۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۳

مجوز بهره‌برداری بندر صیادی تنگ کنارک صادر شد

مجوز بهره‌برداری بندر صیادی تنگ کنارک صادر شد
معاون فنی و مهندسی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: کمیته صدور مجوز سازه‌های دریایی این اداره کل با صدور مجوز بهره برداری بندر صیادی تنگ قدیم برای سازمان شیلات ایران به مدت ۲ سال موافقت کرد.
کد خبر: ۸۴۳۰۴
به گزارش مانا، عباس آذرپیکان اظهار داشت: مدارک و مستندات سازه‌های دریایی بندر صیادی تنگ قدیم توسط اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان به اداره مهندسی سواحل و بنادر این اداره کل ارسال و پس از بررسی‌ها و بازدید‌های میدانی کارشناسان بندری، دریایی، ایمنی و مهندسی سواحل و بنادر و تایید در کمیته صدور مجوز سازه‌های دریایی، مجوز بهره بردای آن به مدت ۲ سال صادر شد.
وی افزود: اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان‌ موظف است مطابق مشخصات و موارد ذکر شده در مجوز، با رعایت موارد ایمنی، نسبت به بهره برداری از تأسیسات و سازه‌های دریایی و همکاری و هماهنگی در بازدید‌های ادواری با کارگروه گشت و نظارت بر سواحل استان اقدام کند.
معاون فنی و مهندسی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: از ۳۷ سازه دریایی در طول ۵۴۱ کیلومتر سواحل استان، بیشتر سازه‌ها از طریق سامانه جامع مدیریت و نظارت بر سواحل کشور موفق به اخذ مجوز بهره برداری از کمیته صدور مجوز سازه‌های دریایی شده اند.
وی ادامه داد: در سواحل سیستان و بلوچستان با رصد به موقع و تلاش‌های شبانه روزی کارگروه گشت و نظارت بر سواحل و بنادر، کمترین تعداد سازه دریایی غیر مجاز نسبت به سایر استان‌های ساحلی کشور وجود دارد.
آذرپیکان گفت: در خصوص سایر مواردی که موفق به دریافت مجوز نشده اند راهنمایی‌های لازم با رویکرد تعاملی و سازنده جهت قانون مداری و اخذ مجوز انجام شده و پس از اتمام مهلت تعیین شده مطابق قانون به مراجع ذی صلاح قضایی برای قلع و قمع سازه معرفی می‌شوند.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس قانون بند ۲۲ ماده سه آیین نامه سازمان بنادر و دریانوردی مصوبۀ سال ۱۳۴۸ مجلس و تبصره الحاقی آن در سال ۱۳۸۷ مجلس شواری اسلامی حق صدور مجوز سازه‌های دریایی در دریا‌ها و رودخانه‌های قابل کشتیرانی ضمن داشتن حق نظارت عالیه در اجرا و بهره برداری بر عهده سازمان بنادر و دریانوردی است.
معاون فنی و مهندسی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان بیان کرد: بر اساس ابلاغیه لازم الاجرای کار ویژه مرز شورای امنیت کشور تمامی ارگان‌های دولتی و غیر دولتی، نظامی و انتظامی، شهرداری‌ها و مناطق آزاد تجاری – صنعتی یا ویژه اقتصادی، مکلّف به تمکین قانون و همکاری با اداره کل بنادر و دریانوردی به عنوان تنها مرجع تخصصی سازه‌های ساحلی و دریایی و نیز دبیرخانه کمیتۀ ساماندهی و مدیریتِ سواحلِ استان هستند.
وی افزود: چنانچه پروژه یا طرحی که دارای تأسیسات ساحلی و دریایی است خارج از مجوز این اداره کل در سواحل سیستان و بلوچستان ساخته شده باشد به موجب ماده هشت قانون منعِ فروش، ارائه هرگونه تسهیلات و خدمات دولتی به آن پروژه، نظیر وام‌های بانکی، بیمه، تلفن، گاز و برق ممنوع و اداره کل بنادر و دریانودری مکلّف است متخلفان را جهت رسیدگی به مراجع قضایی معرفی کند.
آذرپیکان گفت: در راستای تحقق اهداف و برنامه‌های دولت الکترونیک تمامی فرایندِ صدور مجوز سازه‌های دریایی با انواع کاربری صیادی، تفریحی، صنعتی و خدماتی به صورت الکترونیک از زمان نام نویسی متقاضی و بررسی مدارک و نقشه‌ها و صدور مجور بهره برداری از طریق سامانه جامع مدیریت و نظارت بر سواحل کشور به آدرس https://sm.pmo.ir انجام می‌شود.
بر اساس این گزارش بندر صیادی و گردشگری تنگ در ۱۱۰ کیلومتری مسیر چابهار- جاسک واقع شده است و یکی از نقاط مهم صیادی و گردشگری سواحل مکران به حساب می‌آید.
سیستان وبلوچستان در نوار ساحلی ۱۱ بندر ماهیگیری و جایگاه تخلیه صید شامل بنادر تیس، کنارک، رمین، زرآباد، پزم، چابهار، بریس، گواتر، جد، تنگ و پسابندر در حوزه شهرستان‌های چابهار و کنارک برای صید و صیادی دارد.
 ۹۳۰ فروند لنج و هزار و ۴۰۰ فروند قایق صید و صیادی با حدود ۲۴ هزار نفر صیاد دائمی و فصلی در قالب ۳۴ تعاونی صیادی نیز در حوزه اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان فعالیت دارند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار