۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۲

آغاز پروژه تکمیل زیرساخت‌های گردشگری در تالاب شادگان/ اختصاص ۱۰۰ میلیون تومان برای گردشگری شادگان

مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شادگان گفت: به زودی پروژه تکمیل زیرساخت‌های گردشگری در تالاب بین المللی شادگان از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این شهرستان آغاز خواهد شد.
کد خبر: ۸۴۱۶۵
آغاز پروژه تکمیل زیرساخت‌های گردشگری در تالاب شادگان/ اختصاص ۱۰۰ میلیون تومان برای گردشگری شادگان
عبدالله کعبی راد در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: تکمیل زیرساخت‌های گردشگری در تالاب شادگان به عنوان یکی از مهمترین اولویت‌های اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شادگان مطرح است.
مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شادگان در ادامه گفته‌های خود بیان داشت: در همین راستا نیز به زودی در سال جاری پروژه تکمیل زیرساخت‌های گردشگری تالاب بین المللی شادگان آغاز خواهد شد.
این مقام مسئول در استان خوزستان، در ادامه گفته‌های خود با تاکید بر نقش مهم گردشگری تالاب شادگان در اقتصاد استان، خاطرنشان ساخت: به این منظور از محل اعتبارات استانی، امسال یک میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته است.
به گفته کعبی راد، روستا‌های صراخیه و رگبه به عنوان اصلی‌ترین مناطق گردشگری تالاب بین المللی شادگان طی سال‌های اخیر به امکانات گردشگری تجهیز شده اند، اما نیازمند است این امکانات و زیرساخت‌های گردشگری بیش از پیش توسعه یابد.
وی همچنین به ایجاد امکانات گردشگری برای نخستین بار در روستای صلیحاویه اشاره کرد و گفت: این روستا با دارا بودن نخلستان‌های بسیار زیبا و نیز مشرف بودن به رودخانه کارون می‌تواند به یکی از قطب‌های اصلی گردشگری شادگان تدیل شود.
وی با بیان اینکه شهرستان شادگان دارای ۵۸ کیلومتر مرز دریایی خلیج فارس است، بیان داشت: این امر می‌طلبد تا با توسعه زیرساخت‌های گردشگری در بخش‌های مختلف شهرستان شادگان، بتوانیم این منطقه را در زمینه توریسم دریایی و آبی بیش از پیش رونق بخشیم.
مدیراداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شادگان، تاکید کرد: پیش بینی می‌شود در صورت افزایش امکانات گردشگری در منطقه و نیز انجام برنامه ریزی‌های جامع جهت تبلیغات گسترده برای ورود گردشگران، به زودی شاهد تحول گردشگری در این منطقه باشیم.
تالاب بین المللی شادگان از تالاب‌های بزرگ جهان است که در فهرست تالاب‌های بین المللی یونسکو به ثبت رسیده است. رودخانه جراحی بزرگترین تأمین‌کننده آب این تالاب است و پس از آن، نهر بحره که از رودخانه کارون منشعب می‌شود، تالاب شادگان را تغذیه می‌کنند.
طغیان کارون و مد‌های خلیج فارس و بارش‌های منطقه در تأمین آب شادگان نقش دارد، تالاب شادگان باقی‌مانده از تالاب بسیار بزرگی است که زمانی تا هورالعظیم در مرز عراق ادامه داشته و احتمال می‌رود بخش دور افتاده و جدا شده‌ای از مجموعه تالاب‌های گسترده و به هم پیوسته بین‌النهرین باشد. این تالاب، سیستم زیست‌محیطی وسیع متشکل از تالاب‌های شیرین و شور، به علاوه خلیج جزر و مدی خور موسی و جزایر آن است.
از ویژگی‌های مهم و بی‌نظیر تالاب شادگان می‌توان به مقیاس بزرگ، طبیعی بودن، تنوع زیستگاهی و نقشی که در تأمین معاش ساکنان محلی ایفا می‌کند، اشاره کرد. سه شهر بزرگ شادگان، آبادان و ماهشهر در حاشیه این تالاب و تعدادی روستا نیز در مجاورت آن قرار دارند، همچنین دو روستا در داخل این تالاب قرار گرفته و جمعیت شهر شادگان و روستا‌های اطراف از نظر تاریخی برای تأمین معاش وابسته به تالاب هستند.
در این تالاب، انواع ماهیان آب شیرین و شور مانند بنی، شیرید، حمری، شانک، ماهی‌های پرورشی و پرندگانی، چون فلامینگو، حواصیل، لک لک، غاز وحشی، اردک و گراز زیست می‌کند. تنها زیستگاه و محل زاد و ولد اردک کرکری در جهان این تالاب است و پرندگانی، چون گیلانشاه خالدار و اکراس آفریقایی نیز از نمونه‌های بسیار کمیابی است که در این منطقه یافت می‌شود.
مساحت تالاب شادگان که در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده، ۴۰۰ هزار هکتار است، اما اندازه گیری سال ۱۳۸۳ مساحت تالاب را حدود ۵۴۰ هزار هکتار نشان می‌دهد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار