۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۲
معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی:

مانع از تصویب قطعنامه ضد ایرانی شدیم/شرایط تولید سوخت کم سولفور فراهم است

مانع از تصویب قطعنامه ضد ایرانی شدیم/شرایط تولید سوخت کم سولفور فراهم است
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: هیأت نمایندگی ایران در اجلاس IMO مانع از تصویب قطعنامه ای شد که از سوی ایالات متحده امریکا و امارات متحده عربی در رابطه با امنیت دریانوردی دریای عمان و تنگه هرمز پیشنهاد شده بود.
کد خبر: ۸۴۵۳۷

به گزارش خبرنگار مانا از همایش گرامی‌داشت روز دریانورد و روز جهانی دریانوردی، جلیل اسلامی به عنوان سخنران افتتاحیه این همایش با بیان اینکه امروز همه ما در اینجا گردهم آمدیم تا از یک سال تلاش و زحمت دریانوردان عزیز میهن اسلامی و فعالان جامعه دریایی کشور در همه بخش‌ها قدردانی کنیم به مسئله تحریم‌های ظالمانه و اثر آن بر حوزه دریایی کشور پرداخت و خاطرنشان کرد: با اعمال تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی، صنعت حمل‌ونقل دریایی کشور در نوک پیکان این تحریم‌ها قرار گرفت، مطمئن هستیم دولت و ملت بزرگ ایران با تکیه بر نیروی انسانی، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی و اتکال به خداوند تبارک و تعالی، قادر به پشت سر گذاشتن این ناملایمات و توطئه‌های دشمنان خواهند بود.

وی با تأکید بر اینکه سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع دریایی کشور، در تعامل نزدیک با شرکت‌های کشتیرانی، اتحادیه‌ها و انجمن‌های مرتبط، شرکت‌های بیمه‌ای و مؤسسات رده‌بندی و هماهنگی با ارگان‌های دولتی، تلاش کرده است از تأثیر تحریم‌ها بکاهد، تصریح کرد: اقداماتی نظیر استفاده از بیمه‌های تخصصی P&I ایرانی، ارتقای کیفی خدمات فنی و مهندسی، صدور کلیه گواهینامه‌های فنی و ایمنی شناورها، انجام بازرسی‌ها توسط بازرسان ایرانی، افزایش توان نظارتی ایمنی بر آبراه‌های تحت حاکمیت و بنادر کشور، اتکای بر توان علمی و فنّاوری شرکت‌های دانش‌بنیان، حضور فعالانه در مجامع بین‌المللی در جهت دفاع از حقوق قانونی ناوگان ملی دریانوردی کشور و ارتقای کیفی و کمی توان داخلی جهت انجام تعمیرات دوره‌ای ناوگان و ساخت کشتی‌های جدید از جمله این تلاش‌هاست.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهای پیشتاز در کشتیرانی در گذشته و حال بوده و هست، افزود: ایران به عنوان یکی از قدیمی‌ترین اعضاء سازمان بین‌المللی دریانوردی، با عضویت در بیش از 30 کنوانسیون و پروتکل دریایی، همواره خود را متعهد به اجرای استانداردهای بین‌المللی نسبت به ناوگان ملی دریایی دانسته است.

وی در این باره خاطرنشان کرد: ایران ایمنی آبراه استراتژیک تنگه هرمز، خلیج عمان و خلیج‌فارس را با تهیه و تولید نقشه‌های بروز شده دریایی و ارائه خدمات ناوبری دریایی به کشتی‌های عبوری و ورودی به بنادر، همواره تأمین نموده است که به آن باید حفظ و ارتقای امنیت دریانوردی منطقه توسط دلیرمردان نیروی دریایی ارتش، سپاه و مرزبانی دریایی نیروی انتظامی را نیز اضافه کرد.

اسلامی در بخش دیگر سخنان خود به موضوع آموزش دریانوردان پرداخت و گفت: امروزه کشور ما به لحاظ استانداردهای آموزش و صدور گواهینامه‌های دریانوردان به عنوان یکی از کشورهای پیش رو در جهان مطرح بوده و در لیست سفید سازمان بین‌المللی دریانوردی قرار دارد.

وی افزود: کشتی‌های تحت پرچم ایران از رکورد مطلوبی در رژیم‌های کنترل و بازرسی مناطق جهان برخوردار هستند.

عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی تربیت دریانوردان ایرانی را بر اساس معیارها و سرفصل‌های آموزشی بین‌المللی آمده در کنوانسیون (STCW) اعلام و خاطرنشان کرد: در تطابق با شعار همایش امروز "ناوگان ایرانی، دریانورد ایرانی" ، همت و تلاش مضاعفی توسط همه ارگان‌های دریایی، از سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت‌های کشتیرانی گرفته تا مراکز دانشگاهی و آموزش دریایی را لازم داریم.

وی افزود: سازمان بنادر و دریانوردی ضمن اعمال نظارت عالیه بر مراکز علمی و آموزشی دریایی کشور و بهروز نگه داشتن 120 دستورالعمل اجرایی و ارتقای سطح دانش مدرسان و ممتحنان، با همت شرکت ملی نفتکش در مرحله اول، تعداد 50 نفر از فارغ‌التحصیلان غیر بورسیه‌ای رشته علوم دریایی دانشگاه‌ها را به عنوان کارآموز دریایی بر روی کشتی‌های تحت مالکیت این شرکت معرفی کرد.

اسلامی در رابطه با تعاملات با نهادهای بین‌المللی دریایی نیز گفت: سازمان بنادر و دریانوردی حسب قانون، نمایندگی رسمی دولت ایران را در چندین مجمع بین‌المللی بر عهده دارد.

وی خاطرنشان کرد: نقش جمهوری اسلامی ایران در سازمان بین‌المللی دریانوردی به عنوان مرجع صلاحیت‌دار برای تدوین و تصویب مقررات جهان‌شمول حوزه ایمنی دریانوردی و حفظ محیط‌زیست دریایی، همواره مورد توجه دولت‌های عضو بوده است.

اسلامی در رابطه با این نقش‌آفرینی افزود: نقش ایران در دو سطح شرکت در اجلاس‌های فنی و تخصصی کمیته‌ها و شورا و دیگری همکاری‌های فنی از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی و سمینارها تبلور می‌یابد.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اجلاس اخیر شورای آیمو که در هفته آخر تیرماه سال جاری به آخرین اقدامان هیئت نمایندگی ایران در شورا پرداخت و خاطرنشان کرد: هیئت نمایندگی ایران در این اجلاس با حضوری فعالانه و با انجام رایزنی‌های فشرده با نمایندگان دولت‌های عضو و غیر شورا، مانع از تصویب قطعنامه‌ای شد که از سوی ایالات‌متحده آمریکا و امارات متحده عربی در رابطه با امنیت دریانوردی دریای عمان و تنگه هرمز پیشنهاد شده بود و شورا نهایتاً به ذکر بخشی از مفاد قطعنامه در گزارش نهایی بسنده کرد.

اسلامی در ادامه اظهارات خود اشاره‌ای نیز به ارتقا ایمنی شناورهای سنتی داشت و در این رابطه تصریح کرد: اگرچه جایگزینی اینگونه کشتی‌ها بیش از یک دهه در دستور کار بوده، اما علیرغم تسهیلات و مشوق‌های در نظر گرفته شده، توفیق این طرح‌ها به دلایل متعدد با فراز و فرودهایی مواجه بوده است.

وی افزود: سازمان بنادر و دریانوردی همیشه پشتیبان برنامه‌ها و طرح‌های ساماندهی و نوسازی شناورهای سنتی بوده و در این مسیر آمادگی ایفای مسئولیت‌های خود را داشته و دارد که تهیه برنامه ارتقا و جایگزینی شناورهای سنتی با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط و از طریق کمیسیون اقتصادی هیئت‌وزیران از جمله آن‌ها محسوب می‌شود.

مسائل ایمنی و حفظ محیط‌زیست دریای موضوع دیگری که معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی به آن پرداخت.

وی در این رابطه گفت: اجرای الزامات ناشی از اصلاح کنوانسیون جلوگیری از آلودگی دریایی (MARPOL) در رابطه با سوخت کم سولفور توسط کشتی‌ها از ابتدای سال 2020 میلادی ( دی‌ماه 1398) از جمله مباحث مهم زیست‌محیطی دریایی است.

اسلامی با تأکید بر اینکه طبق این الزام قانونی و در جهت کاهش آلودگی جوی ناشی از فعالیت کشتی‌ها، سوخت سنگین مصرفی ناوگان ملی دریایی که حدوداً یک و نیم میلیون تن در سال برآورد می‌شود، می‌بایست از سطح گوگرد سه و نیم درصد به نیم درصد کاهش یابد، تصریح کرد: سازمان بنادر و دریانوردی با درک اهمیت موضوع و با شرکت فعالانه در اجلاس‌های آیمو طی فرایند تصویب اصلاحیه، پیگیری موضوع از وزارت نفت و شرکت‌های تابعه، شرکت‌های کشتیرانی، سازمان حفاظت محیط‌زیست، شورای عالی صنایع دریایی و مؤسسات دانشگاهی- تحقیقاتی را صورت داده است.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در رابطه با دیگر اقدامات این سازمان در جهت تولید سوخت کم‌سولفور تصریح کرد: با حمایت‌های دولت محترم و دفتر محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام، به روز رسانی و در صورت نیاز بازسازی پالایشگاه‌های کشور برای تولید سوخت و حمایت از بخش خصوصی برای ورود به عرصه تأمین و یا تولید سوخت مورد نظر، در دستور کار جدی وزارت نفت قرار گرفته است و موضوع همچنان در حال پیگیری است.

وی در بخش پایانی سخنان خود به شعار سال سازمان بین‌المللی دریانوردی با عنوان "توانمندی بانوان در جامعه دریانوردی" اشاره کرد و گفت: در حوزه دریایی اگرچه به نسبت سایر حوزه‌های کاری، شاهد حضور کمتر بانوان هستیم، (در حال حاضر 125 بانوی دریانورد در سفرهای نزدیک به ساحل در کشور داریم) اما به لحاظ قانونی هیچگونه محدودیتی برای حضور بانوان در فعالیت‌های مختلف دریایی به ویژه فعالیت‌هایی که در خشکی مستقر هستند، وجود ندارد.

شایان‌ذکر است همایش گرامی‌داشت روز دریانورد و روز جهانی دریانوردی هم‌اکنون در محل سالن همایش‌های بین‌المللی سازمان بنادر و دریانوردی در حال برگزاری است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار