۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۲

پایگاه ملی خلیج فارس و دریای مکران تشکیل شد

مدیر کل دفتر امور پایگاه‌های میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از تشکیل پایگاه ملی خلیج فارس و دریای مکران جهت هماهنگ کردن فعالیت پایگاه‌های میراث فرهنگی در نوار ساحلی و جزایر جنوبی خبر داد.
کد خبر: ۸۴۴۵۶
پایگاه ملی خلیج فارس و دریای مکران تشکیل شد
فرهاد عزیزی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: در راستای هماهنگی فعالیت پایگاه‌های میراث فرهنگی فعال در نوار ساحلی جنوب کشور و نیز جزایر، پایگاه ملی خلیج فارس و دریای عمان در تهران تشکیل شده است.
مدیر کل دفتر امور پایگاه‌های میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ادامه داد: تشیکل این پایگاه ملی در پایتخت از اهمیت بسیاری برای هماهنگی امور مرتبط به پایگاه فعال در جنوب برخوردار است.
وی خاطرنشان ساخت: با تشکیل فعالیت پنج پایگاه میراث فرهنگی خلیج فارس و دریای مکران در استان‌های ساحلی جنوب کشور از جمله هرمزگان، بوشهر، خوزستان و سیستان و بلوچستان، توجه به میراث فرهنگی دریایی و ساحلی در جنوب کشور بیش از گذشته در حال انجام است.
به گفتۀ وی، پایگاه‌های میراث فرهنگی در سواحل خلیج فارس و دریای مکران جهت انجام مطالعات، کاوش‌های باستان شناسی و حفظ و احیای آثار مرتبط با تاریخ خلیج فارس و دریای مکران از سال گذشته ایجاد شده است.
این مقام مسئول در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه در همین راستا هم اکنون شاهد فعالیت دو پایگاه میراث فرهنگی خلیج فارس در استان هرمزگان هستیم، اذعان داشت: یک پایگاه در شهر تاریخی ساحلی لافت واقع در جزیره قشم و یک پایگاه نیز در بندر کُنگ هم اکنون در حال انجام فعالیت‌های مرتبط با میراث فرهنگی منطقه خلیج فارس هستند.
عزیزی به فعالیت پایگاه میراث فرهنگی خلیج فارس در سیراف واقع در استان بوشهر اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: از آنجا که شهر تاریخی سیراف همواره به عنوان یکی از مهمترین مواریث تاریخی خلیج فارس مطرح بوده است در گذشته صاحب پایگاه میراث فرهنگی بوده، اما بنا به دلایلی فعالیت‌های این پایگاه تعطیل شده بود.
وی تأکید کرد: با تلاش‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری موفق شدیم فعالیت این پایگاه مهم میراث فرهنگی خلیج فارس را چندی پیش دوباره از سر گیریم تا به این ترتیب شاهد ادامه مطالعات و کاوش‌های باستان شناسی در سیراف همزمان با انجام عملیات حفاظت و احیای آثار تاریخی موجود در این منطقه ساحلی خلیج فارس باشیم.
مدیر کل دفتر امور پایگاه‌های میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اذعان داشت: ایجاد پایگاه میراث فرهنگی خلیج فارس در بندر ماهشهر واقع در استان خوزستان طی سفر استانی که چندی پیش انجام شد، نهایی شده است و به زودی شاهد آغاز به کار فعالیت این پایگاه در استان خوزستان نیز خواهیم بود.
وی با تاکید بر لزوم انجام مطالعات و کاوش‌های باستان شناسی در سواحل دریای مکران، یادآور شد: با توجه به اهمیت فراوان این موضوع از دیدگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، همچنین پایگاه میراث فرهنگی دریا و سواحل مکران در چابهار چندی پیش راه اندازی شده است و هم اکنون در حال انجام مطالعات باستان شناسی در منطقه است.
عزیزی در ادامه گفته‌های خود با اشاره به اینکه این پنج پایگاه مذکور زیر نظر مستقیم سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فعالیت می‌کنند، عنوان کرد: پایگاه میراث فرهنگی در شهر حریره کیش نیز هم اکنون توسط سازمان منطقه آزاد کیش اداره می‌شود که قصد داریم در آینده بسیار نزدیک با همکاری مشترک سازمان منطقه آزاد کیش، این پایگاه تاریخی را نیز مدیریت و بیش از پیش در انجام امور مرتبط با باستان شناسی فعال کنیم.
مدیر کل دفتر امور پایگاه‌های میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بیان داشت: مطالعات گسترده میدانی ضمن حفاظت و مرمت بافت ها، معماری و شهرسازی مناطق تاریخی در دستور کار مستقیم پایگاه‌های میراث فرهنگی خلیج فارس و دریای مکران قرار دارد.

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار