۰۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۳

اما و اگر‌های بهبود بازار تانکر

اما و اگر‌های بهبود بازار تانکر
چشم انداز مثبتی برای بازار تانکر حمل نفت خام در نیمه دوم سال جاری میلادی انتظار می‌رود، اما در عین حال ریسک‌ها به قوّت خود باقی است.
کد خبر: ۸۴۵۶۰
به گزارش گروه بین الملل مانا، موسسه تحقیقاتی Drewry یک چشم انداز مثبت را برای بازار تانکر حمل نفت خام در نیمۀ دوم سال جاری میلادی متصور است، اما درعین حال ریسک‌های جدّی در قالب تنش‌های ژئوپلیتیکی بر سر مسأله هسته‌ای ایران و جنگ تجاری آمریکا- چین بازار را تهدید می‌کنند.

این گزارش ادامه داد: تنش‌های ژئوپلیتیکی بر سر مسأله هسته‌ای ایران و جنگ تجاری در جریان آمریکا- چین ریسک‌های مهمی برای بهبود بازار تانکر حمل نفت خام به شمار می‌آیند. اگرچه ایران بیان داشته است که تنگۀ هرمز را نخواهد بست، اما واقعیت این است که بسته شدن این آبراه بین المللی استراتژیک حتی برای یک مدت کوتاه به منزلۀ یک فاجعه برای یک سوم تجارت جهانی نفت خواهد بود.

لازم به ذکر است: ظرفیت ناوگان تانکر حمل نفت خام در نیمۀ نخست سال جاری میلادی ۳.۸ درصد افزایش یافت، اما انتظار می‌رود به دلیل اُفت تحویل شناور‌ها و بهبود بازار اوراق مخصوصاً پس از ضرب‌العجل نصب سیستم آب توازن BWTS، رشد ظرفیت ناوگان با رسیدن به ۱.۶ درصد روند نزولی چشم‌گیری را به نمایش گذارد. سوای اینکه ظرفیت پایین تحویل شناور رشد کُندتر ناوگان را به همراه دارد، از آن طرف شناور‌هایی که برای مجهز شدن به اسکرابر از گردونۀ فعالیت خارج می‌شوند، افساری برای مهار کنترل رشد ناوگان محسوب می‌شوند.

تاکنون تنها ۱۱۸ فروند نفتکش غول‌پیکر مجهز به اسکرابر شده اند، درحالی‌که ۲۶۲ فروند تانکر حمل نفت خام شامل ۱۱۸ فروند نفتکش غول‌پیکرِ دیگر در صف انتظار ورود به یارد‌ها برای نصب اسکرابر مستقر هستند.

این گزارش در پایان نوشت: پیش‌بینی می‌شود بازار سفارش ساخت در نیمۀ دوم سال جاری میلادی کُند و آهسته پیش رود، همانطور که در نیمۀ نخست سال روند نزولی را در پیش گرفت. درنیمۀ نخست سال تنها ۶ میلیون DWT ظرفیت سفارش داده شد، درحالی‌که طی مدت مشابه سال گذشته ظرفیت سفارش ساخت دو برابر یعنی ۱۲ میلیون DWT بوده است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار