۰۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۰

تاریخ تجارت دریایی خلیج فارس و دریای مکران بررسی می‌شود

مدیر پایگاه ملی میراث فرهنگی خلیج فارس و دریای مکران از انجام بررسی‌های باستان شناسی در خصوص تاریخ تجارت دریایی ایرانیان در خلیج فارس و دریای مکران در آینده نزدیک خبر داد.
کد خبر: ۸۴۵۰۸

تاریخ تجارت دریایی خلیج فارس و دریای مکران بررسی می‌شود

دکتر مرتضی حصاری در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: یکی از مهمترین برنامه های پایگاه ملی خلیج فارس و دریای مکران، بررسی تاریخ تجارت دریایی در خلیج فارس و دریای مکران است.

مدیر پایگاه ملی میراث فرهنگی خلیج فارس و دریای مکران از انجام بررسی‌های باستان شناسی در خصوص تاریخ تجارت دریایی ایرانیان در خلیج فارس و دریای مکران در آیندۀ نزدیک خبر داد.

به گفتۀ این مقام مسئول در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در طول تاریخ همواره تجارت دریایی از خلیج فارس به سمت دریای چین و هند انجام می شده است.

وی خاطرنشان ساخت: لذا بررسی های باستان شناسی دقیق‌تر در خصوص تجارت دریایی در مناطق دریایی مذکور متعلق به ایرانیان، به پرسش‌های بسیاری در زمینۀ حمل و نقل دریایی در طول هزاران سال پیش پاسخ خواهد گفت.

دکتر حصاری اظهار امیدواری کرد: با برنامه ریزی‌های در حال انجام، امسال شاهد آغاز این بررسی های باستان شناسی توسط پایگاه‌های مختلف میراث فرهنگی خلیج فارس و دریای مکران در استان‌های جنوبی کشور باشیم.

وی در ادامه گفته‌های خود، همچنین از همکاری دانشگاه های کشور در خصوص انجام بررسی های تاریخی و باستان شناسی در خلیج فارس و دریای مکران خبر داد.

این مقام مسئول در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اذعان داشت: بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده جزایر خلیج فارس و در گام نخست جزیرۀ قشم با همکاری دانشگاه شهرکرد، مورد بررسی باستان شناسی قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه با تأکید بر ضرورت انجام هر چه سریع‌تر کاوش‌ها و اقدامات حفاظتی در مناطق خلیج فارس و دریای عمان، همچنین به همکاری دانشکده باستان‌شناسی دانشگاه تهران روی استقرارگاه‌های اسلامی به ویژه بنادر دورۀ اسلامی در سواحل خلیج فارس و دریای مکران اشاره کرد.

مدیر پایگاه ملی میراث فرهنگی خلیج فارس و دریای مکران اذعان داشت: در همین راستا شاهد همکاری دانشگاه هنر اصفهان با پایگاه میراث فرهنگی چابهار به منظور مرمت بافت های تاریخی واقع شده در سواحل دریای مکران هستیم.

دکتر حصاری در ادامه گفته های خود عنوان کرد: همچنین گروه باستان شناسی دانشگاه زاهدان، همکاری تنگاتنگی در راستای انجام بررسی‌های باستان شناسی و باستان شناختی در سواحل مکران با پایگاه میراث فرهنگی چابهار دارند.

لازم به ذکر است، از سال گذشته در راستای انجام اقدامات مرتبط با حفظ و احیا و انجام کاوش‌های باستان‌شناسی، پنج پایگاه میراث فرهنگی خلیج فارس و دریای مکران در استان‌های ساحلی جنوب کشور از جمله هرمزگان، بوشهر، خوزستان و سیستان و بلوچستان در بندر کنگ، جزیره قشم، چابهار، سیراف و بندر ماهشهر تشکیل شده اند.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار