۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۵
مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران:

۱۳۵ مورد رفع تصرف در بنادر مازندران/آمار تخلیه و بارگیری بنادر استان افزایشی است

۱۳۵ مورد رفع تصرف در بنادر مازندران/آمار تخلیه و بارگیری بنادر استان افزایشی است
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران گفت: ۳۴۶ پرونده ساخت و ساز غیر مجاز در سواحل مازندران تشکیل شده است.
کد خبر: ۸۴۵۶۷

محمد تقی انزان پور در گفتگو با خبرنگار مانا با اعلام این خبر که اداره کل بنادر و دریانوردی مازندران به عنوان دبیر کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل مازندران تاکنون ۳۴۶ پرونده ساخت و ساز غیرمجاز در سواحل مازندران را تشکیل داده و پیگیری کرده است، خاطر نشان کرد: این پرونده‌ها عمدتاً در خصوص آزادسازی سواحل از فرح آباد ساری تا رامسر تشکیل شده که ۱۳۵ مورد آن منجر به آزاد سازی سواحل و رفع تصرف شده است.
وی بیشترین تعداد این رفع تصرفات را در شهرستان نوشهر اعلام کرد و افزود: در این شهرستان مجموعا ۶۲ پرونده به نتیجه رسیده که تعداد ۲۶ مورد با حکم و دستور قضایی و ۲۰ مورد نیز با اخطار کتبی رفع تصرف سواحل صورت گرفته است همچنین ۱۶ سازه غیر مجاز دریایی با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط در شهرستان نوشهر جمع آوری شدند.
انزان پور در ادامه اظهارات خود در پاسخ به پرسشی در رابطه با آمار و تخلیه و بارگیری کالا در بنادر مازندران طی سال جاری، گفت: آمار‌های مقایسه‌ای نشان می‌دهد ورود کشتی و تخلیه و بارگیری کالا در بنادر نوشهر و فریدونکنار  نسبت به مدت مشابه سال قبل روند افزایشی دارد به نحوی که طی چهار ماهه اول سال جاری، میزان ۵۰ درصد رشد عملکرد تخلیه و بارگیری نسبت به مدت مشابه سال قبل ملاحظه می‌شود.

وی از جمله دلایل این روند افزایشی را به بهره برداری رسیدن سرمایه گذاری‌هایی دانست که از سوی بخش خصوصی در سال‌های اخیر در این بنادر انجام شده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران، خاطر نشان کرد: خوشبختانه زیرساخت‌های مناسبی که ایجاد شده متناسب با نوع کالا‌هایی است که از اوایل سال جاری وارد بنادر شمالی می‌شود.
وی افزود: به عنوان مثال انبار‌ها و سیلو‌هایی که در دو بندر نوشهر و فریدونکنار احداث شده موجب افزایش سه برابری فضای انبارش کالا‌ها و در نتیجه  افزایش ظرفیت بنادر شده است.
انزان پور این موضوع را بیانگر برنامه ریزی مناسب و انتخاب صحیح سرمایه گذاری‌ها در بندر نوشهر و فریدونکنار ارزیابی و تصریح کرد: در همین راستا سرمایه گذاری‌های جدیدی از سوی بخش خصوصی در این بنادر در دست اقدام است که ضمن افزایش میزان انبارش، نقش مؤثر در افزایش میزان فعالیت این بنادر خواهد داشت.
 این مقام مسئول از دیگر دلایل افزایش بازدهی دو بندر مورد اشاره به بازاریابی و ارائه خدمات مناسب‌تر از گذشته، تلاش برای کاهش موانع مربوط به لجستیک بندری اشاره و اظهار کرد: هر چند به رغم تلاش‌های به عمل آمده، کماکان موانعی از حیث ضعف‌های زیر ساختی در بخش حمل و نقل و وجود برخی مقررات و رویه‌هایی که موجب گلایه مندی فعالان بندری است وجود دارد، اما تلاش‌هایی برای رفع آن‌ها که غالباً جنبه برون سازمانی دارد در دست اقدام است.
 به گفته انزان پور حجم تخلیه و بارگیری در بندر نوشهر طی چهار ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۴۹ درصدی و در بندر فریدونکنار رشد ۵۳ درصدی داشته است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع هوشمند سازی بنادر پرداخت و در رابطه با اقدامات صورت گرفته این اداره کل برای هوشمند سازی بنادر استان مازندران، اظهار کرد: طی دو سال اخیر ضمن راه اندازی زیر ساخت شبکه استاندارد و دو مرکز داده پشتیبان و ارائه سرویس IT پایدار، چتر وایرلس جهت سرویس دهی اینترنت و شبکه در بندر نوشهر راه اندازی شده است.
یکپارچه‌سازی نرم افزار‌های عملیاتی سازمان، راه‌انداری درگاه مشترک جهت ارتباط با سازمان‌های دیگر و راه اندازی سامانه  رهگیری مکاتبات اداری جهت سهولت در پیگیری مکاتبات ارباب رجوع از دیگر اقداماتی است که انزان پور در رابطه با هوشمند سازی بنادر نوشهر و فریدونکنار به آن‌ها اشاره کرد.
وی راه‌اندازی سامانه رصد، راه‌اندازی شبکه دولت جهت ارتباط با استانداری را از جمله اقدامات مهم اراده کل بنادر و دریانوردی مازنداران در راستای هوشمند سازی بنادر اعلام کرد و افزود: طی مدت یاد شده استفاده از سامانه ستاد تدارکات و راه اندازی سامانه پرداخت Pimacs و پنل مدیریت حساب‌های ارگان‌های دولتی در دستور کار هوشمند سازی بوده اند که خوشبختانه به ثمر نشسته اند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران در رابطه با اقدامات این اداره کل در جهت توسعه گردشگری دریایی استان مازندران نیز با بیان اینکه در این زمینه قرارداد مطالعاتی با مشاور منعقد شده است، خاطر نشان کرد: بر اساس مطالعات انجام شده از سوی مشاور گردشگری، با توجه به نوع کاربری اراضی ساحلی و گردشگری دریایی و طرح‌های جامع حمل و نقل، آمایش سرزمینی نوار ساحلی استان برای توسعه گردشگری در سه سطح اولویت بندی شده است.
وی در تشریح این سطح بندی‌ها افزود: در سطح یک (اولویت اول): شهرستان‌های محمودآباد، چالوس و نوشهر، رامسر، ساری و جویبار و در سطح دو (اولویت دوم): شهرستان‌های نور، فریدونکنار، عباس‌آباد، تنکابن و بابلسر قرار دارند همچنین در سطح سه (اولویت سوم): شهرستان‌های گلوگاه، بهشهر، میان‌دورود و نکا تعریف شده اند.
به گفته انزان پور بنادر نوشهر، امیرآباد و فریدونکنار نیز به عنوان نواحی ویژۀ گردشگری دریایی تعیین شده اند.
وی در این رابطه تصریح کرد: در این مطالعات بنادر گردشگری دریایی نیز به دو سطح یک و دو تعریف شده اند و عناصر و الزامات مربوطه به خصوص در بخش محیط زیست و اراضی پسکرانه مشخص شده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران با تأکید بر اینکه به طور کلی در مرحلۀ اول توسعه گردشگری دریایی احداث ۶ بندر تفریحی سطح یک و پنج بندر تفریحی سطح دو پیش بینی شده است، خاطر نشان کرد: از آنجایی که ایجاد بنادر تفریحی می‌بایست توسط بخش خصوصی مورد استقبال قرار گیرد لذا این اداره کل جهت کوتاه کردن فرآیند صدور مجوز نسبت به معرفی سایت سامانه صدور مجوز سازه‌های دریایی به سرمایه گذاران اقدام و جهت تسهیل  همکاری لازم را معمول می‌دارد.
وی در پایان اعلام کرد: حاصل این اقدامات صدور ۱۵ مورد مجوز (پنج مجوز ساخت و تأسیس، سه مجوز بهره برداری و هفت موافقت اولیّه) برای احداث سازه‌های دریایی در سواحل استان بوده است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار