۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۶

کاهش جمعیت فک های خزری در سواحل ایران

مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری جزیره آشوراده از کاهش جمعیت فک های خزری در آب های ساحلی ایران طی یک سال گذشته خبر داد.
کد خبر: ۸۴۰۴۶

کاهش جمعیت فک های خزری در سواحل ایران

دکتر امیر صیاد شیرازی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: سال گذشته فقط سه فک توسط مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری در آب های خزر رهاسازی شد و این در حالی است که سال ماقبل آن 15 فک در آب های ساحلی ایران دیده شده بود.

مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری جزیره آشوراده از کاهش جمعیت فک های خزری در آب های ساحلی ایران طی یک سال گذشته خبر داد و اظهار امیدواری کرد: امسال شاهد افزایش تعداد فک ها در آب های ساحلی و رفع این نگرانی باشیم.

وی یکی از مهمترین علل کاهش فک خزری در آب های ساحلی ایران را کاهش جمعیت ماهیان استخوانی به ویژه ماهی کیلکا که غذای این پستاندار دریایی محسوب می شود، عنوان کرد.

به گفته این فعال محیط زیست دریایی، هر ساله با سرد شدن آب و هوا و شروع فصل ماهیگیری در دریای خزر، مشاهده فک های دریایی توسط صیادان گزارش می شود که در صورت به دام افتادن آنها در تور بر اساس آموزش های داده شده به صیادان، نسبت به نجات و به آب اندازی فک ها اقدام می شود.

وی بیان داشت: در صورت نیاز، مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری نیز نسبت به نجات فک های آسیب دیده اقدامات لازم را انجام می دهد.

مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری جزیره آشوراده، بیان داشت: با همکاری مشترک مرکز تحقیقات و احیای فک هلند از سال 2010 میلادی، مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری در جزیره آشوراده راه اندازی شده است.

وی اظهار داشت: از آنجا که جمعیت فک های خزر در شرق دریای مازندران بیشتر است، لذا جزیره آشوراده را مکان مناسب برای راه اندازی این مرکز درمانی و تحقیقاتی در نظر گرفتیم.

دکتر صیاد شیرازی تاکید کرد: اگر فک‌های خزری منقرض و یا بسیار کم شوند، تعادل زیستی خزر دچار اختلال می‌شود، جمعیت کیلکاها نیز به‌ طور صد درصدی آسیب می‌بیند، به این معنی که وقتی در یک زنجیره، رأس هرم حذف شود، تمامی آن زنجیره نیز به‌ مرور حذف می‌شوند.

مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری جزیره آشوراده اعلام کرد: در پنج دهه اخیر آمار فك خزری از یك میلیون و 200 هزار قلاده به كمتر از 70 هزار رسیده و نسل تنها پستاندار خزر را رو به انقراض برده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار