۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۳

استمرار افت نرخ کرایۀ حمل علی‌رغم کاهش تناژ!

استمرار افت نرخ کرایۀ حمل علی‌رغم کاهش تناژ!
تلاش خطوط کشتیرانی برای کاهش ظرفیت تناژ در مسیر‌های تجاری نتوانست جلوی شیب نزولی نرخ کرایۀ حمل را بگیرد.
کد خبر: ۸۴۵۱۱
به گزارش گروه بین الملل مانا، آلفالاینر در جدیدترین تحلیل هفتگی خود به تشریح رخداد‌های مهم حمل و نقل دریایی پرداخت، در ذیل به مهمترین آن‌ها اشاره شده است.

کاهش ظرفیت تناژ برای رشد نرخ کرایۀ حمل کفایت نمی‌کند

علی‌رغم کاهش ظرفیت تناژ در مسیرآسیا- اروپا، نرخ‌های کرایۀ حمل اُفت را تجربه خواهند کرد. به دنبال تصمیم کشتیرانی مرچنت هیوندایی کرۀ جنوبی مبنی بر خارج کردن خط سرویس دهی AEX خود از مسیر شرق دور- اروپای شمالی در پایان ماه آگوست، ظرفیت هفتگی چهار هزار و ۹۰۰ TEU از مسیر مذکور برداشته خواهد شد، اما این اقدام برای جلوگیری از اُفت نرخ کرایۀ حمل در ماه‌های باقی‌ماندۀ سال جاری کافی نیست. چرا‌که تقاضا درهفته‌های پیشِ رو روند نزولی را طی می‌کند.

در حال حاضر نرخ کرایۀ حمل فوری کانتینری شانگ‌های SCFI از چین به اروپای شمالی بر روی ۸۱۰ دلار برای هر TEU می‌ایستد، رقمی که نسبت به ابتدای سال حکایت از کاهش ۱۹ درصدی دارد.

براساس گزارش آلفالاینر، مجموع ۴۲ سفر طی سه ماهه نخست سال جاری میلادی کنسل شده است، درحالی‌که طی مدت مشابه سال گذشته کنسل شدن ۱۶ سفر به ثبت رسیده است. نکتۀ قابل توجه اینکه تاکنون تلاش خطوط برای کاهش ظرفیت تناژ درمسیر‌های سرویس دهی نتوانسته رشد نرخ کرایۀ حمل را به ارمغان آورد.

ناوگان بیکار کانتینری رو به افزایش است

درچهارم ماه آگوست سال جاری میلادی، ناوگان کشتی کانتینری بیکار به ۱۵۱ فروند با مجموع ظرفیت ۵۶۴ هزار و ۱۱۲ TEU رسید، این ظرفیت سهم ۲.۵ درصدی از کل ناوگان را دربر می‌گیرد.

تعداد کشتی‌هایی که برای مجهز شدن به اسکرابر روانۀ یارد‌ها می‌شوند، روبه افزایش است، از این رو، ظرفیت ناوگان بیکار شیب صعودی را طی می‌کند. به‌طوری‌که درحال حاضر از ۲۳ فروند کشتی کانتینری بیکار با ظرفیت بالای هفت هزار و ۵۰۰ TEU، تعداد ۱۷ فروند در یارد‌های مختلف درحال مجهز شدن به اسکرابر هستند.

در ادامه این گزارش آمده است: بازار چارتری روز‌های شلوغی را پشت سرمی گذارد، تنور چارتری حتی برای کشتی‌های با سایز کوچک‌تر دو هزار و ۵۰۰ TEU الی یک هزار TEU داغ است.

نتایج سه ماهۀ دوم سال جاری میلادی ازعملکرد کشتیرانی هاپاگ لوید آلمان نشان می‌دهد که سود عملیاتی و سود خالص این کشتیرانی در این مدت نسبت به سه ماهه نخست سال جاری میلادی کاهش پیدا کرده است.

این گزارش در پایان نوشت: کشتی کانتینری MSC GULSUN با ظرفیت ۲۲ هزار و ۹۶۰ TEU از کانال سوئز عبور کرد، این بزرگ‌ترین کشتی کانتینری در طول تاریخ  به شمار می آید که عبور آن از کانال سوئز به ثبت می‌رسد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار