۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۳

روز ملی دریاچه ارومیه امسال تعیین می‌شود

مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچۀ ارومیه گفت: امیدواریم امسال شاهد نام‌گذاری رسمی روزی خاص تحت عنوان " روز ملی دریاچه ارومیه " باشیم.
کد خبر: ۸۴۵۵۷
روز ملی دریاچه ارومیه امسال تعیین می‌شود
 
مسعود تجریشی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: با توجه به احیای دریاچۀ ارومیه و اهمیّت این دریاچه به لحاظ محیط زیستی کشور، اعلام روز ملی دریاچۀ ارومیه از سال گذشته در دستور کار سازمان محیط زیست قرار گرفته است.

مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچۀ ارومیه با اشاره به اینکه هنوز روزی به این نام نام‌گذاری نشده است، اظهار امیدواری کرد: امسال شاهد نام‌گذاری رسمی روزی خاص تحت عنوان " روز ملی دریاچه ارومیه" باشیم.

وی احیای دریاچه ارومیه را افتخار بزرگی برای کشور اعلام کرد و بیان داشت: با نام‌گذاری روز ملی دریاچۀ ارومیه می‌توانیم اهمیت این امر را به عموم مردم اعلام کنیم.

تجریشی اذعان داشت: موفقیت طرح احیای دریاچۀ ارومیه در حالی است که سه سال پیش از این طرح به عنوان طرح ناموفق نام برده شده بود.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست اظهار امیدواری کرد: طرح احیای دریاچۀ ارومیه در سایر تالاب‌های کشور نیز اجرا شود.

وی در ادامه با اشاره به تلاش جهت تغییر الگوی کشت و فراهم کردن شرایطی که بتوان با مصرف آب کمتر، کشاورزی منطقه را رونق داد، بیان داشت: هم‌اکنون تبلیغات گسترده‌ای برای کشت گیاهان دارویی که به آب بسیار کمتری برای کشت در منطقه نیاز دارند، در حال انجام است که با استقبال خوب بومیان نیز همراه بوده است.

تجریشی اظهار داشت: پروژۀ تغییر الگوی کشت از طریق همکاری جهاد دانشگاهی و معاونت علمی و فنّاوری ریاست جمهوری، صندوق‌ها و بانک‌ها، وزارت جهاد کشاورزی، اتاق بازرگانی و معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه درحال انجام است.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچۀ ارومیه، گفت: بر این اساس ظرف سه سال آینده، ۱۰ هزار هکتار اراضی سطح کشت پرمصرف آبی به سمت کشت گیاهان دارویی با ارزش اقتصادی بالا سوق داده خواهند شد.

تجریشی در ادامه گفته‌های خود با اشاره به احیای حیات وحش جزایر دریاچۀ ارومیه، اذعان داشت: به این منظور یک میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شده است.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه هم اکنون شاهد حضور هزاران فلامینگو در جزایر دریاچه هستیم، گفت: می‌توان شرایطی را فراهم کرد تا گردشگران در قالب تور‌های طبیعت گردی از حیات وحش منطقه بازدید کنند.

به گفته مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه، با اقدامات صورت گرفته از سوی ستاد احیای دریاچه امسال تراز آب به ۱۲۷۱.۷۵ سانتی‌متر رسیده است.

وی همچنین از تداوم همکاری‌های بین‌المللی در راستای احیای دریاچۀ ارومیه خبر داد و گفت: علاوه برهمکاری با جایکا و فائو، همکاری مشترک با دانشگاه یوتا آمریکا در انتقال تجربیات دریاچۀ گریت سالت آمریکا که وجه اشتراکات مشابه زیادی با دریاچۀ ارومیه دارد در حال انجام است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار