۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۴

تبدیل تالاب استیل به منطقه ویژۀ گردشگری

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان از تبدیل تالاب استیل به منطقۀ ویژۀ گردشگری با سرمایه گذاری بخش خصوصی در آیندۀ نزدیک خبر داد.
کد خبر: ۸۴۵۵۸

تبدیل تالاب استیل به منطقه ویژۀ گردشگری

شهرود امیرانتخابی در گفتگو با خبرنگار مانا به تعیین 36 پهنه گردشگری در آب بندان‌های استان گیلان به درخواست سازمان آب منطقه‌ای گیلان برای ایجاد امکانات مرتبط با توریسم آبی اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین پهنه‌های تعیین شده، تالاب استیل است.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان با اشاره به اینکه مطالعات ایجاد امکانات گردشگری در تالاب استیل به زودی انجام خواهد شد، بیان داشت: به دنبال اتمام مطالعات شاهد ایجاد امکانات گردشگری در این منطقه و رونق هر چه بیشتر توریسم آبی در استان گیلان خواهیم بود.

وی در ادامه از تبدیل تالاب استیل به منطقۀ ویژۀ گردشگری با سرمایه گذاری بخش خصوصی در آیندۀ نزدیک خبر داد و گفت: در گذشته تالاب استیل به عنوان یکی از پنج منطقه نمونه گردشگری استان گیلان اعلام شده بود که متأسفانه طی سال‌های گذشته، اقداماتی در راستای ایجاد امکانات گردشگری در این تالاب صورت نگرفته است.

امیر انتخابی با اشاره به اینکه تالاب استیل در هفت کیلومتری شهرستان آستارا واقع شده است، اذعان داشت: این تالاب یک منطقۀ نمونۀ گردشگری برای ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی محسوب می شود که باعث رونق گردشگری دریایی و ساحلی در این شهرستان ها خواهد شد.

به گفتۀ این مقام مسئول در استان گیلان، هم اکنون به طور متوسط هر یک از شهرستان‌های ساحلی، یک منطقۀ نمونه گردشگری برای ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی دارند که باعث رونق توریسم دریایی و ساحلی در این شهرستان ها خواهد شد.

وی بیان داشت: بر اساس مصوبه هیئت دولت طی سالهای گذشته 71 منطقه نمونه گردشگری در سراسر استان گیلان جهت واگذاری به سرمایه گذاران بخش خصوصی تعیین شده بود که با بازنگری صورت گرفته تعداد آنها هم‌اکنون به 41 منطقه رسیده است.

امیر انتخابی با اشاره به اینکه تالاب استیل از هیچ‌گونه مشکل حقوقی برای ورود سرمایه گذار بخش خصوصی برخوردار نیست، عنوان کرد: به این ترتیب سرمایه‌گذار بخش خصوصی با تحویل گرفتن این منطقه می تواند بدون هیچ‌گونه دعوی حقوقی نسبت به ایجاد امکانات گردشگری در تالاب استیل اقدام کند.

وی تالاب استیل را یکی از مهمترین جاذبه‌های توریستی آستارا و استان گیلان اعلام کرد و گفت: این تالاب یکی از مهمترین قطب‌های گردشگری در آستارا است که افزون بر کارکردهای زیستی و طبیعی از جنبه‌های اقتصادی – اجتماعی بسیار مهم نیز برخوردار است.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان، تأکید کرد: اهمیت اکو‌توریستی تالاب استیل که در زبان تالشی به تالاب هستل به معنای آبگیر مشهور و معروف است به دلیل نزدیکی به جاده، تنوع چشم‌اندازهای طبیعی همچون کوهستان، جنگل و مزارع و کشتزارهای اطراف دو چندان شده است.

لازم به ذکر است، تالاب استیل که سالانه پذیرای هزاران پرنده مهاجر است دارای کپور و اردک ماهی است. همچنین این تالاب طبیعی جایگاه پرندگان کمیاب بوده که برای زاد و ولد از اروپای مرکزی، ماورای خزر و مناطق قطبی به این منطقه مهاجرت می‌کنند که مهمترین آن چینگیر نوک‌ سرخ است.

ضلع‌ غربی تالاب نیز پوشیده از جنگل و پوشش‌های سبز گیاهی است و در ضلع شرقی آن درختان توسکای شناور منظره بسیار جالب توجهی را بوجود آورده است که در بهار و تابستان استراحتگاه مسافران بوده و از نظر گردشگری یکی از جاذبه‌های مهم تلقی می‌شود.

وجود درختان توسکا در این تالاب، جلوه‌ای دیدنی به آن بخشیده است. از ویژگی‌های تالاب استیل آستارا این است که درختان این تالاب به علت اینکه ریشۀ آنها در آب قرار دارد، همواره در پهنای تالاب جابه‌جا می‌شوند و حرکت می‌کنند. به همین علت، تالاب استیل به تالاب درختان شناور هم معروف است.

پرنده نگری و تماشای پرندگان مهاجری که بر فراز تالاب استیل در حال پرواز هستند نیز از دیگر تجربه‌های بی‌نظیر سفر به این تالاب زیباست.

ارسال نظرات
آخرین اخبار