۰۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۵

آغاز عملیات لایروبی کارون در اهواز

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: عملیات لایروبی رودخانه کارون در مقطع اهواز آغاز شد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۴۱۰۵

آغاز عملیات لایروبی کارون در اهواز

فرهاد ایزدجو در گفتگو با خبرنگار مانا افزود: ماشین آلات مخصوص لایروبی، دو دستگاه لایروب کوچک و یک دستگاه لایروب بزرگ برای عملیات لایروبی به کار گرفته شده اند. دیروز به اهواز منتقل شده‌اند.

وی گفت: برای لایروبی کارون در اهواز ۶۰ میلیارد ریال اعتبار از محل منابع داخلی این سازمان تامین شده که با توجه به حجم اعتبارات موردنیاز، اعتبار اندکی به شمار می‌آید و برای اجرای این طرح کافی نیست.

وی بیان کرد: بر اساس آخرین مطالعات مربوط به اوایل دهه ۹۰، رسوب کارون در مقطع اهواز ۱۲ میلیون مترمکعب برآورد شده بود که پیش بینی می‌شود بعد از سیل، اکنون به ۱۴ میلیون مترمکعب رسیده باشد، از سوی دیگر برداشتن هر مترمکعب رسوب، 6 دلار هزینه دارد.

ایزدجو هدف از لایروبی این رودخانه در اهواز را بهبود چهره کارون در مقطع شهری عنوان کرد.

وی گفت: در صورت تزریق اعتبار کافی می‌توان با بکارگیری پیمانکاران و فعال کردن چند جبهه کاری، در مدت کوتاهی عملیات لایروبی در اهواز و خرمشهر را به سرانجام رساند.

وی اضافه کرد: شرکت‌هایی از هلند، چین و روسیه آمادگی انجام لایروبی در استان را با بهره گیری از ماشین آلات پیشرفته و به روز دارند اما به دلیل مسائل اقتصادی امکان استفاده از این شرکت‌ها را نداریم.

مدیرعامل سازمان آب وبرق خوزستان همچنین بر ضرورت همکاری شهرداری اهواز در لایروبی کارون تاکید کرد و گفت: برای عملیات رسوب برداری نیاز به همکاری ویژه شهرداری در تعیین محل تخلیه رسوب، حمل و نقل و ورود ماشین آلات را داریم که در صورت وجود این هماهنگی‌ها، کار سرعت بیشتری خواهد یافت.

در پی سیلابی شدن رودخانه کارون در بهار امسال، جریان این رودخانه در اهواز به بیش از سه هزار مترمکعب درثانیه رسید که در بیش از یک دهه گذشته بی سابقه بوده این در حالی است که متوسط دبی این رودخانه در اهواز در حدود ۲۰۰ مترمکعب درثانیه است.

هزینه لایروبی  رودخانه‌های کرخه، کارون و بهمنشیر ۱۵۰ میلیون دلار برآورد شده است.

بر اثر سیلاب فروردین ماه امسال میلیون ها متر مکعب رسوب گذاری در رودخانه های کرخه، کارون و بهمنشیر صورت گرفته است.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار