۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۱
در جریان سفر به پکن مطرح شد؛

اجرای مفاد سند موافقتنامه کشتیرانی تجاری و دریایی ایران و چین

اجرای مفاد سند موافقتنامه کشتیرانی تجاری و دریایی ایران و چین
مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران با لیو شیاومینگ معاون وزیر حمل و نقل چین دیدار و بر تحکیم و توسعه روابط و اجرای مفاد سند موافقتنامه کشتیرانی تجاری و دریایی بین دو کشور تأکید کردند.
کد خبر: ۸۴۶۰۷

به گزارش مانا، محمد راستاد با اشاره به تشکیل کمیتۀ مشترک تخصصی دریایی و بندری بر اساس ماده ۱۲ موافقتنامه فی مابین بر آمادگی ایران برای میزبانی اولین جلسۀ این کمیته مشترک خبر داد و به چالش‌های خطوط کشتیرانی ایرانی (به صورت خاص کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران  و شرکت ملی نفتکش) از جمله تأمین سوخت، تأمین قطعات، پهلودهی کشتی‌ها، جابه‌جایی پرسنل کشتی‌ها و... اشاره کرد.

راستاد همچنین تأکید کرد که علی‌رغم صراحت ماده ۴ موافقتنامه فی مابین مبنی بر تسهیل فعالیت کشتی‌های دو کشور انتظار نداریم چنین چالش‌هایی وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه آمادگی عقد تفاهم‌نامه خواهرخواندگی بین بنادر دو کشور وجود دارد گفت: ایران از سرمایه گذاری شرکت‌های چینی در بنادر و سواحل کشور استقبال می کند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به برنامه های توسعه ای سازمان بنادر در بندر چابهار و سواحل جنوبی کشور، گفت: این آمادگی همکاری در زمینه قراردادهای سرمایه گزاری وجود دارد و ایران مایل به همکاری طرف چینی در بیمۀ کشتی‌های ایرانی است.

بنا بر این گزارش، در این نشست همچنین لیو شیاومینگ؛ معاون وزیر حمل و نقل چین ضمن استقبال گرم از هیئت ایرانی تاکید کرد:  رویکرد رؤسای دو کشور سرلوحۀ انجام فعالیت‌ها است و طرف چینی آمادگی هرگونه همکاری خود را اعلام می‌کند.

وی با بیان اینکه تحریم‌ها بر عملکرد شرکت‌ها اثر گذاشته است ولی در رویکرد همکاری دولت چین با ایران تأثیری ندارد، گفت: در عین حال از تشکیل کمیتۀ مشترک سرمایه گذاری در بنادر و سواحل ایران استقبال می‌کنیم و خواستار اطلاعات بیشتر در این زمینه هستیم.

معاون وزیر حمل و نقل چین بر همکاری در زمینۀ ارائه خدمات مناسب در بنادر تأکید و به انتقال درخواست طرف ایرانی به شرکت‌های بیمه و ترغیب شرکت‌ها به سرمایه گذاری اشاره کرد.

همچنین مقرر شد که طرفین نمایندۀ خود را جهت تسهیل روابط و تشکیل کمیتۀ مشترک معرفی کنند و تبادل نسخه پیش‌نویس موافقتنامه خواهرخواندگی از طریق مجاری دیپلماتیک مدنظر قرار گیرد و زمینه‌های سرمایه گذاری در بنادر فراهم شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار