۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۷

تعمیر قطعات حساس دستگاه کنترل ترافیک دریایی در بندرامام

معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان گفت: انجام تعمیرات اساسی رادار‌های قدرتمند ۲۵ کیلووات سامانه کنترل ترافیک دریایی مجتمع بندری امام توسط شرکت‌های دانش بنیان داخلی، منجر به توانمندی فنی در زمینه تعمیرات قطعات این نوع تجهیزات و افزایش ضریب ایمنی ترافیک دریایی بندرامام شده است.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۴۲۲۹
تعمیر قطعات حساس دستگاه کنترل ترافیک دریایی در بندرامام
به گزارش خبرنگار مانا، محمدعلی علایی با اشاره به اهمیت تجهیزات سامانه کنترل ترافیک دریایی (VTS) در جریان ناوبری شناور‌های ورودی به این مجتمع بزرگ بندری، بومی سازی تعمیرات و در صورت امکان طراحی و ساخت ماژول‌های الکترونیکی این نوع تجهیزات را یکی از راهکار‌های سازمان بنادر و دریانوردی به منظور توجه به موضوع رونق تولید با هدف رسیدن به خودکفایی و برون رفت از چالش‌ها و محدودیت‌های ایجاد شده توسط سازندگان بیگانه عنوان کرد.
وی در تشریح نتایج تعمیراتی که طی روز‌های اخیر در قطعات الکترونیک رادار سایت شهید دهگان واقع در ورودی آبراه خورموسی عملیاتی شده است، خاطر نشان ساخت: دستگاه مذکور پس از آزمایش موفقیت آمیز بدون بروز هیچ گونه مشکلی در مدار بهره برداری قرار گرفت.
وی همچنین در تشریح ویژگی‌های فنی تجهیز تحت تعمیر قرار گرفته افزود: این تجهیزات علاوه بر کنترل و پایش سایر ماژول‌ها در رادار، یک منبع تغذیه با سطوح ولتاژ مختلف بوده و دارای ساختار خاص و پیچیده و متشکل از سخت افزار و نرم افزار‌های ویژه است و به دلیل اینکه هیچ گونه مدرک فنی از طرف شرکت سازنده در زمان تحویل ارائه نشده بود، انجام تعمیرات با دشواری‌های عدیده‌ای روبه رو بوده که علی رغم چالش‌های فنی مذکور نیرو‌های متخصص و متعهد داخلی قادر به انجام موفقیت آمیز تعمیرات آن شدند.
معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با بیان اینکه پیشتر انجام تعمیرات منحصر به برد تغذیه بوده و تعمیرات برد کنترلی به دلیل به کارگیری المان‌های خاص و پروگرام شده با برنامه و نرم افزار‌های انحصاری شرکت سازنده غیر ممکن بوده، اظهار داشت: خوشبختانه نیرو‌های توانمند بومی با صرف بالغ بر ۲۵۰۰ نفر ساعت کارشناسی و تجزیه و تحلیل و شبیه سازی مدارات در بخش سخت افزاری و باز خوانی نرم افزار‌های پروگرام شده علاوه بر موفقیت در تعمیرات کامل مادر بردها، آمادگی خود در ساخت تجهیز مذکور را اعلام کردند.
علایی در تشریح مزیت‌های حاصل از دستیابی به توانمندی اجرای این اقدام شاخص، قطع وابستگی به خرید این نوع تجهیز، جلوگیری از خروج میزان قابل توجهی ارز و ارتقای آماده بکاری سامانه کنترل ترافیک دریایی را از اهم این اقدام ارزنده عنوان کرد.
همچنین وی اظهار داشت: مجتمع بندری امام به عنوان نخستین بندر کشور در زمینه انجام تعمیر، بازطراحی و تولید قطعات حساس تجهیزات استراتژیک تخلیه و بارگیری و ناوبری شناورها، آماده تشریک مساعی با سایر بنادر و صنایع دریایی در سطح کشوراست.
بندر امام با ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه ۵۰ میلیون تن کالای نفتی و غیرنفتی، بزرگترین بندر عملیاتی جمهوری اسلامی ایران پس از بندر شهید رجایی در استان هرمزگان است.


ارسال نظرات
آخرین اخبار