۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۲

آسیب پذیری کشتی های خودران یک معضل

آسیب پذیری کشتی های خودران یک معضل
کشتی های خودران که در این روزها راه اندازی آنها به صورت یک آرمان برای بسیاری از خطوط کشتیرانی قلمداد می شود آسیب پذیری هایی دارند که نباید از آنها غفلت کرد.
کد خبر: ۸۴۲۰۴

به گزارش گروه بین الملل مانا، "DAVID DUBAY" از کارشناسان بین المللی دریایی با اشاره به این موضوع به تجزیه و تحلیل مزایا و معایب کشتی های خودران پرداخت و یاد آور شد: این روزها ساخت کشتی های خودران به یک موضوع داغ حمل و نقل تجاری تبدیل شده است و دیری نخواهد گذشت که این کشتی های خودران در اقیانوس ها بدون خدمه حرکت خواهند کرد.

وی یاد آور شد: فراموش نکنیم اگرچه برنامه ریزی برای داشتن کشتی های خودران توسط شرکت های کشتی سازی و کشتیرانی به عنوان یک برنامه ایده آل قلمداد می شود اما نباید فراموش کرد که کشتی های خودران که توسط کامپیوتر و اپراتورهای از راه دور کنترل و به حرکت درمی آید دارای آسیب پذیری های زیادی هستند و احتمال می رود به منظور جایگزینی کشتی های بزرگ و مجهز امروزی بسیار پرهزینه خواهند بود.

به گفته وی اگر قرار باشد دریانوردان حرفه ای که امروزه کشتی ها را مدیریت می کنند در تصمیم گیری های حمل و نقل کشتی های هوشمند نقش نداشته باشند، ممکن است حمل و نقل تجاری این نوع خطوط کشتیرانی ناکارآمد و از امنیت لازم برخوردار نباشد زیرا درحال حاضر کشتی های بزرگ تجاری علی رغم وجود فرماندهان، افسران و خدمه درعرشه آن با برخی از مشکلات و نارسایی ها مواجه می شوند چه برسد به اینکه اپراتورها و تکنسین ها بخواهند سیستم کشتی خودران را از راه دور هدایت کنند.

به گفته "DAVID DUBAY" کشتی های خودران ممکن است حوادث ناشی از خطای انسانی را کاهش دهند اما امنیت نسبی آنها در مقابل کشتی هایی که توسط انسان ها راهبری می شوند ،مسلماً در سطح پایینی قرار می گیرد.

از سوی دیگر هنگامی که سیستم کشتی های خودران بر سطح آب از کار می افتد باید افرادی برای رفع عیوب حضور داشته باشند در غیر اینصورت کشتی تا رسیدن نیروهای امداد بلاتکلیف در آب رها خواهد شد.

وی در پایان گفت: حرکت کشتی های خودران برای مدت چند هفته یا چند روز در آب های بین المللی به یک سیستم متمرکز فرماندهی و کنترل نیازمند است وگرنه ممکن است این طرح با موفقیت چندانی همراه نباشد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار