۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۸
نیمه دوم امسال صورت می‌گیرد؛

برگزاری نخستین همایش میراث فرهنگی خلیج فارس و دریای مکران/ اطلس میراث فرهنگی خلیج فارس و دریای عمان رونمایی می‌شود

مدیر کل دفتر امور پایگاه‌های میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از برگزاری نخستین همایش میراث فرهنگی خلیج فارس و دریای مکران در نیمه دوم امسال خبر داد.
کد خبر: ۸۴۴۵۴
 
برگزاری نخستین همایش میراث فرهنگی خلیج فارس و دریای مکران/ اطلس میراث فرهنگی خلیج فارس و دریای عمان رونمایی می‌شود
فرهاد عزیزی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: با تشکیل فعالیت پنج پایگاه میراث فرهنگی خلیج فارس و دریای مکران در استان‌های ساحلی جنوب کشور از جمله هرمزگان، بوشهر، خوزستان و سیستان و بلوچستان، توجه به میراث فرهنگی دریایی و ساحلی در جنوب کشور بیش از گذشته در حال انجام است.

مدیر کل دفتر امور پایگاه‌های میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بیان داشت: پایگاه‌های میراث فرهنگی در سواحل خلیج فارس و دریای مکران جهت انجام مطالعات، کاوش‌های باستان شناسی و حفظ و احیای آثار مرتبط  با تاریخ خلیج فارس و دریای مکران از سال گذشته  ایجاد شده است.

این مقام مسئول در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از برگزاری نخستین همایش پایگاه‌های میراث فرهنگی خلیج فارس و دریای مکران در نیمه دوم امسال خبر داد.

وی خاطرنشان ساخت: این همایش در راستای توسعه فعالیت‌های حفظ، احیا و کاوش‌های باستان شناسی در سواحل، خلیج فارس و دریای عمان است.

عزیزی در ادامه گفته‌های خود تصریح کرد: در این همایش که با حضور اساتید باستان شناس و کارشناسان میراث فرهنگی برگزار خواهد شد، عملکرد یک‌ساله پایگاه میراث فرهنگی خلیج فارس و دریای عمان نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

این مقام مسئول در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بیان داشت: همچنین رونمایی از اطلس میراث فرهنگی خلیج فارس و دریای مکران از جمله مهمترین اتفاقاتی است که در همایش مذکور رقم خواهد خورد.

عزیزی یادآور شد: همچنین در این همایش علاوه بر رونمایی از اطلس میراث فرهنگی خلیج فارس و دریای مکران از تعداد زیادی کتاب‌های انتشار یافته در زمینه میراث فرهنگی خلیج فارس و دریای مکران که اخیراً چاپ و منتشر شده اند نیز رونمایی خواهد شد.

به گفته وی، علاوه بر موارد مذکور قصد داریم مجموعه مقالات میراث فرهنگی خلیج فارس و دریای عمان را نیز در همایش مذکور رونمایی کنیم.

وی یادآور‌شد:  مجموعه مقالات میراث فرهنگی خلیج فارس با همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، اداره کل امور پایگاه‌ها، معاونت میراث فرهنگی و دانشگاه‌های مختلفی همچون تهران، سیستان و بلوچستان، شهرکرد، لرستان و ... تهیه شده است.

به گفتۀ این مقام مسئول در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری، مطالعات جغرافیایی تنگه هرمز، ارتباطات دریایی در خلیج فارس، جغرافیای تاریخی جزایر خلیج فارس، مدیریت منابع آب و تامین آب شیرین در جزیره قشم، شأن تاریخی جزیره کیش، معبد هندو‌های بندرعباس، بادگیر‌های هرمزگان، اطلس میراث فرهنگی جزایر ایرانی و ... را از جمله موضوعاتی برشمرد که در مجموعه مقالات میراث فرهنگی به آن پرداخته شده است.                     

وی چاپ و انتشار کتاب‌های متنوع در زمینه میراث فرهنگی خلیج فارس و دریای عمان را حاکی از افزایش توجهات به مقوله میراث فرهنگی این منطقه عنوان کرد.

مدیر کل دفتر امور پایگاه‌های میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بیان داشت: امیدواریم با اقدامات در حال انجام در آینده‌ای نه چندان دور بتوانیم با کسب و افزایش اطلاعات در زمینه میراث فرهنگی خلیج فارس و دریای عمان اقدامات گسترده‌ای در راستای سیانت از میراث فرهنگی خلیج فارس و دریای مکران انجام دهیم.

به گفتۀ این مقام مسئول در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، فعالیت پایگاه‌های تاریخی مذکور می‌تواند نقش مهمی در جمع‌آوری مدارک و مستندات لازم دال بر سیادت تاریخی خلیج فارس و دریای مکران ایفا کند.

عزیزی اظهار امیدواری کرد: با برگزاری نخستین همایش میراث فرهنگی خلیج فارس و دریای مکران شاهد شکوفایی فعالیت‌های مرتبط با کاوش‌های باستان شناسی زیرآب در این مناطق باشیم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار