۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۴

لنج‌ها و بادگیر‌های خلیج فارس ثبت جهانی می‌شود /کاوش‌های باستان شناسی زیرِآب در جنوب فعال می‌شود

مدیر پایگاه ملی میراث فرهنگی خلیج فارس و دریای مکران از انجام برنامه ریزی‌ها جهت ثبت لنج ها و نیز بادگیرهای حاشیه خلیج فارس در فهرست میراث جهانی یونسکو خبر داد.
کد خبر: ۸۴۵۰۹

 

لنج‌ها و بادگیر‌های خلیج فارس ثبت جهانی می‌شود /کاوش‌های باستان شناسی زیرِآب در جنوب فعال می‌شود

دکتر مرتضی حصاری در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: با تشکیل پایگاه های میراث فرهنگی در خلیج فارس و دریای مکران، شاهد اقدامات مؤثری در راستای حفظ، احیا، بررسی و کاوش‌های باستان شناسی در این مناطق طی یک‌سال گذشته بوده ایم.

مدیر پایگاه ملی میراث فرهنگی خلیج فارس و دریای مکران از انجام برنامه ریزی‌ها جهت ثبت لنج‌ها و نیز بادگیرهای حاشیه خلیج فارس در فهرست میراث جهانی یونسکو خبر داد.

وی خاطرنشان ساخت: هر چند در سال‌های گذشته «دانش سنتی ساخت لنج و دریانوردی در خلیج فارس» به ثبت جهانی رسیده است اما قصد داریم پروندۀ لنج های سنتی فعال در خلیج فارس و دریای مکران را نیز جهت ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو آماده کنیم.

دکتر حصاری در ادامه به معماری خاص منطقۀ خلیج فارس به دلیل وجود بادگیرها اشاره کرد و گفت: ساخت بادگیرها در منطقه خلیج فارس از قدمتی بسیاری طولانی برخوردار است.

وی بر ضرورت ثبت جهانی بادگیرهای خلیج فارس به عنوان معماری منحصر به فرد منطقه که توسط ایرانیان طراحی و ساخته شده است، تأکید کرد و بیان داشت: تهیه پروندۀ ثبت جهانی بادگیرهای خلیج فارس در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز هم اکنون در دستور کار قرار گرفته است.

این مقام مسئول در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اظهار امیدواری کرد: در سال‌های نه چندان دور شاهد ثبت جهانی لنج ها و نیز بادگیرهای خلیج فارس و دریای مکران باشیم.

کاوش های باستان شناسی زیرآب در جنوب فعال می شود

مدیر پایگاه ملی میراث فرهنگی خلیج فارس و دریای مکران در ادامه گفته‌های خود در خصوص برنامه های این پایگاه برای انجام کاوش‌های باستان شناسی زیرِآب، بیان داشت: انجام کاوش‌های باستان شناسی زیرِآب، نیازمند برنامه ریزی دراز مدت است.

وی اظهار داشت: در تلاش هستیم با همکاری پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و نیز دانشگاه‌های کشور نسبت به فعال کردن بخش باستان شناسی زیرِآب در آب‌های ساحلی خلیج فارس، جزایر و نیز دریای مکران اقدام کنیم.

دکتر حصاری خاطرنشان ساخت: بر اساس برنامه ریزهای صورت گرفته امسال ادامه کاوش‌ها و بررسی های باستان‌ شناسی در سواحل مکران، ادامه خواهد داشت.

به گفته وی، طی کاوش‌های باستان شناسی که سال گذشته در سواحل مکران انجام شد، یک بندرگاه قدیمی، محوطه‌های غنی از دوره‌های هخامنشی، اشکانی و ساسانی و آثاری از قرون اولیّه اسلامی تا متأخر و نیز محوطه‌هایی از هزارۀ پنجم و چهارم پیش از میلاد شناسایی شد.

وی بیان داشت: امیدواریم طی کاوش‌های امسال، شاهد شناسایی آثار بیشتری در محدودۀ سواحل سیستان و بلوچستان تا مرز گواتر در پاکستان باشیم.

انجام بررسی های باستان شناسی در بندر دیلم

وی همچنین از انجام برنامه ریزی‌ها جهت انجام بررسی های باستان شناسی در بندر دیلم واقع در استان بوشهر طی سال جاری خبر داد.

 مدیر پایگاه ملی میراث فرهنگی خلیج فارس و دریای مکران در ادامه گفته های خود، خاطرنشان ساخت: همچنین احتمال دارد امسال شاهد ادامه کاوش‌های باستان شناسی در محوطه نخل تقی میناب در استان هرمزگان باشیم.

به گفتۀ دکتر حصاری، طی کاوش‌های باستان شناسی که در گذشته در این منطقه انجام شده، بندر‌گاهی متعلق به دورۀ اشکانی کشف شده است.

این مقام مسئول در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین از انجام کاوش های باستان شناسی در سیراف طی سال جاری خبر داد.

به گفتۀ وی، مرمت بافت‌های تاریخی در بندر کنگ و بندر تاریخی لافت واقع در جزیرۀ قشم از دیگر برنامه‌های پایگاه ملی میراث فرهنگی خلیج فارس و دریای مکران در سال جاری است.

لنج‌ها و بادگیر‌های خلیج فارس ثبت جهانی می‌شود /کاوش‌های باستان شناسی زیرِآب در جنوب فعال می‌شود

 

 

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار