۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۸
مسئول ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت:

حل کم آبی ارومیه با انتقال آب دریاچه وان

حل کم آبی ارومیه با انتقال آب دریاچه وان
یکی از راهکارهای حل معضل کاهش آب دریاچه ارومیه انتقال آب دریاچه "وان" به این دریاچه است.
کد خبر: ۸۴۱۹۸

به گزارش خبرنگار مانا، مسئول ستاد احیای دریاچه ارومیه و معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست، در نشست خبری که ظهر امروز برگزار شده بود به ارائه گزارش آخرین وضعیت احیای دریاچه ارومیه پرداخت و گفت: با اقدامات صورت گرفته از سوی ستاد احیای دریاچه امسال تراز آب به 1271.75 سانتیمتر رسیده است .   

به گفته مسعود تجریشی هم اکنون 60 درصد از منابع مالی که برای احیای دریاچه ارومیه طی سال های اخیر هزینه شده است تا اواخر سال جاری به نتیجه عملی خواهد رسید .

وی اعلام داشت: تا اواخر سال جاری یک میلیارد متر مکعب آب به صورت پایدار وارد دریاچه خواهد شد.

مسئول ستاد احیای دریاچه ارومیه بر اهمیت کنترل کشاورزی در منطقه به عنوان مهمترین بخش در صرفه جویی آب اظهار داشت: با تبلیغات و فرهنگ سازی صورت گرفته کشاورزان منطقه هم اکنون به سمت کشت محصولاتی که به مصرف آب کمتری نیاز دارند گرایش یافته اند.

وی با اشاره به اینکه کشت گیاهان دارویی نسبت به سایر محصولات کشاورزی به آب کمتری نیاز دارد گفت: بر اساس الگوی کشت آب کم مصرف، از پاییز امسال شاهد زیر کشت رفتن حدود دو هزار هکتار گیاهان دارویی خواهیم بود.

وی  در ادامه خاطر نشان ساخت همواره تامین آب دریاچه از طریق انتقال آب سایر دریاچه ها مطرح بوده است که پس از مطالعات انجام گرفته انتقال آب از دریاچه خزر و رودخانه ارس به طور قطعی منتفی اعلام شد.

به گفته وی مطالعات نشان داد انتقال آب خزر به دریاچه ارومیه باعث می شود عمر دریاچه از 500 سال به 50 سال کاهش یابد.

وی از انجام مطالعات برای انتقال آب دریاچه "وان" به دریاچه ارومیه خبر  داد و تصریح کرد: پیشنهاد این امر از سوی ترکیه به دولت ایران داده شده است. چراکه در سال های اخیر شرایط اکوسیستمی در دریاچه وان به گونه ای شده که سطح آب این دریاچه بالاتر از حد مجاز رفته است.

وی گفت: این تغییر اکوسیستم مخاطرات زیادی را برای محیط زیست دریاچه وان ایجاد کرده است و باعث شده تا دولت ترکیه نسبت به کاهش آب آن اقداماتی را انجام دهد که از آن جمله انتقال آب این دریاچه به دریاچه ارومیه است.

تجریشی با تاکید بر اینکه پروژه انتقال آب دریاچه وان به دریاچه ارومیه در حال حاضر فقط در حد مطالعات است، گفت: با وجود اینکه تراز آب دریاچه ارومیه هم اکنون تثبیت شده اما مطالعه انتقال آب از دریاچه وان به عنوان گزینه ای که شاید بعدها مورد نیاز قرار گیرد به طور جدی بررسی خواهد شد. چراکه که پیش بینی ها حاکی از آن است که تا سال 2050 با کاهش 25 درصدی بارندگی افزایش حداقل دو درجه دما و افزایش جمعیت در منطقه دریاچه ارومیه رو به رو شویم، که این موارد به طور قطع کاهش آب دریاچه را به همراه خواهد داشت.

وی گفت: بنابراین از هم اکنون به دنبال راهکارهایی برای حل مشکلات احتمالی در آینده هستیم که یکی از مهمترین این راهکارها انتقال آب دریاچه وان به دریاچه ارومیه خواهد بود.

وی همچنین به اختصاص یک میلیارد تومان اعتبار به احیای حیات وحش دریاچه ارومیه از محل اعتبارات ستاد احیای دریاچه خبر داد و گفت: در حال حاضر 23 هزار فلامینگو در جزایر دریاچه ارومیه زیست می کنند.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار