۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۵

رهاسازی چهار میلیون بچه ماهی در تالاب شادگان

سرپرست شیلات خوزستان گفت: با رهاسازی ۵۰۰ هزار قطعه بچه ماهی دیگر در تالاب بین المللی شادگان، مجموع ماهیان رها شده در این تالاب تا پایان تیر ماه امسال، به چهار میلیون قطعه رسید.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۴۳۳۶
رهاسازی چهار میلیون بچه ماهی در تالاب شادگان
 
غلامرضا افتخاری نسب در گفتگو با خبرنگار مانا افزود: این گونه‌های ماهی شامل گونه‌های بومی و سازگار"عنزه"، "بنی"، "برزم" و "حمری" از ابتدای امسال تا پایان تیرماه در تالاب شادگان رهاسازی شد.
وی هدف از رهاسازی بچه ماهیان را، اشتغال پایدار برای ساکنان اطراف این تالاب و رونق اقتصادی منطقه و ماندگاری روستائیان منطقه بیان کرد.
سرپرست شیلات خوزستان در ادامۀ وضعیت آب تالاب شادگان را  بسیار مطلوب عنوان کرد و افزود: هدایت بخش مهمی از سیلاب فروردین ماه امسال به این تالاب، حیات دوباره‌ای به این پهنه طبیعی کشور بخشید.
وی بر مشارکت مردم و ساکنان بومی در حفظِ ذخایر آبزی تالاب شادگان تأکید کرد و افزود: ساکنان بومی نقش نخست را در حفظ ذخایر آبزیان این تالاب برعهده دارند.
افتخاری نسب پیش بینی کرد امسال حدود دو هزار تن ماهی در تالاب بین المللی شادگان صید و به بازار‌های داخلی عرضه شود.  وی گفت: طبق برنامه شیلات خوزستان، برای سال جاری، ۲۵ میلیون بچه ماهی در پهنه‌های آبی بالادست، پایین دست سدها، رودخانه‌ها و تالاب‌های خوزستان رهاسازی خواهد شد.
*ممنوعیت پرورش و تکثیر ماهی تیلاپیا
سرپرست شیلات خوزستان در خصوص تکثیر ماهی تیلاپیا بیان کرد: تکثیر ماهی تیلاپیا به دلیل مغایرت با قوانین زیست محیطی و اکوسیستم منطقه ممنوع است.
افتخاری نسب افزود: ماهی تیلاپیا انواع مختلفی دارد و آنچه در پهنه‌های آبی خوزستان وارد شده، نوع مهاجم و غیرغذایی آن است که برای اکوسیستم و ماهیان ما مشکل ایجاد می‌کند.
وی گفت: در سال‌های اخیر هجوم ماهی تیلاپیا به مناطق آبی خوزستان صدمات و لطمات زیادی به ذخایر آبزیان وارد کرده بود، ولی خوشبختانه هم اکنون این گونه آبزیان خطرناک و مهاجم پاکسازی شده است.
سرپرست شیلات خوزستان با اشاره به اینکه یکی از عمده‌ترین مشکلات مزارع پروش ماهی، کم آبی است گفت: با توجه به اینکه امسال مشکل کم آبی در خوزستان نداریم اگر در مزارع پرورش ماهی بیماری حادث نشود، سال ۱۳۹۸ یکی از سال‌های رویایی در زمینه پرورش ماهیان گرمابی خواهد بود و پیش بینی می‌شود تولید آبزیان در استان به  ۸۰ هزار تن برسد.
وی ابراز امیدواری کرد نیمی از آبزیان پرورشی خوزستان به عراق صادر شود.


ارسال نظرات
آخرین اخبار