۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۲

الکتروفیول ها به کمک کربن زدایی صنعت کشتیرانی خواهند آمد!

الکتروفیول ها به کمک کربن زدایی صنعت کشتیرانی خواهند آمد!
مرکز خدمات مشاوره ای دریایی دانشگاه UMAS این استدلال را می کند که کشتیرانی مستلزم سوخت های جدیدی برای کربن زدایی خواهد بود و الکتروفیول ها نقش مهمی را در این امر بر عهده خواهند داشت.
کد خبر: ۸۴۰۹۵

به گزارش گروه بین الملل مانا، مرکز خدمات مشاوره ای دریایی دانشگاه UMAS مجموعه ای از اینفوگرافیک ها (نمایش دیداری از داده‌ها) را طی یک دهه تحقیق و بررسی تهیه کرده است و براساس اینفوگرافیک ها، این استدلال را می کند که کشتیرانی مستلزم استفاده از سوخت های جدیدی برای کربن زدایی خواهد بود و معتقد است که الکتروفیول ها (Electrofuel) مانند هیدروژن، متان و آمونیاک در صنعت کشتیرانی مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

درادامه این گزارش آمده است: کشتیرانی های مرسک و NORDEN دانمارک و CMA CGM فرانسه از جمله شرکت هایی هستند که سوخت زیستی (biofuel) بر روی کشتی های خود را به طورآزمایشی به کار برده اند. UMAS با تکیه بر 10 سال تحقیق و استفاده از مجموعه ای از اینفوگرافیک ها براین باور است که اگرچه سوخت های زیستی مورد استفاده قرارخواهند گرفت، مصرف آنها در مقایسه با الکتروفیول ها محدود خواهد بود، چرا که سوخت های زیستی چندین نقطه ضعف را دارند.

الکتروفیول هایی مانند هیدروژن و متان که از منابع پایدار تولید شدند، محرک تغییرخواهند بود، شناورها در مسیرهای دریایی کوتاه از طریق برق رسانی مبتنی بر برق قابل تجدید و ذخیره باتری، رانش خواهند شد.

ناگفته نماند اگرچه به دنبال توافق سال گذشته، قانون گذاران سازمان بین المللی دریانوردی IMO برای پذیرش اقدامات کربن زدایی جدید تا سال 2023 به یک توافق رسیدند، اما هنوز اقدام عملی صورت نگرفته است و مذاکرات در بهارسال 2020 از سرگرفته خواهد شد.

پیش بینی شده است که تنها با تکیه بر اقدامات کارآمدی انرژی، صنعت کشتیرانی انتشارات دی اکسید کربن خود را به دو میلیارد و 100 میلیون تن درسال افزایش خواهد داد، رقمی که بیش از دو برابر 950 میلیون تن انتشارات دی اکسید کربنی است که صنعت کشتیرانی در اواسط این دهه منتشر کرده است.

نکته قابل توجه اینکه به دنبال برآورده کردن هدف آیمو مبنی برکاهش حداقل 50 درصدی انتشارات، افت چشم گیر حدود 500 میلیون تن دی اکسید کربن درسال را شاهد خواهیم بود.

این گزارش در پایان نوشت: درحالیکه آیمو درماه آوریل سال گذشته توافق کرده بود که انتشارات صنعت کشتیرانی را حداقل تا 50 درصد درسال 2050 کاهش دهد، اما درگزارش منتشر شده هیئت بین‌دولتی تغییرات آب و هوایی (IPCC) آمده است که زمین با سرعت بیشتری درحال گرمتر شدن است و صنایع باید با شتاب بیشتری نسبت به آنچه پیشتر برنامه ریزی شده است، به سمت کربن زایی حرکت کنند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار