روایت اکونومیست از چالش دوران نخست‌وزیری بوریس جانسون؛

پیامد‌های برگزیت بدون توافق

پیامد‌های برگزیت بدون توافق
کد خبر: ۸۴۴۴۲

به گزارش مانا، اکونومیست سرمقاله نسخه جهانی خود در 27 جولای را به موضوع نخست‌وزیری بوریس جانسون اختصاص داده و می‌نویسد: پارلمان بریتانیا باید تلاش خود را برای جلوگیری از برگزیت بدون توافق انجام دهد. خروج این کشور از اتحادیۀ اروپا بدون توافق نه تنها دموکراسی و اقتصاد را در این کشور به خطر می‌اندازد، بلکه به معنای پایان حزب محافظه‌کار خواهد بود.

از زمان برگزاری رفراندوم در بریتانیا و رأی به خروج از اتحادیه اروپا، این سومین باری است که نخست‌وزیری از حزب محافظه‌کار زمام امور را در دست می‌گیرد.

این در حالی است که پارلمان بریتانیا در تلاش است تا از برگزیتِ بدون توافق جلوگیری کند و  ضرب‎الاجل اتحادیۀ اروپا (۳۱ اکتبر) هم نزدیک است.

تحلیلگران بر این باورند که خروج بریتانیا از اتحادیۀ اروپا بدون توافق اقتصاد این کشور را در معرض خطر قرار می‌دهد و منجر به کاهش ارزش پوند می‌شود. به این ترتیب، به نظر می‌رسد خروج از چنین بحرانی مستلزم برخورداری از مهارت فوق‌العاده سیاسی است. حزب حاکم (محافظه‌کار) اما با انتخاب بوریس جانسون، یک پوپولیست به عنوان رهبر جدید، که به نظر نمی‌رسد از چنین مهارتی برای حل‌وفصل چالش پیش رو برخوردار باشد، دست به قمار بزرگی زده است.

بوریس جانسون که خود را مدلی جدید از چرچیل می‌داند، گمان می‌کند به عنوان یک قهرمان، از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون بدترین بحران بریتانیا را به ارث برده است.

نویسنده بر این باور است که برگزیت و به‌طور خاص خروج از اتحادیۀ بدون توافق به اقتصاد این کشور آسیب می‌رساند و بریتانیا را از نظر دیپلماتیک دچار انزوا می‌کند. از آنجا که پارلمان مخالف خروج از اتحادیۀ اروپا بدون توافق است، به نظر می‌رسد وعدۀ بوریس جانسون به معنای مقابله با پارلمان خواهد بود.  به این ترتیب، بریتانیا باید خود را برای یکی از پرچالش‌ترین و شاید هم کم‌دوام‌ترین دولت‌ها در تاریخ مدرن خود آماده کند.

دو هفته پیش به دنبال انتشار ایمیل‌های سفیر بریتانیا در مورد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا با حمله به او اعلام کرد که واشینگتن دیگر با او کار نخواهد کرد. از آنجا که بوریس جانسون برای عملی کردن وعده‌های خود به آمریکا نیاز دارد، علی‌رغم تحقیرها و توهین‌های دونالد ترامپ، هیچ انتقادی به او نکرد.

ترزا می، نخست‌وزیر پیشین با دادن وعده‌های غیرواقعی در مورد توافقی که بریتانیا با اتحادیه اروپا خواهد کرد، خود را به تباهی کشاند، بوریس جانسون هم در انجام همان اشتباه در مقیاسی بزرگ‌تر است و این مساله به عقیده نویسنده بسیار نگران‎کننده است. او می‌خواهد مانع از ایجاد مرز سخت میان ایرلند شمالی (بخشی از خاک بریتانیا) و جمهوری ایرلند شود؛ مساله‌ای که اتحادیه اروپا اعلام کرده غیرقابل مذاکره است.

او همچنین وعده داده خروج از اتحادیۀ اروپا در ۳۱ اکتبر انجام خواهد شد. اگر اتحادیۀ اروپا با شرایط بریتانیا موافقت نکند، این کشور بدون هیچ توافقی از اتحادیه جدا می‌شود؛ بدون آنکه این مساله تبعاتی برای بریتانیا داشته باشد.

نویسنده اکونومیست در پایان با اشاره به این موضوع که مواجهه با واقعیت برای ترزا می امری دشوار بود، اما برای بوریس جانسون به مراتب دشوارتر خواهد بود، تاکید می‎کند: نمایندگان پارلمان باید بدانند که برگزیت بدون توافق از یک‌سو دموکراسی را به حالت تعلیق درمی‌آورد و اقتصاد این کشور را به خطر می‌اندازد و از سوی دیگر، اتحادیۀ اروپا را با ریسک مواجه خواهد کرد. این نه تنها خیانت به کشور است بلکه به معنای پایان حزب محافظه کار در بریتانیا هم خواهد بود.

برچسب ها: اکونومیست برگزیت
ارسال نظرات
آخرین اخبار