۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۴

تاکید کلانتری بر لزوم تامین حقابه تالاب های کشور توسط وزارت نیرو

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بر لزوم تامین حقابه تالاب های کشور از سوی وزارت نیرو با هدف احیاء و صیانت از این پهنه های طبیعی کشور برای نسل فعلی و نسل های آینده تاکید کرد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۴۱۳۴

تاکید کلانتری بر لزوم تامین حقابه تالاب های کشور توسط وزارت نیرو

به گزارش خبرنگار مانا، دکترعیسی کلانتری در آئین افتتاح پروژه انتقال آب کارون به تالاب شادگان افزود: اگر تالاب‌ها از بین برود، بخشی از زندگی کشور از بین خواهد رفت، از این رو با وزارت نیرو برای تامین حقابه های تالاب ها تعامل نزدیک داریم.

وی افتتاح این طرح زیست محیطی را نشانه تعامل خوب وزارت نیرو با محیط زیست بیان کرد و افزود: محیط زیست خوزستان به علت دخالت های غیراصولی انسان ها و اجرای طرح های عمرانی بدون مطالعه، به شدت شکننده و آسیب پذیر شده است از این رو باید گام های بلندی برای احیای تالاب ها، رودخانه ها و منابع طبیعی خوزستان برداریم.  

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در رابطه با مسائل خوزستان قبلاً اختلاف نظر علمی وجود داشت، هر زمانی بر خلاف علم عمل کنیم چوبش را خواهیم خورد، زمانی که به علت عجله در کمک‌رسانی یا جهت جبران کوتاهی‌های چند صد ساله گذشته بخواهیم کارهای بدون مطالعه را پیش ببریم نه تنها کمکی نکرده‌ایم بلکه منابع را هدرداده‌ایم.

کلانتری تاکید کرد: در همه جای کشور مخصوصا خوزستان که استان بسیار مهمی است، نباید دست به هیچ کار بدون مطالعه حتی در شرایط خاص زد زیرا بعد از آن اتفاقاتی رخ می‌دهد که می‌بینیم بیشتر ضرر کرده‌ایم.

وی به نگرانی های در خصوص کمبود آب در کشور اشاره کرد و افزود: بدترین شرایط کمبود آب که ممکن بود خوزستان دچار مشکل شود، سال گذشته بود اما مشاهده کردیم که در بدترین شرایط آبی کشور بیشترین دسترسی سالانه آب در خوزستان حتی بیشتر از استان‌های شمالی بود.

دکترکلانتری اظهار داشت: در خوزستان هیچ کار بدون مطالعه حتی در مساله ریزگردها نباید انجام شود، اینکه به دلیل وجود پدیده گرد وغبار دست به هر کاری بزنیم و بعد می‌بینیم که کار بدون مطالعه دو سال دیگر به یک معضل تبدیل می‌شود، بنابراین از همه مسئولین خوزستانی می‌خواهم هر کاری را با مطالعه انجام دهند تا بعد پشیمان نشوند.

وی تصریح کرد: زمانی که از محیط زیست صحبت می‌شود به معنای حفظ محیط زیست برای زمان کنونی و نسل‌های آینده است ولی آنچه قربانی می‌شود حقوق نسل‌های آینده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: آنچه قربانی شده، حق و حقوق نسل‌های آینده است که ما به تاراج برده‌ایم و هنوزهم به آن توجهی نمی‌شود.

کلانتری در ادامه گفت: زمانی که آثار دستکاری‌های بشر در ریزگردهای نمکی و گرد و غبار را متوجه شدیم و قطع نسل تکثیر ماهی‌ها را دیدیم، متوجه شدیم که چه دستکاری‌های غلطی در حوزه محیط زیست برای اهداف کوتاه‌مدت انسان‌ها کرده‌ایم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی و دولت توجه خوبی به محیط زیست کرده است گفت: درست است که زمانی که برخی قوانین باید در شهرها اجرا شوند، نمایندگان با آن مخالفت می‌کنند اما در مجموع مجلس شورای اسلامی در حوزه کلان دیدگاه خوبی نسبت به محیط زیست دارد.

وی بیان کرد: برنامه ششم توسعه سازمان محیط زیست را موظف کرده بود که ارزیابی مطالعات زیست محیطی را ظرف دو ماه انجام دهد. در گذشته این کار به طور متوسط 21 ماه طول می‌کشید اما امروز به 45 روز رسیده است یعنی این کار قابل انجام در مدت زمان کمتری بود و می‌شد برخی امضاهای طلایی را حذف کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سازمان محیط زیست قدرتی ندارد و در مجموع تنها هفت هزار پرسنل دارد که سه هزار و 200 نفر از این تعداد محیط‌ بان هستند بنابراین مردم باید محیط زیست خود را حفظ کند.

وی عنوان کرد: امروزه اگر به محیط زیست دقت نشود، کره زمین از بین می‌رود. ایران نیز گوشه‌ای از کره زمین است. حفظ محیط زیست را مختص به استان یا منطقه خاصی ندانیم زیرا محیط زیست متعلق به کل کشور است و محیط زیست کره زمین در حال نابودی است

کلانتری گفت: با افزایش درجه حرارت، امروز مرجان‌های خلیج فارس در حال نابودی هستند. اگر مرجان‌های جهان از بین بروند، کره زمین چهار درجه گرم‌تر خواهد شد.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار