۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۶

ابطال پروانۀ فعالیت ۱۶ شناور صیادی در جنوب/ نرخ بیمه برای صیادان کاهش یافت

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: بر  اساس مصوبه هیئت دولت نرخ بیمه برای صیادان از ۲۷ درصد به ۱۸ درصد کاهش یافته است.
کد خبر: ۸۴۵۹۲
ابطال پروانۀ فعالیت ۱۶ شناور صیادی در جنوب/ نرخ بیمه برای صیادان کاهش یافت
به گزارش خبرنگارمانا، دکتر نبی الله خون میرزایی رئیس سازمان شیلات ایران در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شده بود به صید فانوس ماهیان در جنوب کشور اشاره کرد و گفت: شناور‌های مختلفی برای صید این گونه ماهیان در آب‌های جنوبی فعالیت دارند که از برنامه‌های سازمان شیلات تبعیت می‌کنند. اما تخلفاتی نیز وجود داشت که منجر به ابطال پروانۀ فعالیت ۱۶ فروند از این شناور‌ها شد.
به گفته وی شناور‌های صیادی متخلف فعال در آب‌های جنوبی کشور، در اجاره شرکت‌های ایرانی بودند.
وی خاطر نشان کرد: شرط فعالیت شناور‌های خارجی در آب‌های ایران اجاره به شرط تملیک است به گونه‌ای که شناور‌ها پس از آنکه توسط سازمان شیلات ایران ثبت پرچم می‌شوند مجوز صید با پرچم ملی برای آن‌ها صادر می‌شود.
90 شناور همچنان به صید فانوس ماهیان اشتغال دارند
وی با بیان اینکه هم اکنون ۹۰ شناور در آب‌های ایران به صید فانوس ماهیان اشتغال دارند گفت: از این میان ۶۵ شناور به طور کامل در تملک شرکت‌های ایرانی هستند و مابقی در تملک مشترک شرکت‌های ایرانی و خارجی قرار دارند.
خون میرزایی با اشاره به اینکه سال گذشته ۲۲ هزارتن فانوس ماهی صید شده است بیان داشت: افق سازمان شیلات برداشت سالانه ۲۰۰ هزار تن است.
وی اظهار داشت: بر اساس اعلام مؤسسۀ تحقیقات علوم شیلاتی کشور ذخایر فانوس ماهیان جهت برداشت سالانه از آب‌های دریای عمان ۹۰۰ هزار تن است و از آنجا‌که طول عمر اینگونه ماهیان یک سال است در صورت عدم برداشت این فرصت اقتصادی را از دست خواهیم داد.
وی با اشاره به اینکه صادرات فانوس ماهیان سالانه ۳۰ میلیون دلار ارزآوری برای کشور به همراه دارد گفت: فانوس ماهیان صید شده تبدیل به پودر ماهی و به کشور‌های هدف جهت مصارف دام و طیور صادر می‌شوند.
رئیس سازمان شیلات ایران در ادامه به واردات تخم چشم زدۀ غزل آرا اشاره کرد و گفت: اگر این امر صورت نگیرد قیمت این محصول به شدت در بازار داخلی افزایش خواهد یافت و این امر لازمۀ حمایت از تولید کنندگان ماهی غزل‌آلا است.
واردات تیلاپیلا ممنوع نیست
خون میرزایی  همچنین به پرورش ماهی تیلاپیا اشاره کرد و گفت: واردات تیلاپیا ممنوع نیست، اما این امر با محدودیت صورت می‌گیرد تا بتوانیم از محصولات داخلی حمایت کنیم.
به گفته وی در حال حاضر از سوی سازمان محیط زیست مجوز فعالیت در خطوط پرورش ماهی تیلاپیا در استان‌های قم، سمنان، خراسان جنوبی و یزد صادر شده است.
وی با اشاره به صرفۀ اقتصادی در تولید اینگونه ماهی بیان داشت قصد داریم با توجیهات علمی سازمان محیط زیست را نسبت به صدور مجوز لازم برای راه اندازی استخر‌های پرورشی تیلاپیا در سایر مناطق کشور مجاب کنیم.
رئیس سازمان شیلات ایران همچنین به تولید ۱۴ هزار تن ماهی دریایی از طریق پرورش در قفس در آب‌های جنوبی و شمالی کشور اشاره کرد و گفت:: اکثر ماهیان دریایی پرورش یافته از گونه قزل آلا هستند؛ که در بازار‌های خارجی مورد اقبال واقع می‌شوند.
لزوم ورود بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در پرورش ماهی در قفس
وی سرمایه گذاری در زمینۀ پرورش ماهی در قفس را بسیار کلان عنوان کرد و گفت: تجربه نشان داده است پرورش ماهی در قفس به میزان بالای هزار تن مقرون به صرفه خواهد بود. در غیر این صورت از توجیه اقتصادی برخوردار نیست.
وی ادامه داد: از آنجا که یک مزرعه هزار تنی به ۳۵ میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز دارد هم اکنون در تأمین منابع دچار مشکل شده‌ایم. اما به لحاظ بیوتکنیک، پهنه بندی، جانمایی و سایت‌های پشتیبان از وضعیت خوبی برخورداریم.
وی با تأکید بر آنکه مهمترین مانع در صنعت پرورش ماهی در قفس تأمین سرمایه است اظهار امیدواری کرد: با ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی این مشکل برطرف شود.
به زودی تمام صیادان از کاهش نرخ بیمه برخوردار می شوند
وی در ادامه به وضعیت بیمه صیادان اشاره کرد و گفت: هم اکنون تمام صیادان فعال در شمال و جنوب کشور تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند. اما با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی سازمان شیلات و بر  اساس مصوبه هیئت دولت نرخ بیمه برای صیادان از ۲۷ درصد به ۱۸ درصد کاهش یافته است.
وی گفت: این کاهش درصد بیمه به دلیل محدودیت‌های مالی دولت هم اکنون برای تمام صیادان اعمال نشده است، اما در تلاشیم به زودی تمام صیادان از این کاهش نرخ بیمه برخوردار شوند.
به گفته رئیس سازمان شیلات ایران در حال حاضر تمام شناور‌های صیادی فعال در آب ها‌ی شمالی و جنوبی کشور داری بیمه مسئولیت هستند.
وی در خصوص پرورش میگو نیز گفت: سال گذشته شاهد تولدی ۴۷ هزار و ۸۰۰ تن میگوی پرورشی بودیم درحالی که بر اساس برنامه از پیش تعیین شده این رقم باید ۳۳ هزار تن می‌بود که این امر  حاکی از جلو بودن از برنامه‌های تعین شده در صنعت میگو است.
وی اظهار امیدواری کرد امسال شاهد افزایش تولید میگو در کشور در مقایسه با سال گذشته باشیم.
تجربه تلخ صید ماهیان خاویاری در خزر
خون میرزایی در ادامه خاطر نشان کرد: صید ماهیان خاویاری در دریای خزر تجربه تلخی را به همراه داشت  به گونه‌ای که هم اکنون شاهد انقراض بسیاری از این گونه‌ها در دریای خزر هستیم.
وی ادامه داد بر اساس توافقات به عمل آمده میان کشور‌های حاشیه دریای خزر صید تجاری این گونه ماهیان فعلاً ممنوع اعلام شده است، اما ایران با توجه به سرمایه گذاری‌های بیوتکنیکی انجام داده موفق به تکثیر طبیعی ماهیان خاویاری و در نهایت تولید خاویار شده است و هم اکنون تولید خاویار و گوشت خاویار از جمله برنامه‌های شیلات ایران محسوب می‌شود که در این راستا سرمایه گذاری‌های گسترده‌ای همراه با تربیت نیرو‌های انسانی صورت گرفته است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار