۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۰

ترانزیت کالا‌های گروه ۴ به مناطق آزاد ممنوع شد

ترانزیت کالا‌های گروه ۴ به مناطق آزاد ممنوع شد
در راستای اجرای دستورالعمل مربوط به کاهش رسوب کالا و مشکلات ورود و ترخیص در گمرک‌ها و بنادر، ممنوعیت ترانزیت کالا‌های گروه (۴) به مناطق آزاد و همچنین الزام به ثبت سفارش سرزمین اصلی برای ترانزیت داخلی کالا به مقصد سایر گمرک‌ها در دستور کار قرار گرفت.
کد خبر: ۸۴۳۷۶
به گزارش مانا بعد از بازدید برخی مسئولان از گمرک، بین وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی از بنادر و بررسی وضعیت رسوب کالا در آن مناطق،  توافقاتی در راستای کاهش مشکلات مربوط به ورود و ترخیص کالا و تسهیل روند ترخیص انجام و مصوباتی صادر شد.
این در حالی است که به تازگی گمرک ایران دو بند از بخشنامه (۱۲) بندی مربوط به کاهش مشکلات مربوط به ترخیص کالا را ابلاغ کرده و در دستور کار قرار گرفته است که موضوع ترانزیت خارجی را در بر می‌گیرد.
طبق آنچه که گمرک در مورد ترانزیت خارجی کالا از گمرک‌های مرزی به مقصد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مورد تأکید قرار داده است، از این پس ترانزیت کالا‌های گروه (۴) به مقصد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ممنوع است.
همچنین ترانزیت کالا‌های غیر گروه (۴) در صورتی که جزء ردیف تعرفه‌های معاف از ثبت سفارش باشند، به مقصد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیاز به هیچ نوع ثبت سفارشی ندارند.
در رابطه با ترانزیت خارجی کالا این مورد نیز لازم‌الاجرا است که برای ترانزیت کالا‌های غیرگروه چهار به مقصد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در صورتی که کالا جزء ردیف تعرفه‌های معاف از ثبت سفارش نباشد، ثبت سفارش از نوع ورود به مناطق آزاد و یا ویژه و یا سرزمین اصلی کافی است و نیاز به ثبت سفارش از نوع دیگری ندارد.
بند دیگری از این بخشنامه نیز ابلاغ شده و در دستور کار قرار گرفته است مبنی بر اینکه ترانزیت داخلی کالا به مقصد سایر گمرک‌ها نیاز به ثبت سفارش سرزمین اصلی خواهد داشت.
اما موضوع ثبت سفارش نیز مورد توجه قرار دارد؛ به طوری که بنابر  تأکید گمرک، برای جلوگیری از هر گونه ماندگاری اقلام وارد شده به کشور از طریق مرز‌های دریایی یا زمینی، اگر در مواردی ترانزیت اقلام اظهار شده گروه (۲) کالایی با وجود انجام سایر شرایط قانونی و مقرراتی، مجوز ثبت سفارش صادره آن نیاز به تمدید اعتبار داشته باشد، گمرک‌ها باید نسبت به ادامه مسیر کالایی که اظهارنامه ترانزیتی آن وجود دارد، اقدام کنند.
گمرک در این رابطه اعلام کرده است که توجه لازم به گمرک‌ها مقصد درباره لزوم تمدید مجوز ثبت سفارش در هنگام اظهار و انجام تشریفات قطعی کالا صورت بگیرد، تا در این شرایط از رسوب کالا در مرز‌های ورودی به دلیل نیاز به تمدید مجوز ثبت سفارش جلوگیری شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار