به گزارش گروه بین الملل مانا، بر اساس تحلیلهای کاپیتان "HENK HENSEN" به نقل از موسسات UNCTAD و DNV GL تحولات ۳۰ سال آینده به هیچ عنوان قابل مقایسه با سالهای ۲۰۱۶ و ۲۰۱۸ نخواهد بود.
در این میان آنکتاد پیش بینی کرده تجارت دریایی تا سال ۲۰۵۰ نسبت به ۲۰۱۶، سه برابر شود، اما بر اساس تحلیلهای DNV GL انتظار میرود که رشد تجارت دریایی دو برابر باشد.
پیش بینی کارشناسان بر این است که بنادر روز به روز بزرگتر شده و خدمات آنها به صورت هوشمند و دیجیتال فعالیتهای لحظهای انجام دهند. تحلیلهای DNV GL نشان میدهد که تا سال ۲۰۳۲ میزان افزایش تقاضای نفت کاهش یافته، اما در مقابل گاز LNG به عنوان بزرگترین منبع ذخیره مطرح باشد.
بر اساس تحلیل این پژوهشگر دریایی از آنجایی که امروزه همه چیز دستخوش تغییر است به همین جهت در ۳۰ سال آینده فناّوریها و سیستمهای دیجیتالی به گونهای عمل خواهند کرد که همه چیز از طریق کنترل از راه دور مدیریت خواهد شد.
در چنین شرایطی از نیروی انسانی کاسته شده و بر تعداد ربات ها و سیستمهای اتوماسیون افزوده خواهد شد.
در واقع تمام فعالیت های دریایی ابعاد جدیدی از طراحیها را به خود خواهند دید که در حال حاضر تصور آنها غیرممکن است.
این گزارش حاکی است در چنین شرایطی کشتیهای خودران و ترمینالهای دیجیتالی تحولات را رقم خواهند زد، اما سوال اینجاست که نقش نیروی انسانی در این میان چه خواهد شد و چقدر میتواند مدیریت کنترل، راهبری و جذب نیروهای متخصص جدید در فرآیند تحولات دیجیتالی حمل و نقل نقش داشته باشد.