۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۱

نمایی از بازار فله خشک در ماه‌های پیش رو

نمایی از بازار فله خشک در ماه‌های پیش رو
موسسه تحقیقاتی Drewry پیش بینی کرد: در ماه‌های باقی‌مانده سال جاری میلادی، بازار اوراق فله خشک شیب تند صعودی را طی می‌کند، از سوی دیگر از تحرکات بازارِ سفارش ساخت شناور کاسته خواهد شد.
کد خبر: ۸۴۴۳۸
به گزارش گروه بین الملل مانا، موسسۀ تحقیقاتی Drewry در جدیدترین تحلیل ماهانه از بازار فلۀ خشک خود در ابتدا به چند نکته مهم اشاره کرد؛ تجارت سنگ آهن در نیمۀ دوم سال جاری میلادی نسبت به نیمۀ نخست سال افزایش پیدا خواهد کرد. پیش بینی می‌شود شاهد افزایش سالانۀ ۲۹ میلیون تن تجارت ذغال سنگ طی سال جاری میلادی باشیم. همچنین برآورد می‌شود ۸۸ میلیون DWT ظرفیت بین سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۴ اوراق شود و نکته قابل توجه اینکه کاهش شدید ظرفیت مازاد منجر به رشد نرخ‌های کرایۀ حمل بازار فله خشک در سال ۲۰۲۰ خواهد شد.
این گزارش ادامه داد: با توجه به نزدیک شدن به اجرای قانون سوخت با سولفور کم‌تر از نیم درصد ۲۰۲۰ آیمو، تردد شناور‌های قدیمی‌تر یک امر هزینه بردار برای مالکان به شمار می‌آید، بنابراین بازار اوراق فلۀ خشک شیب تند صعودی را در نیمۀ دوم سال جاری میلادی طی می‌کند. در حدود ۱۳.۵ درصد از ناوگان، متشکل از شناور‌هایی با عمر بیشتر از ۱۵ سال است که نه به سیستم کنترل آب توازن BWTS و نه به اسکرابر‌ها مجهز هستند، از این رو کاندید‌های خوبی برای یارد‌های اوراق به شمار می‌آیند.
گفتنی است: در نیمۀ نخست سال جاری میلادی، ظرفیت اوراق از لحاظ DWT، حدود ۸۷ درصد بالاتر از نیمه دوم سال گذشته بود. پیش بینی می‌شود ۵۲ میلیون و ۷۰۰ هزار DWT ظرفیت شناور بین سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۲ اوراق شوند.
همچنین سرعت تحویل شناور جدید در سه ماهه دوم سال جاری میلادی کاهش پیدا کرد. درحال حاضر دفترسفارش ساخت سهم ۱۱.۱ درصد از ناوگان را به خود اختصاص می‌دهد که نسبت به سهم ۱۹.۸ درصد در سال ۲۰۱۴ میلادی  و ۲۲.۱ درصد در سال ۲۰۱۵ میلادی، به طور چشم‌گیری روند نزولی را به نمایش می‌گذارد. نکتۀ قابل توجه اینکه افزایش قابل توجهی در بازار سفارش ساخت انتظار نمی‌رود، چرا که بلاتکلیفی در مورد پایداری اسکرابر‌ها عامل بازدارندۀ مالکان از سرمایه گذاری در بازار است.
Drewry چشم انداز مثبتی را برای بازار پاناماکس در سه ماهه سوم سال جاری میلادی پیش بینی می‌کند، افزایش چشم‌گیر واردات ذغال سنگ درهند و از طرف دیگر تقویت تجارت بوکسیت در مسیر گینه- چین را باید از دلایل این نگاه خوش بینانه نسب به بازار دانست.
در ادامۀ این گزارش آمده است: ظرفیت ناوگان فله‌بر پاناماکس/ پست‌پاناماکس به یک میلیون و ۷۰۰ هزار DWT طی شش ماه آینده افزایش خواهد یافت که به معنی پیوستن ۴۵ فروند شناور جدید است، درحالی‌که ۲۸ فروند روانۀ یارد‌های اوراق می‌شوند. ازآنجایی‌که انتظار می‌رود تجارت غلات از سه ماهه سوم سال جاری میلادی جهش پیدا کند، چشم‌انداز مثبتی برای بازار فله‌بر پاناماکس تا پایان سال ۲۰۲۰ تصور می‌شود.
برآورد‌ها حاکی از آن است که ظرفیت ناوگان فله‌بر پاناماکس در پایان سال ۲۰۱۹ میلادی به ۲۰۴ میلیون DWT می‌رسد، از یک طرف روند تحویل شناور درماه‌های باقی‌مانده سال جاری میلادی پایدار خواهد بود، از سوی دیگر با توجه به ناوگان جوان و میانگین سنی ۹ سال و چهار ماه شناور، میزان بالایی از اوراق در کوتاه مدت انجام نخواهد گرفت. ناگفته نماند شیب صعودی نرخ‌های کرایۀ حمل این فله‌بر در ماه‌های باقی‌مانده سال جاری میلادی و کل سال ۲۰۲۰ میلادی ادامه خواهد داشت.
این گزارش در پایان نوشت: سرعت بالای تجارت کالا‌های فله‌برجزئی، مالکان هندی‌سایز را به روز‌های خوش امیدوار می‌سازد. پیش‌بینی می‌شود ظرفیت ناوگان این شناور با سرعت کندی گسترش پیدا کند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار