۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۶
راستاد در همایش روز جهانی دریانوردی:

باید از ظرفیت بالای ناوگان ملی بیشتر استفاده کنیم/دریانوردان ایرانی اولویت مالکان کشتی باشند

باید از ظرفیت بالای ناوگان ملی بیشتر استفاده کنیم/دریانوردان ایرانی اولویت مالکان کشتی باشند
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: دریائیان عزیز ثابت کرده اند با توان و همتی که داشته اند هیچگونه تهدیدی نمی تواند بخش دریایی کشور را دچار مخاطره کند.
کد خبر: ۸۴۵۳۹

به گزارش خبرنگار مانا، محمد راستاد که در همایش روز دریانورد و روز جهانی دریانوردی سخن می‌گفت، با بیان اینکه این روزها شاهد این هستیم که حداکثر فشارها از ناحیه تروریست‌های اقتصادی متوجه کشورمان شده است، تصریح کرد: دریاییان عزیز ثابت کرده‌اند با توان و همتی که داشته‌اند هیچ‌گونه تهدیدی نمی‌تواند بخش دریایی کشور را دچار مخاطره کند.

وی تأکید کرد: تا این عزیزان در کشور حضور دارند هیچ واهمه‌ای از تروریست‌ها چه از نوع اقتصادی و چه از سایر انواع نخواهیم داشت.

راستاد در ادامه دریایی بودن کشور را یک مزیت بزرگ دانست و خاطرنشان کرد: ایرانیان همواره برای معیشت و تجارت و حفاظت از کشور به دریا رفته‌اند و هیچ‌کس نتوانسته و نخواهد توانست کشور ما را از این وضعیت طبیعی محروم کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه باید بیشتر از دریا بهره می‌بردیم و استفاده می‌کردیم، افزود: کماکان فرصت‌های زیادی داریم که از نعماتی که در دریاست بیشتر و بهتر بهره ببریم مهم این است که حداکثر استفاده را از بخش دریایی استفاده ببریم.

راستاد دریا را پر از فرصت‌های اشتغال‌زایی ارزیابی و بیان کرد: نباید در نوار ساحلی دغدغه اشتغال داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه جوانان زیادی جویای کار هستند و دریا خان گسترده‌ای است که برای ما فراهم است، ادامه داد: قاعدتاً شهرهای بندری ما در جنوب، باید شهرهایی آباد و پررونق باشند.

راستاد زمان کنونی را وقتی دانست که کلان‌شهرهای ما در نوار ساحلی جنوب شکل بگیرند و یادآور شد: با توجه به بحران آب در مرکز کشور، باید این مایه حیاتی با هزینه‌های سنگین از دریا استحصال و شیرین شده و به صدها کیلومتر دورتر از دریا منتقل شود همین بهانه‌ای است تا تشویق کنیم به تمرکز جمعیت در نوار ساحلی و جلوگیری از هزینه‌های تحمیلی به کشور و همچنین تمرکز صنایعی که وابسته به آب هستند و در کنار سواحل می‌توانند بهره‌وری بالاتری داشته باشند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی یکی از مواردی که سازمان بنادر هم دنبال می‌کند را ایجاد صنایع با ارزش‌افزوده بالا در پسکرانه‌ها اعلام و به ظرفیت‌ها در حوزه کشتیرانی پرداخت و خاطرنشان کرد: هنوز ناوگان کشتی‌های تحت مالکیتمان و بنادر تجاری‌مان ظرفیت‌های خالی زیادی دارد اما خوشبختانه به لحاظ موقعیت جغرافیایی مناسبی که مخصوصاً در دالان‌های ترانزیتی منطقه داریم. وی با توجه به اندازه اقتصاد کشور، بازار مصرف داخلی و محیط پیرامون کشور، تصریح کرد: می‌توانیم این نوید را بدهیم که کشور قابلیت بهره‌وری بیشتر از ظرفیت ناوگان و بنادرش را دارد اما مسلماً ناوگان و بنادر ما صرفاً نمی‌توانند در خدمت صادرات و واردات خودمان باشند ما می‌توانیم در زمینه تجارت و حمل‌ونقل جهانی با استفاده از ظرفیتمان نقش‌آفرینی کنیم.

راستاد با تأکید بر اینکه ناوگان ایرانی جزو ناوگان‌های مهم منطقه به حساب می‌آیند و بنادر کشور هم ظرفیت قابل‌توجهی دارند، ادامه داد: جدا از صادرات و واردات در زمینه ترانزیت و ترانشیپ کالا نیز می‌توانیم نقش‌آفرینی مؤثر داشته باشیم.

موضوع شیلات از دیگر‌ مواردی بود که راستاد در ادامه اظهارت خود بدان پرداخت و خاطرنشان کرد: علی‌رغم اینکه اقدامات بسیار خوبی در این بخش به خصوص شیلات انجام شده برای پروژه‌های ماهی در قفس و میگو کماکان نُرم یا سرانه مصرف آبزیان در کشورمان نسبت به نُرم‌های جهانی پایین است.

در رابطه با حوزه صنایع دریایی نیز راستاد گفت: توانمندی‌ها و ظرفیت‌هایی که در کشور داریم خوشبختانه قابل‌توجه است و قوانین و مقررات هم به کمک این بخش آمده است.

وی افزود: اخیراً ما شاهد دو پروژه مهم در صنایع دریایی کشور بودیم، یکی مراحل ساخت دومین کشتی تانکر افراماکس و پروژه دیگر هم اولین تعمیرات کشتی‌های نفتکش VLCC در یاردهای داخلی که جزو پروژه‌های مهمی حساب می‌شود که در صنایع دریایی کشور شکل گرفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به طرح تحول صنایع دریایی، خاطرنشان کرد: در طرح تحول صنایع دریایی بنا شده که تمام نیازهای صنایع داخلی به خصوص ناوگان منطقه‌ای در خصوص صنعت نفت و عملیاتی سازمان بنادر و دریانوردی از طریق صنایع داخلی تأمین کنیم.

راستاد در خصوص تأمین امنیت دریایی نیز بیان کرد: در حفاظت از مرزهای آبی کشور علی‌رغم اینکه بسیاری از کشورها وابسته هستند ما این افتخار را داریم که نه تنها نیروهای دریایی کشور به خوبی از مرزها دفاع کرده‌اند، یک دهه است که در مسر تجارت جهانی یعنی شرق به غرب، با استفاده از ناوگان نیروی دریایی امنیت ناوگان تجاری در سواحل پرخطر سومالی را تأمین کنیم.

از جمله دیگر موارد قابل توجه در بخش دریایی که راستاد طی سخنان خود به آن پرداخت ظرفیت ایران در توسعه گردشگری و سفرهای دریایی بود.

وی در این باره گفت: در رابطه با گردشگری دریایی اقدامات خوبی طی سال‌های اخیر انجام شده، اما برای بهبود وضعیت زیرساخت‌ها و مسافر گردشگری کماکان کار زیاد باید انجام شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با یادآوری گلایه دریانوردان ایرانی از برخی‌ کارفرماها در این بخش نسبت به استفاده از دریانوردان خارجی، خاطرنشان کرد: این تقاضا را داریم با توجه به شایستگی‌های دریانوردان ایرانی، اتحادیه مالکان کشتی اعضای خود را نسبت به استفاده از دریانوردان ایرانی در سمت‌های مختلف تشویق کند.

رئیس هیئت عامل سازمان بنادر تأکید کرد: سازمان بنادر این آمادگی را دارد که برای مالکان کشتی‌ها و شرکت‌های کشتیرانی که صرفاً از دریانوردان ایرانی استفاده کنند و استفاده از دریانوردان خارجی را به صفر یا حداقل برسد مکانیزم‌های حمایتی خاصی را از تخفیف گرفته تا دیگر مشوق‌ها ایجاد کند.

وی با اشاره به نگرانی‌های دانشجویان دریایی غیر بورسیه، گفت: خواهش ما این است که شرکت‌ها به خصوص شرکت جمهوری اسلامی ایران نسبت به جذب دانشجویان دریایی برای طی دوره کارآموزی اقدام کنند و این دغدغه و نگرانی را از بین ببرند.

لازم به توضیح است، همایش گرامی‌داشت روز دریانورد و روز جهانی دریانوردی هم‌اکنون در محل سالن همایش‌های بین‌المللی صداوسیما در حال برگزاری است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار