۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۹

کشتی تاریخی کرگانرود در گیلان ثبت ملی می شود

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان از تهیه پرونده کشتی تاریخی کرگانرود واقع در ساحل قروق تالش جهت ثبت در فهرست آثار ملی کشور در آینده نزدیک خبر داد.
کد خبر: ۸۴۰۴۳

کشتی تاریخی کرگانرود در گیلان ثبت ملی می شود

شهرود امیرانتخابی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: پرونده ثبت ملی کشتی کرگانرود معروف به قروق توسط کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان تهیه و جهت تایید نهایی به تهران ارسال شده است.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان با اشاره به اینکه این کشتی به دوره قاجاریه مربوط می شود، بیان داشت: امیدواریم به زودی شاهد ثبت ملی این کشتی تاریخی در فهرست آثار ملی کشور به منظور معرفی و حفاظت هر چه بیشتر از آن باشیم.

وی خاطرنشان ساخت: البته سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ثبت این کشتی تاریخی در فهرست آثار ملی کشور را منوط به این کرده است که مسئولیت حفاظت و نگهداری این کشتی به عهده سازمان بنادر و دریانوردی کشور باشد.

امیر انتخابی تصریح کرد: بر اساس تفاهم نامه های که با سازمان بنادر و دریانوردی به امضا رسیده، مکان نگهداری این کشتی نیز در قالب موزه برای بازدید عموم باید توسط اداره بنادر ودریانوردی استان گیلان تامین شود.

به گفته این مقام مسئول در استان گیلان، شهرداری تالش تا زمان رسیدگی به پرونده این کشتی برای ثبت ملی، مسئولیت مراقبت از این کشتی را بر عهده گرفته است.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان، یادآور شد: علاوه بر کشتی تاریخی کرگانرود، دو کشتی تاریخی دیگر در آبهای ساحلی استان گیلان کشف شده اند.

وی با اشاره به اینکه کشتی های مذکور در آب های ساحلی شهرستان رودسر دیده شده اند، بیان داشت: بازدید های کارشناسان میراث فرهنگی از این کشتی های تاریخی انجام شده است و به زودی در خصوص چگونگی خروج آنها از آب و نیز حفاظت از آنها تصمیم گیری خواهد شد.

امیر انتخابی تاکید کرد: بر اساس قانون برنامه ششم توسعه، اعتبار مرمت آثار تاریخی مرتبط با دریاها باید توسط سازمان بنادر و دریانوردی تامین شود.

وی ادامه داد: بنابراین برای خروج و حفاظت این کشتی های تاریخی قبل از هر چیز باید سازمان بنادر و دریانوردی اعتبارات لازم را تامین کند تا این آثار تاریخی تخریب نشود و بتوانیم پس از خروج به بهترین شکل از آنها حفاظت کنیم.

این مقام مسئول در استان گیلان، تاکید کرد: همچنین بازسازی این کشتی های تاریخی باید توسط سازمان بنادر و دریانوردی و با نظارت مستقیم کارشناسان میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان صورت گیرد.

وی اذعان داشت: پس از ثبت کشتی کرگانرود برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور، پرونده ثبت دو کشتی تاریخی دیگر را نیز تهیه و برای تائید نهایی به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ارسال خواهیم کرد.

به گفته مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان، هنوز دوره تاریخی دو کشتی مذکور به طور دقیق تعیین نشده است اما احتمال می رود این کشتی های تاریخی  نیز به دوره قاجاریه مربوط باشند.

 

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار