۲۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۳

تخلیه ۵.۵ میلیون تن کالای اساسی در بندر امام

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان گفت: از ابتدای امسال تا نیمه تیرماه امسال پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالای اساسی در بندر امام تخلیه شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۴۲۱۰
تخلیه ۵.۵ میلیون تن کالای اساسی در بندر امام
به گزارش خبرنگار مانا، عادل دریس با اشاره به پهلوگیری ۱۰۴ فروند کشتی حامل کالای اساسی طی مدت زمانی مذکور و خروج بیش از سه میلیون و ۸۰۰ هزار تن از این نوع کالا به وسیله کامیون، خواستار هم افزایی بیشتر بین دستگاه‌های اجرایی برای افزایش سهم حمل و نقل ریلی در تسریع روند خروج کالا‌های اساسی شد.
وی در نشست مشترک رئیس مرکز تدوین مقررات حمل و نقل، ایمنی و پدافند غیرعامل وزارت راه و شهرسازی، مدیرکل تعرفه و ترانزیت سازمان بنادر و دریانوردی، مدیرکل راه آهن جنوب و مدیر کل گمرک بندرامام خمینی و شماری از نمایندگان صاحب کالا، روند فعلی خروج کالا اساسی از این بندر را مطلوب ارزیابی کرد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان گفت: با توجه  به لزوم خروج  سریع‌تر کالا‌های  اساسی از بندر و توزیع آن در مقاصد درون سرزمینی به منظور تنظیم بازار و رعایت ملاحظات پدافند غیرعامل، تمامی دستگاه‌های اجرایی وعوامل بخش خصوصی دخیل در زنجیره تأمین کالا، باید روش‌های مؤثری را  برای نیل به این هدف چاره جویی کرد.
مدیرمنطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی، نزدیک شدن به فصل بارندگی و کاهش بار ترافیک جاده‌ای را از جمله دلایلی برشمرد که موجب می‌شود از توان حمل و نقل ریلی برای تسریع در روند خروج کالا بهره گیری شود.
دریس در تشریح اهم مصوبات این نشست مشترک اظهار داشت: اولویت بخشی به سیر و حرکت  واگن‌های حامل کالا‌های اساسی از مبدأ بندرامام خمینی به مقاصد تخلیه و بالعکس به منظور افزایش گردش میانگین بارگیری  به ۹۰ واگن در روز با همکاری راه آهن جمهوری اسلامی، تعیین مدت زمان عملیات بارگیری کامیون‌ها بر اساسی توان و ظرفیت آن‌ها به منظور تدوین برنامه‌ای منظم برای تخلیه و بارگیری کامیون در انبار‌های نگهداری کالا، رعایت نرخ مصوب در عملیات تخلیه و بارگیری کالا‌های اساسی، تدوام فعالیت  باسکول‌های ریلی  و کامیون  متعلق به بخش خصوصی و دولتی در تمام ساعات شبانه روز و اتصال همه آن‌ها به سامانه  گمرک بندر امام خمینی، هماهنگی و تعامل بین گمرک و راه آهن جمهوری اسلامی برای بهره گیری حداکثری از ظرفیت حمل و نقل ریلی در مجتمع بزرگ بندری و کاهش مدت زمان تخلیه کالا در مقاصد و تلاش همه‌ی عوامل دخیل در زنجیره تأمین برای کاهش زمان ماندگاری کالا از اهم مصوباتی بود که به اتفاق شرکت کنندگان در این نشست اتخاذ شد.
در این نشست آخرین وضعیت خروج کالا‌های اساسی از بندرامام و مشکلات پیش روی آن بررسی و راهکار‌های تسریع در این روند تدوین شد.
شایان ذکر است وزیر امور اقتصادی و دارایی ماه گذشته در بازدید از بندر امام بر شتاب بخشی عملیات تخلیه کالا‌های اساسی و جلوگیری از رسوب کالا تاکید کرد.
بیش از ۹۰ درصد کالا‌های اساسی، نهاد‌های دامی و کشاورزی به صورت فله از طریق بندر امام وارد و بخش مهمی از آن توسط ناوگان حمل ونقل جاده‌ای به مقاصد هدف حمل می‌شود.
بندر امام دومین بندر بزرگ عملیاتی جمهوری اسلامی ایران پس از بندر شهید رجایی در استان هرمزگان است.


ارسال نظرات
آخرین اخبار