اکونومیست بررسی کرد:

نابودی جنگل‌های آمازون و تأثیر برزیل بر تسریع این روند

نابودی جنگل‌های آمازون و تأثیر برزیل بر تسریع این روند
کد خبر: ۸۴۵۰۷

به گزارش مانا، اکونومیست سرمقاله تازه‌ترین شماره خود در سوم آگوست را به موضوع نابودی جنگل‌های آمازون و تاثیر ریاست‌جمهوری ژائیر بولسونارو در برزیل بر تسریع این روند اختصاص داده است.

در مناطق گرمسیری جهان که نیمی از زیست‌توده جنگلی جهان را شامل می‌شود، پوشش جنگلی از سال ۲۰۱۵ تاکنون به شکل قابل توجهی کاهش یافته است.

اگر این منطقه از جهان یک کشور در نظر گرفته شود، پس از چین و آمریکا جنگل‌های استوایی از نظر میزان انتشار دی‌اکسید کربن، رتبه سوم را در جهان به خود اختصاص می‌دهد.

در حال حاضر، هیچ‌ نقطه‌ دیگری از جهان به اندازه آمازون در معرض خطر قرار ندارد. این منطقه شامل ۴۰ درصد از جنگل‌های استوایی و ۱۰ تا ۱۵ درصد از گونه‌های گیاهی است و در حال تبدیل شدن به جلگه‌ای بی‌درخت است. حتی اگر تبرها زمین گذاشته شود، توقف چنین روندی غیرممکن است.

آمار و ارقام نشان می‌دهد نزدیک به هشت هزار کیلومتر مربع از جنگل‌های آمازون طی چند ماه اخیر از میان رفته و با آغاز ریاست‌جمهوری ژائیر بولسونارو، وضعیت بدتر هم خواهد شد. او به عنوان رئیس‌جمهور برزیل دو سوم از مساحت آمازون، بزرگ‌ترین جنگل گرمسیری بر روی کره زمین را تحت کنترل دارد و در کارزارهای انتخاباتی خود بارها تأکید کرده بود که قصد دارد تحولاتی را در سیاست‌های زیست‌محیطی این کشور انجام دهد.

رکود اقتصادی و بحران سیاسی، موجب کاهش توانایی دولت در اجرای قوانین مربوط به جنگل‌زدایی شده است

بولسونارو پس از پیروزی در انتخابات اعلام کرده است که وجود بسیاری از مناطق حفاظت‌شده مانع توسعه کشور می‌شود. یکی از اقدامات او در آینده احداث بزرگراه‌ در جنگل‌های آمازون است و قصد دارد فعالیت‌ سازمان‌های غیردولتی مدافع محیط زیست را در این کشور محدود کند.

نویسنده معتقد است که باید به هر طریقی از اقدامات او جلوگیری کرد.

بیش از ۱۰ هزار سال است که افراد بسیاری در این منطقه مستقر هستند. با این حال روند آسیب‌رسانی به آمازون از دهه ۱۹۷۰ تاکنون به شکل چشمگیری افزایش یافته است.

طی ۵۰ سال گذشته، برزیل در ۱۷ درصد از جنگل‌های آمازون اقدام به جاده‌سازی، سدسازی، قطع درختان، ساخت معدن، کاشت سویا و دامداری کرده است؛ یعنی مساحتی بزرگ‌تر از کشور فرانسه.

در عین حال، رکود اقتصادی و بحران سیاسی، موجب کاهش توانایی دولت در اجرای قوانین مربوط به جنگل‌زدایی شده است. علی‌رغم تلاش‌های کنگره برای مقابله با بولسونارو، به نظر می‌رسد، در دوران ریاست‌جمهوری او قانون‌گریزان هیچ هراسی ندارند و به راحتی اقدامات گذشته را انجام می‌دهند.

آمار و ارقام نشان می‌دهد، هشت درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان ناشی از جنگل‌زدایی است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد از بهره‌بردار‌ی‌ها در آمازون به شکل غیرقانونی صورت می‌گیرد. علی‌رغم تلاش‌های کنگره برای مقابله با بولسونارو، تخریب جنگل‌ها در دوران ریاست‌جمهوری او رکورد جدیدی ثبت کرده است.

نویسنده اکونومیست بر این باور است که جهان باید به هر شکلی با رئیس‌جمهور برزیل مقابله کند.

شرکت‌های مواد غذایی که تحت تاثیر فشار مصرف‌کنندگان قرار دارند، باید کاشت سویا و پرروش دام را در این منطقه متوقف کنند.

راه‌حل دیگر شاید این باشد که شرکای تجاری این کشور برای ادامه معاملات شروط زیست‌محیطی تعیین کنند. در ماه ژوئن توافق‌نامه‌ای از سوی اروپا و کشورهای عضو مرکوسور -بلوک تجاری آمریکای جنوبی- امضا شد که شامل مفادی از جمله حفاظت از جنگل‌های استوایی است.

اجرای این مفاد به نفع تمامی طرفین است؛ حتی به نفع چین که از گرم شدن کره زمین نگران است و برای تغذیه دام‌های خود به مواد کشاورزی برزیل نیاز دارد.

آمار و ارقام نشان می‌دهد، هشت درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان ناشی از جنگل‌زدایی است.

در عین حال، وزیر کشاورزی برزیل از بولسونارو درخواست کرده تا در توافقنامه پاریس باقی بماند. جنگل‌زدایی بی‌حدوحصر و بدون کنترل اگر منجر به تحریم کالاهای این کشور از سوی شرکای تجاری شود، در نهایت به کشاورزان برزیلی آسیب خواهد رساند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار