۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰

بازار حمل و نقل دریایی در نیمه نخست ۲۰۱۹

بازار حمل و نقل دریایی در نیمه نخست ۲۰۱۹
گروه تحقیقاتی کلارکسونز نوشت: طی شش ماه نخست سال جاری میلادی، بازار تانکر شیب صعودی چشم‌گیری را در پیش گرفت، از آن طرف فله خشک کاملاً ناامیدکننده در میدان بود و بازار کانتینری در مجموع بد ظاهر نشد.
کد خبر: ۸۴۵۸۸
به گزارش گروه بین الملل مانا گروه تحقیقاتی کلارکسونز نگاهی بر وضعیت بازار حمل و نقل دریایی طی شش ماه نخست سال جاری میلادی انداخت.

 فله خشک

به دنبال اختلالات شدید تجارت دریابرد، بازار نرخ کرایۀ حمل فله خشک درطول نیمۀ نخست سال جاری میلادی بسیار ناامید کننده ظاهرشد. درکنار شیب نزولی فصلی سه ماه نخست سال، شکسته شدن سدِّ "Brumadinho" درمعدن واله برزیل و شرایط جوی نامساعد در بنادر شمالی این کشور و همچنین منطقه سنگ آهن "Pilbara" استرالیا، از جمله عوامل تشدید کننده وضعیت ناطلوب بازار به شمارمی‌آیند. ناگفته نماند، تجارت دریابرد سنگ‌آهن درمقایسه با مدت مشابه سال گذشته چهار درصد افت کرد.

میانگین شاخص بالتیک فلۀ خشک BDI طی شش ماه نخست سال جاری میلادی درمقایسه با شش ماه نخست سال گذشته، ۲۶ درصد ضعیف‌تر بود. به دنبال افت نرخ کرایۀ حمل و سُست شدن پیکرۀ بازار، روانه کردن تناژ‌های قدیمی‌تر و پرهزینه به یارد‌های اوراق شتاب بیشتری پیدا کرد. به طوری‌که چهارمیلیون و ۵۰۰ هزار DWT ظرفیت، اوراق شدند که نسبت به نیمۀ نخست سال گذشته رشد تقریبا دو برابری را نشان می‌دهد. علی‌رغم فعالیت بالای اوراق، تحویل چشم‌گیر شناور، منجر به رشد ۲.۵ درصدی ظرفیت ناوگان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته شد.

با نزدیک شدن به ضرب‌العجل اجرای قانون ۲۰۲۰ آیمو، برخی از کشتی‌ها به یارد‌های تعمیر برای مجهز شدن به اسکرابر برده می‌شوند. این مسئله کاهش ظرفیت ناوگان فعال را به همراه داشته است. اما با همه این اوصاف، بهبود اخیر در حجم جابه‌جایی سنگ آهن و از طرف دیگر فصل قوی تجارت غلات در ساحل شرقی آمریکای جنوبی، امید‌ها را برای عادی سازی نرخ کرایۀ حمل بازگردانده است، هم اکنون شاخص بالتیک فلۀ خشک بر روی یک هزار و ۸۵۸ واحد می‌ایستد که نسبت به سی‌ام  ژوئن در سطح بالاتری قرار دارد.

نکتۀ قابل توجه دیگر اینکه رشد اقتصادی در کشور‌های نوظهور آسیایی و همچنین محرک‌های زیرساختاری چین، تقاضای تجارت دریابرد فلۀ خشک را افزایش می‌دهند.

درمجموع می‌توان گفت: به دنبال کاهش ظرفیت ناوگان فعال در پی فرستادن تناژ به یارد‌ها برای نصب اسکرابر، انتظار می‌رود نرخ‌های کرایه حمل طی نیمه دوم سال جاری میلادی نسبت به نیمه نخست سال، رشد را به همراه داشته باشد.

 کانتینر

به طورکلی درنیمۀ نخست سال جاری میلادی، شرایط بازار کشتی کانتینری به استثنای درآمد شناور تا حدی پیشرفت را به نمایش گذاشت. بازار نرخ کرایۀ حمل کانتینری یک نیمه سخت و دشواری را تجربه کرد. نرخ‌های کرایۀ حمل فوری در کل به سمت نزولی متمایل بودند. (همانطور که در نیمۀ نخست سال ۲۰۱۸ میلادی شیب نرخ کرایه حمل نزولی بود)، اما با این وجود در پایان سه ماه دوم به سمت ثبات پیش رفت.

از لحاظ فاندمنتال‌ها (تحلیل بنیادی)، رشد تجارت جهانی دریابرد کانتینر نسبتاً افت را طی شش ماه نخست سال جاری میلادی نشان داد. باد‌های مخالف و ناسازگار از سمت اقتصاد جهانی شامل مناقشه تجاری چین- آمریکا بر رشد تجارت کانتینری تأثیر داشته و سبب تقلیل پیش‌بینی‌ها شده است. انتظار می‌رود رشد تجارت کانتینری از لحاظ TEU به ۳.۴ درصد برسد. اما درعین حال ریسک‌های مهمی همچنان به قوت خود باقی است.

در بخش عرضه، رشد ظرفیت ناوگان به طورمشخص روند نزولی را در پیش گرفته است. ظرفیت کلی ناوگان از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون بر روی ۱.۸ درصد می‌ایستد و پیش‌بینی می‌شود درپی روند کُند تحویل شناور، ظرفیت ناوگان برای کل سال جاری میلادی و سال ۲۰۲۰ میلادی به ترتیب به ۲.۹  و ۳.۲ درصد برسد، (این رقم در کل سال ۲۰۱۸ میلادی ۵.۶ درصد گزارش شده است).

تانکر

درآمد تانکر حمل نفت خام در نیمۀ نخست سال جاری میلادی به طورچشم‌گیری قوی‌تر از درآمد بسیار ضعیف ثبت شده در نیمۀ نخست سال ۲۰۱۸ میلادی بود. کلارکسونز برآورد کرد که درآمد یک فروند نفتکش غول‌پیکر در مسیر اصلی خاورمیانه- شرق‌ِدور ۱۴۶ درصد بالاتر نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده است. همچنین درآمد‌های سوئزماکس و افراماکس طی نیمۀ نخست سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب رشد ۱۱۷ و ۹۱ درصدی را به همراه داشتند.

پیش بینی می‌شود بازار تانکر حمل نفت خام در کل سال جاری میلادی نسبت به کل سال گذشته بسیار قوی‌تر ظاهر شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار