۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۷

آمادگی قرقیزستان برای انتقال کالا از طریق بندر چابهار

آمادگی قرقیزستان برای انتقال کالا از طریق بندر چابهار
سفیر قرقیزستان در تهران اظهار کرد: قرقیزستان آمادۀ انتقال کالاهای صادراتی و وارداتی این کشور از طریق بندر چابهار است.
کد خبر: ۸۴۳۶۴
به گزارش مانا، "آواز بیک عبدالرزاق اف" در نشست با مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان که عصر یکشنبه ۶ مرداد ماه با حضور سرکنسول قرقیزستان با موضوع تشریح پتانسیل‌های اقتصادی و تخفیف‌های بندر چابهار در سفارت این کشور در تهران برگزار شد با ابراز تمایل نسبت به انتقال کالا از طریق بندر چابهار گفت: در صورتی که بندر چابهار آمادۀ ارائه تخفیف‌ها و مشوق‌های لازم برای سرمایه گذاران خارجی باشد، تجار این کشور آماده جابه جایی کالا‌های صادراتی و وارداتی قرقیزستان و کشور‌های همسایه از طریق این بندر هستند.   وی با اشاره به صادرات محصولات کشاورزی قرقیزستان به کشور‌های عربی اضافه کرد: برای انتقال این نوع کالا‌ها کوتاهی مسیر و زمان ضروری و از اولویت هاست، در صورتی که این امکان در بندر چابهار فراهم باشد می‌توان برای جابه جایی محصولات کشاورزی از ظرفیت‌های این بندر بهره برد.
سفیر قرقیزستان با بیان این که گوشت و مواد پروتئینی از دیگر کالا‌های صادراتی قرقیزستان به سایر کشورهاست تصریح کرد: یکی از نیاز‌های ضروری برای جابه جایی این نوع کالا وجود زیرساخت‌های لازم شامل کانتینر‌های یخچالی است، در صورت مهیا بودن این امکان در بندر چابهار، آمادۀ جابه جایی گوشت و مواد پروتئینی نیز از طریق این بندر هستیم.
عبدالرزاق اف اظهار کرد: تیم اقتصادی قرقیزستان به زودی برای بازدید از زیرساخت‌ها و تجهیزات بندر چابهار، محاسبۀ هزینه‌های جابه جایی کالا‌های ترانزیتی از طریق این بندر و مقایسه آن با سایر بنادر و همچنین بررسی میزان تخفیف‌های قابل ارائه به سرمایه گذاران قرقیزستان به بندر چابهار سفر می‌کند.
به گفته وی، توسعۀ زیرساخت‌های حمل و نقل به ویژه ریل یکی از اولویت‌های قرقیزستان برای انتقال کالا‌های وارداتی و صادراتی این کشور از طریق بندر چابهار است. سفیر قرقیزستان در تهران، تسریع و تسهیل در صدور روادید بدون دعوت نامه و صدور ویزا به صورت الکترونیکی را یکی از اقدام‌های این کشور برای توسعۀ تعامل با ایران اعلام کرد.
آمادگی بندر چابهار برای واگذاری دفتر به بخش خصوصی قرقیزستان 
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان نیز با اشاره به مزایا و قابلیت‌های بندر چابهار گفت: این بندر بهینه‌ترین و کم هزینه‌ترین مسیر برای ترانزیت به کشور‌های CIS و دسترسی این کشور‌ها به آب‌های آزاد است.
بهروز آقایی از بندر چابهار به عنوان بندری بدون محدودیت در پذیرش بار و کشتی یاد کرد و افزود: با توجه به بهره برداری از فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی، افزایش ظرفیت عملیاتی و تأمین تجهیزات استراتژیک مدرن، این بندر قابلیت پذیرش، تخلیه و بارگیری همزمان کشتی‌های کانتینر و فله را دارد.
وی ظرفیت تخلیه و بارگیری در بندر چابهار را ۵.۸ میلیون تن اعلام و اضافه کرد: ۳۰ دستگاه استراتژیک به تجهیزات این بندر اضافه شده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به قابلیت بندر چابهار در پهلودهی کشتی‌ها با بالاترین آبخور نسبت به سایر بنادر کشور اظهار کرد: تخفیف‌ها و تسهیلات ویژه‌ای برای این بندر مصوب شده است که به خطوط کشتیرانی، صاحبان کالا و متقاضیان سرمایه گذاری اختصاص می‌یابد.
 آقایی با بیان این که هیچ محدودیتی در خصوص پذیرش سرمایه گذاران خارجی در بندر چابهار وجود ندارد اظهار کرد: بسته پیشنهادی به سرمایه گذاران خارجی و داخلی جهت همکاری در توسعه بزرگترین بندر اقیانوسی کشور شامل موارد زیادی است.
وی با تأکید بر این که بندر چابهار کوتاه‌ترین مسیر برای دسترسی به آب‌های آزاد است اضافه کرد: با توجه به رغبت قرقیزستان برای سرمایه گذاری در بندر چابهار، آماده واگذاری دفتر به بخش خصوصی این کشور جهت بازاریابی و انتقال کالا‌های کشور‌های حوزه CIS از طریق این بندر هستیم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار