۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۵

صادرات ۳۷۵ کیلوگرم خاویار پرورشی در مازندران

از ابتدای سال جاری تا کنون ۳۷۵ کیلوگرم خاویار پرورشی به ارزش ۲۱۴ هزار دلار و ۴۸ تن گوشت ماهیان خاویاری پرورشی به ارزش ۱۷۴ هزار دلار از مزارع پرورشی استان مازندران به کشور‌های هدف صادر شده است.
کد خبر: ۸۴۱۷۴
صادرات ۳۷۵ کیلوگرم خاویار پرورشی در مازندران
مدیر کل اداره شیلات استان مازندران در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: پرورش ماهیان خاویاری در استان مازندران در حال حاضر نقش مهمی در توسعه صنعت شیلات استان ایفا می‌کند و همواره سرمایه گذاران زیادی برای ورود به این بخش ترغیب می‌شوند.
ولی الله محمدزاده، افزود: از ابتدای سال جاری تا کنون ۳۷۵ کیلوگرم خاویار پرورشی به ارزش ۲۱۴ هزار دلار و ۴۸ تن گوشت ماهیان خاویاری پرورشی به ارزش ۱۷۴ هزار دلار از مزارع پرورشی استان مازندران به کشور‌های هدف صادر شده است.
وی اذعان داشت: در حال حاضر تعداد ۲۵ مزرعه پرورش ماهیان خاویاری با ظرفیت تولید سالانه ۳۲ تن خاویار پرورشی و ۲۵۰۰ تن گوشت ماهیان خاویاری در استان فعالیت می‌کنند.
این مقام مسئول در استان مازندران با اشاره به اینکه شیلات مازندران جایگاه نخست پرورش ماهیان خاویاری در کشور را دارد، عنوان کرد: هر ساله بخش قابل توجهی خاویار و گوشت خاویار به کشور‌های هدف صادر می‌شود که امیدواریم با به ثمر رسیدن مزارع پرورشی و استحصال خاویار، شاهد رونق چشم گیر صنعت پرورش ماهیان خاویاری در استان باشیم.
وی اظهار داشت: در شهرستان‌های تنکابن و رامسر تعداد سه مزرعه پرورش ماهیان خاویاری با ظرفیت تولید ۷۴ تن خاویار فعالیت می‌کنند که امسال برای نخستین بار خاویار به میزان ۱۳.۶ کیلوگرم از سه قطعه فیل ماهی پرورشی در یکی از مزارع شهرستان تنکابن  استحصال شد.
وی در ادامه گفته‌های خود به رهاسازی بچه ماهی سفید تکثیر نیمه مصنوعی در مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان شهید رجایی ساری در ماه گذشته اشاره کرد و گفت: تاکنون بیش از ۳۰ میلیون قطعه از بچه ماهی سفید تکثیری، در رودخانه‌های مهم شیلاتی رهاسازی شده است.
مدیر کل اداره شیلات استان مازندران، بیان داشت: رودخانه‌های تجن، لاریم، میرود، گهرباران، فریدونکنار، شازده رودخانه، چپکرود، سرخرود، چشمه کیله و شیرود از جمله رودخانه‌های مهمی بودند که از یک تا حدود ۴.۵ میلیون قطعه بچه ماهی سفید درآن‌ها رهاسازی شد، هر چند در سایر رودخانه‌ها هم کمتر از یک میلیون نیز رهاسازی صورت گرفته است.
آغاز صید کیلکا ماهیان در سال جاری
وی در ادامه همچنین به فعالیت ۴۳ فروند شناور صیادی کیلکا گیر در آب‌های استان مازندران اشاره کرد و اظهار داشت: این شناور‌های کیلکاگیر، صید سال ۹۸ را از اواسط خرداد ماه آغاز کرده اند.
به گفته محمد زاده، این شناور‌ها تاکنون حدود ۶۰۰ تن ماهی کیلکا صید و روانه بازار فروش کرده اند که این آمار در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته از رشد پنج درصدی برخوردار بوده است.
این مقام مسئول در استان مازندران، عنوان کرد: از مجموع کیلکا ماهیان صید شده، حدود ۱۰ درصد به مصرف انسانی و مابقی جهت تهیه پودر تحویل کارخانه خوراک آبزیان می‌شوند.
صادرات ۳۷۵ کیلوگرم خاویار پرورشی در مازندران
تولید ۵۹ هزار تن ماهیان گرمابی در مازندران
وی همچنین از تولید حدود ۵۹ هزار تن ماهیان گرمابی دراستان خبر داد و گفت: این مهم با تلاش پرورش دهندگان به دست آمده است که امیدواریم سال به سال شاهد افزایش تولید و رونق صنعت تولید ماهیان گرمابی باشیم.
 وی تاکید کرد: در تلاش هستیم با اصلاح فرآیند‌های اخذ مجوز‌های آبزی پروری زمینه را برای سرمایه گذاری در این بخش تسهیل کنیم که امیدواریم به زودی این مهم محقق شود.
 مدیر کل اداره شیلات استان مازندران همچنین از صادرات ۵۵۰ تن ماهی پرورشی تازه گرمابی به ارزش ۲.۴ میلیون دلار و نیز ۲۴ تن خوراک آبزیان به ارزش ۶ هزار دلار از استان مازندران از ابتدای سال جاری تا کنون خبر داد و گفت: پیش بینی می‌شود تا پایان سال جاری شاهد رشد قابل توجهی در بخش صادرات صنعت شیلات استان باشیم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار