۲۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۱

پایگاه میراث فرهنگی خلیج فارس در کیش راه‌اندازی می‌شود

مدیر پایگاه ملی میراث فرهنگی خلیج فارس و دریای مکران گفت: با تلاش‌های در حال انجام و با همکاری سازمان منطقه آزاد کیش، امیدواریم امسال شاهد راه‌اندازی پایگاه میراث فرهنگی خلیج فارس در جزیرۀ کیش نیز باشیم که در این صورت تعداد پایگاه‌های میراث فرهنگی خلیج فارس و دریای مکران به ۶ پایگاه خواهد رسید.
کد خبر: ۸۴۴۶۲

پایگاه میراث فرهنگی خلیج فارس در کیش راه اندازی می‌شود

دکتر مرتضی حصاری در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: با تشکیل پایگاه‌های میراث فرهنگی خلیج فارس و دریای مکران در شهرستان‌های ساحلی جنوب کشور و جزایر شاهد انجام اقدامات مؤثری در راستای حفاظت، احیا شناسایی و کاوش‌های باستان شناسی در حوزۀ میراث فرهنگی خلیج فارس و دریای مکران بوده ایم.

مدیر پایگاه ملی میراث فرهنگی خلیج فارس و دریای مکران، بیان داشت: در این راستا محوطه‌های تاریخی در پس‌کرانه‌ها و سواحل مکران شناسایی شده وهمچنان مطالعات در بنادر و شهرستان‌های ساحلی در حال انجام است.

وی از شناسایی ۶۲ محوطۀ جدید باستانی و تاریخی در اولین فصل بررسی باستان شناختی در بخش دشتیاری شهرستان چابهار خبر داد و گفت: بخش مکران شامل گستره‌ای از جنوب سیستان و بلوچستان تا مرز گواتر پاکستان است.

دکتر حصاری خاطرنشان ساخت: شناسایی یک بندرگاه قدیمی، محوطه‌های غنی از دوره‌های هخامنشی، اشکانی و ساسانی، آثاری از قرون اولیۀ اسلامی تا متأخر از جمله آثار شناسایی شده در این منطقه محسوب می‌شود.

وی تأکید کرد: همچنین در بررسی‌های صورت گرفته، محوطه‌هایی از هزارۀ پنجم و چهارم پیش از میلاد نیز شناسایی شده است.

مدیر پایگاه ملی میراث فرهنگی خلیج فارس و دریای مکران، اذعان داشت: آثار تاریخی کشف شده متعلق به دوران اولیه اسلام تا دورۀ متأخر بوده است.

به گفته حصاری، پایگاه میراث فرهنگی خلیج فارس و دریای مکران از سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرده و در طول یک‌سال گذشته در دو بخش عملی و مستند سازی فعالیت داشته است.

این مقام مسئول در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، تصریح کرد: بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته، سال آینده بیشتر روی بنادر خلیج فارس، معماری و شهرسازی بافت‌های قدیمی بررسی‌های باستان شناسی و پروژه‌های حفاظت و احیا را انجام خواهیم داد.

وی بررسی در خصوص تاریخچه و باستان شناسی ایرانیان در حوزۀ خلیج فارس و دریای مکران را از دیگر اهداف مهم پایگاه‌های میراث فرهنگی فعال در این مناطق عنوان کرد.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی خلیج فارس و دریای مکران، یادآور شد: همچنین بافت‌های تاریخی واقع در حوزۀ خلیج فارس و دریای مکران به صورت برجسته بادگیرها، معماری و پیشینه‌های آن‌ها در خاستگاه شمال خلیج فارس بررسی می‌شود.

وی از فعالیت پنج پایگاه میراث فرهنگی خلیج فارس و دریای مکران در استان‌های ساحلی جنوب کشور از جمله هرمزگان، بوشهر، خوزستان و سیستان و بلوچستان خبر داد و اظهار داشت: این پایگاه‌ها در بندر کنگ، جزیره قشم، چابهار، سیراف و بندر ماهشهر تشکیل شده‌اند.

دکتر حصاری بیان داشت: با تلاش‌های در حال انجام و با همکاری سازمان منطقه آزاد کیش، امیدواریم امسال شاهد راه‌اندازی پایگاه میراث فرهنگی خلیج فارس در جزیره کیش نیز باشیم که در این صورت تعداد پایگاه‌های میراث فرهنگی خلیج فارس و دریای مکران به ۶ پایگاه خواهد رسید.
ارسال نظرات
آخرین اخبار