۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۹

خورموسی در ماهشهر همچنان به جیوه آلوده است

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: میزان جیوه خورموسی در ماهشهر بالاتر از میانگین جهانی است و حتی آبزیان این منطقه نیز به جیوه آلوده هستند.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۴۴۷۷
خورموسی در ماهشهر همچنان به جیوه آلوده است
احمدرضا لاهیجان زاده در گفتگو با خبرنگار مانا در اهواز افزود: رفع این آلودگی امکان‌پذیر است و سازمان حفاظت محیط زیست نیز از اهرم قانونی آن برخوردار است.
وی بر لزوم مطالعات "زمین پزشکی' یا "زمین شناسی پزشکی"  در خورموسی را مورد تأکید قرار داد و افزود این مطالعات علمی است که به بررسی ارتباط بین عوامل زمین شناسی با سلامت انسان‌ها و جانوران و تأثیر عوامل زیست محیطی بر پراکندگی جغرافیایی بیماری‌های مرتبط می‌پردازد.
به گفتۀ وی در این علم منابع طبیعی که می‌تواند عامل ورود فلزات سنگین و یا حتی ترکیبات آلی به زنجیرۀ حیات باشند همچنین منابعی که باعث ورود عناصر آلاینده به خاک، آب، گیاهان و هوا می‌شود مشخص خواهد شد.
خورموسی شاخه مثلث شکلی است در انتهای شمال غربی خلیج فارس، که در شمال آن بندر امام و منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی قرار دارد. بیشترین پراکنش ماهی حلوا سفید یا زبیدی در خلیج فارس، در منطقه خورموسی و جزیره قشم است و مردم بومی زیادی با صیادی از این محل ارتزاق می‌کنند.
معاون دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه به معضلات زیست محیطی همچون افزایش شوری آب خلیج فارس و نابودی مرجان‌ها، ورود فاضلاب پتروشیمی‌ها به دریاچه‌ها و تالاب‌ها، خشکاندن تالاب هورالعظیم در زمان رژیم صدام در عراق، ایجاد ریزگرد و گرد و غبار بر اثر فعالیت‌های نفتی و تب استفاده از آب شیرین کن‌ها اشاره کرد و گفت: دانشگاه‌ها باید اهرم‌های قانونی و علمی را برای رفع این معضلات فراهم کنند.
لاهیجان زاده دامنه فعالیت در حوزه محیط زیست را بسیار گسترده خواند و افزود: تنوع در این حوزه سبب شده است که زمینه ورود جدی به بسیاری از مسائل دشوار باشد در عین حال ما با معضلات زیست‌محیطی صنایع آشنا هستیم، اما راهکار و چاره‌اندیشی برای این مسائل برعهده دانشگاه‌هاست.
وی عنوان کرد: دستگاه‌هایی که مقابل این سازمان هستند، از لحاظ مالی، فنی و کارشناسی بسیار قدرتمند هستند از همین رو سازمان حفاظت محیط زیست باید آن قدر مجهز باشد که بتواند در مقابل همه آنها پاسخگو باشد.
لاهیجان زاده تأکید کرد: سازمان محیط زیست باید از خلاء پرسنلی و تجهیزاتی خارج شود، این سازمان اکنون پنج تا ۶ هزار نفر نیرو در کل کشور دارد که از این تعداد سه هزار و ۵۰۰ نیرو محیط بان است.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور همچنین با اشاره به اینکه محیط زیست باید دانشگاه‌ها را در کنار خود قرار دهد گفت: هرگونه فعالیت در قالب تعامل با دانشگاه به موفقیت ختم شده است.
این مقام مسئول اذعان داشت: سازمان حفاظت محیط زیست در سه سال گذشته به سختی توانست قوانین محیط زیستی را تغییر دهد و در این راستا، قوانینی که توسط مجلس به تصویب رسیده، بسیار راهگشا بوده است دراین زمینه تصویب قوانینی همچون حمایت از محیط‌ بانان می‌تواند پشتوانه سازمان باشد اما کافی نیست.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار