۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۸
روحانی در همایش ارائه دستاوردهای دولت در توسعه روستایی؛

منافع ملی را با دو دست قدرت و دیپلماسی تأمین کنیم

منافع ملی را با دو دست قدرت و دیپلماسی تأمین کنیم
رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه برای منافع ملی باید با هر دو دست قدرت و دیپلماسی کار کنیم، خاطرنشان کرد: ممکن است کشتی ما را توقیف کنند که در این صورت برای تصحیح کار غلط آنها و رهایی کشتی هم مذاکره می کنیم و هم ممکن است با دلایل قانونی کشتی آنها را توقیف کنیم. باید هر دو کار را انجام دهیم و با دو دست کار کنیم، با یک دست کار کردن سخت و توأم با زحمت است.
کد خبر: ۸۴۶۰۳
به گزارش مانا به نقل از ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در همایش ارائه دستاوردهای دولت تدبیر و امید در توسعه زیرساخت های روستایی که در سالن اجلاس سران برگزار شد، افزود: معتقدم برای منافع ملی کشورمان از هر ابزاری باید استفاده کرد. اگر بدانم که به یک جلسه ای بروم و با کسی ملاقات کنم که کشور من آباد و مشکلات مردم حل می شود دریغ نخواهم کرد، اصل منافع ملی ملت ما است. 
وی ادامه داد: ما الان در شرایطی قرار داریم که می‌دانید یکسال است که شدیدترین تحریم‌ را بر ما وارد کرده‌اند. ما در عین حالی که برابر این تحریم می ایستیم و مقابله به مثل می‌کنیم و تعهداتمان را کاهش می‌دهیم. تا به حال نیز دو مرحله از تعهداتمان را کاهش داده‌ایم و باز هم ممکن است کاهش بدهیم اما همیشه بین آن دو ماه وقت می گذاریم. این کار برای این انجام می دهیم که دیپلماسی و فعالیت سیاسی و مذاکره داشته باشیم.
روحانی گفت: خواست مردم ما عزت، افتخار و استقلال توام با کاهش زحمت و فشار و یا توام با رفاه است. اگر قرار باشد ما کشور را با زحمت و فشار بر مردم اداره کنیم که هر کسی می‌تواند این کار را انجام دهد.
رئیس جمهوری بیان کرد: البته قبول داریم که دشمن و بر ما و ملت فشار می آورد. ولی آیا ما باید بنشینیم؟ می‌ایستیم تا به اهداف و منافعان برسیم و می ایستیم تا به امنیت و عظمت برسیم.
وی افزود: می ایستیم تا به امنیت و عظمت برسیم و ایستادن باید برای منافع ملی و استقلال باشد که در آن نه تنها خسته نمی شویم بلکه لذت می بریم و قوی‌تر می شویم.
 
 حل و فصل مشکلات با دو دست قدرت و دیپلماسی
روحانی با اشاره به اینکه باید از همه ابزار برای حل و فصل مسائل استفاده کنیم، افزود: ممکن است کشتی ما را توقیف کنند که در این صورت برای تصحیح کار غلط آنها و رهایی کشتی هم مذاکره می کنیم و هم ممکن است با دلایل قانونی کشتی آنها را توقیف کنیم. باید هر دو کار را انجام دهیم و با دو دست کار کنیم، با یک دست کار کردن سخت و توام با زحمت است.
رئیس قوه مجریه تاکید کرد: دست قدرت و دست دیپلماسی هر دو باید با هم باشد، کسانی که تصور می کنند یک دست برای حل و فصل مشکلات کافی است، اشتباه می کنند از هر دو دست باید استفاده شود. ما باید هم از قدرت خود و هم از قدرت نظامی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی خود استفاده کنیم.
 
کسی از ورود شرکت های خارجی چیزی نمی گفت
روحانی با اشاره به اینکه باید مذاکره کرده و راه حل پیاده کنیم، ادامه داد: گروهی در گوش خود پنبه کرده اند و بیرون هم نمی آورند. می گویند ما از مذاکره با ۶ قدرت بزرگ چه سودی بردیم و خاصیت مذاکرات چه بود؟ ما بعد از مذاکره به جای یک میلیون بشکه نفت، دو میلیون و هشتصد هزار بشکه نفت صادر کردیم. میلیاردها دلار پول برای کشور آورده شد، هر ماه حدود یک میلیارد از پول های حبس شده آزاد شد، قطعنامه هایی که آمریکا ۳۰ سال برای آن ها زحمت کشیده بود مثل بتی که ابراهیم شکست آنها را شکستیم.
رئیس جمهوری ادامه داد: وقتی شرکت ها و سرمایه گذاران خارجی وارد کشور می شدند کسی از ورود آنها نمی گفت؛ اما حالا که رفته اند می گویند چرا آنها می روند؟ وقتی که این گروه ها می آمدند چرا چشمان خود را بسته بودید؟  روحانی با تأکید بر اینکه ما باید از همه توان خود استفاده کنیم، افزود: باید از کار هر فردی که در این کشور خدمت می کند سپاسگزاری کنیم. این ناشکری است که اگر یک نهاد کار کند بسیار خوب است اما نهاد دیگر کار کند خیلی بد است، «أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْکِتَابِ وَتَکْفُرُونَ بِبَعْضٍ»؟
رئیس شورای انقلاب فرهنگی گفت: عده ای هستند نصف قانون اساسی را قبول دارند و نصف دیگر را نه، اما ما همه اصول قانون اساسی را قبول داریم. 
روحانی اظهار داشت: در زمینه هسته ای دو قدم مهم برداشته ایم اما مذاکره هم می کنیم، وزیر خارجه از پاریس برای مشورت با ما باز می گردد و دوباره به فرانسه سفر می کند و پس از جلسه امروز باز هم با مسئولان مربوطه بحث و مشورت خواهیم داشت.
وی افزود: ممکن است راهی را برویم که صددرصد موفق نباشد اما باید کار و اقدام خود را انجام دهیم حتی اگر احتمال موفقیت ۱۰ یا ۲۰ درصد هم است باید تلاش کنیم و پیش رویم و نباید فرصت ها را از دست دهیم.
 
ارسال نظرات
آخرین اخبار