۲۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۱

ایران خط آهن شلمچه - بصره را احداث می‌کند

مدیرعامل شرکت توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور از مشارکت قطعی جمهوری اسلامی ایران در ساخت خط آهن شلمچه به بصره به طول ۳۲ کیلومتر خبر داد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۴۲۰۲
ایران خط آهن شلمچه - بصره را احداث می‌کند
خیرالله خادمی در گفتگو با خبرنگار مانا در اهواز با اشاره به اینکه خط آهن شلمچه - بصره برعهده شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل ایران است افزود: مسئولیت‌های مدیران راه آهن ایران و عراق برای اجرای این پروژه مشخص است و بعد از این توافق سرمایه گذا و پیمانکار پروژه نیز مشخص شده‌اند که بنیاد مستضعفان انجام آن را بر عهده دارد.

وی گفت: پیشبرد این پروژه مورد توافق ایران و عراق است و بعد از سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به عراق اقدامات اولیه خوبی برای شروع عملیات اجرایی پروژه یاد شده انجام شده است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور بااشاره به اینکه توافق‌نامه‌ای به منظور ساخت خط آهن شلمچه - بصره به طول ۳۲ کیلومتر به امضا مسسئولان دو کشور رسیده افزود: این توافق‌نامه به تصویب دولت جمهوری اسلامی ایران نیز رسیده است.

خادمی بیان کرد: توافق با شرکت سرمایه‌گذار و پیمانکار پروژه نیز به امضا رسیده و مشاور طراحی پروژه نیز انتخاب شده است و آماده ورود به منطقه برای طراحی مسیر است.

وی گفت: در صورتی که طرف عراقی زمین محل پروژه را به ما تحویل دهد تجهیزات مورد نظر را آماده می‌کنیم.

خادمی در ادامه با بیان اینکه برای اجرای پروژه، دو فاز طراحی شده است، گفت: در سه ماه آینده آماده شروع عملیات هستیم و با توجه به اینکه هزینه ساخت را ایران تقبل کرده است طرف عراقی باید زمین محل را برای تجهیز کارگاه پیمانکار در اختیار ما قرار دهد.

به گفته وی با ساخت خط آهن شلمچه - بصره، شبکه ریلی جمهوری اسلامی ایران به کشور‌های شرقی مدیترانه متصل می‌شود و امکان ترانزیت کالا از عراق به بندر امام فراهم خواهد شد.

عزیمت زائران عتبات عالیات به شهر‌های مقدس عراق با قطار‌های مسافری، با اتصال خط آهن شلمچه به بصره امکان پذیر می‌شود.

مهمترین چالش ساخت خط آهن شلمچه - بصره احداث پل شناور بر روی آبراه اروندرود است.  

صدور ویزای رایگان اتباع دو کشور، لایروبی اروندرود و اتصال خط آهن شلمجه به بصره از مهمترین توافق‌های رؤسای جمهوری ایران و عراق در سفر اسفند ماه ۹۷ دکتر روحانی به بغداد بود.    
ارسال نظرات
آخرین اخبار