستند

ابزار‌های دیجیتال برای بهینه سازی عملکرد کشتیرانی لازم هستند
صنعت کشتیرانی به دنبال یافتن ابزار‌ها و تکنولوژی‌هایی دیجیتالی است که کارآمدی و عملکرد را ارتقا دهد و در عین حال امنیت را بهبود بخشد.
کد خبر: ۸۴۶۴۹
به گزارش گروه بین الملل مانا، واژۀ کارآمدی در صنعت کشتیرانی زمانی بلندتر به گوش می‌رسد که شرکت‌ها اهدافی، چون کاهش مصرف سوخت و انتشارات آلودگی‌ها، پایین آوردن هزینه‌های عملیاتی و انجام سفر‌ها با صرفه جویی زمانی بیشتر را مورد بحث قرار می‌دهند. بازار آغوش خود را به روی تکنولوژی‌های جدید باز کرده است، چرا‌که آنها عملیات را هوشمند‌تر و کارآمدتر می‌سازند. به گفتۀ "Takeru Suzuki"، مدیر تیم استراتژی کشتی هوشمند در شرکت کشتیرانی MOL ژاپن، به منظور دستیابی به کارآمدی بیشتر و بهتر در هر نوع عملیات، باید ابتدا این مسئله را در نظر گرفت که واژۀ کارآمدی چه معنی‌ای را برای آن شرکت با خود به یدک می‌کشد. برای MOL، نخستین مفهوم کارآمدی، بهبود ایمنی و امنیت و سپس کاهش تأثیرات محیطی است.

نخست ایمنی و امنیت

توانایی ارتباط برقرار کردن و اشتراک اطلاعات در زمان واقعی (real-time) بین شناور و ساحل از طریق قابلیت‌های جدید داده در دریا امکان‌پذیر می‌شود.

معمولاً، صنعت کشتیرانی به تجربۀ دریانوردان برای ایمنی و امنیت متکی است. اما به واقع سطوح مختلف تجربه بین دریانوردان منجر به رویکرد‌های متفاوت برای عملیات کشتی‌ها و تکنولوژی‌های روی عرشۀ آنها خواهد شد. برخی از دریانوردان تجربۀ محدود در رابطه با انوع خاص شناور دارند و همۀ دریانوردان از سطح یکسانی از تجربه در رابطه با انواع مختلف تکنولوژی برخوردار نیستند.

افزایش اتصال (connectivity) یک زیرساختار ارتباطاتی را فراهم می‌کند که دریانوردان با سطوح مختلف تجربه و کاپیتان‌ها قادر باشند تا اطلاعات را به اشتراک بگذارند، در برخی موارد کسب دانش کنند و در نهایت یک شناور را در یک روش امن‌تر هدایت کنند. افزون براین، ارتباطات مکرر به ساخت و تقویت روابط بین کارکنان بخش ساحل و کارمندان در دریا کمک خواهد کرد.

عملکرد محیطی

تکنولوژی درحالِ گسترش اینترنت اشیا IoT، فرصت‌های جدیدی برای مانیتورینگ و نظارت شناور‌ها به منظور عملکرد محیطی بهتر به ارمغان می‌آورد. مدیر تیم استراتژی کشتی هوشمند در شرکت کشتیرانی MOL ژاپن حس‌گر‌ها را یکی از تکنولوژی‌های اصلی توصیف می‌کند و می‌گوید آنها به طور فزاینده‌ای درحال هوشمند شدن هستند و قابلیت‌های جدید برای مدیریت عملکرد به نمایش می‌گذارند.

کشتیرانی MOL استفاده و بهره‌گیری از تکنولوژیِ حس‌گر پیشرفته برای سنجیدن و اندازه گیری عوامل بیرونی و درونی مثل باد و ارتفاع موج را در سطوح عمیق‌تری از گذشته گسترش می‌دهد. این امر می‌تواند بینش و دانش وسیع تری نسبت به عملکرد شناور‌ها و همچنین تأثیر محیط عملیاتی بر روی عملکرد را ارائه بدهد.  

علم داده

درحالی‌که حس‌گر‌های دقیق و قابل اعتماد در مانیتورینگِ عملکرد از اهمیت خاصی برخوردار هستند، ارزش واقعی داده‌ها وقتی به دست می‌آید که یک متخصص علمِ دادۀ خوب وجود داشته باشد و داده‌ها را ارزیابی کند. ماشین‌های پیشرفته می‌توانند داده‌ها را جمع‌آوری کنند، اما تحلیل داده یک تکلیف مجزایی است که این ماشین‌ها هنوز کاملاً  قادر به انجام آن نیستند. در واقع به شخصی نیاز است که از این داده‌ها سردرآورد. ما نیاز به متخصصان علم داده داریم. یک متخصص دادۀ خوب می‌تواند ناسازگاری‌های داده را پیدا کند،   زیرا ابزار‌هایی در اختیار دارد که این ابزار‌ها وقتی داده‌ها باید با هوشیاری و احتیاط در نظر گرفته شود، در مقایسه با وقتی که داده‌ها قابل اعتماد‌تر هستند و به احتیاط کمتری نیاز است را تذکر می‌دهند.

چشم انداز‌های آینده

یکی از مطرح‌ترین موضوعات مورد بحث در صنعت کشتیرانی درجه و سطحی از اتوماتیک و خودران بودن است که کشتی‌ها در آینده به نمایش خواهند گذاشت. در مورد اینکه بخش عمده‌ای از روند‌ها در کشتی‌های آینده اتوماتیک و خودران خواهد بود، تردیدی نیست، اما هنوز نمی‌توان به این سوال پاسخ داد که آیا شاهد کشتی‌های بدون خدمه در اقیانوس آزاد خواهیم بود یا نه؟!

" Suzuki" معتقد است، نیاز واقعی برای کشتی‌های بدون دریانورد وجود ندارد، اما از آن طرف توسعۀ تکنولوژی‌هایی که اتوماتیک‌سازی هوشمند عملیات مختلف را تضمین دهند، قطعاً صنعت کشتیرانی را امن‌تر و ایمن‌تر خواهند ساخت. نکتۀ قابل توجه اینکه، مالکان و اپراتور‌ها باید خدمه‌های خود را برای فعالیت با راه حل‌های پیچیده‌تر و زیرساختار‌هایی که در پسا‌پرده مراحل اتوماتیکی قرار خواهند داشت، آماده کنند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار